براساس اعتراف و اذعان مسئولان شهرستان، تراز و شاخص راهسازی در استان بالای ۷۰ درصد است اما در صالحآباد زیر۵۰ درصد است و این را هم باید گفت که در حال حاضر۲۰۰ کیلومتر از جادههای اصلی این شهرستان خاکی است و به عبارتی این مشکل زیربنایی را میتوان «بحران جاده در صالحآباد» نامید.
ترمیم، اصلاح و بازسازی آسفالت جادههای نامناسب صالحآباد یکی از معدود سوژههایی است که بارها اهالی این شهرستان تازه تأسیس به خبرنگار ما تأکید و نارضایتی و گلایه خود نسبت به بیاعتنایی و عملکرد ضعیف مسئولان به این مسئله را اعلام کردهاند اما گویا اراده چندانی برای حل مشکل این محورهای بیکیفیت وجود ندارد و دائم مردم این دیار زیانهای مالی و جانی سنگینی را متحمل میشوند.
شهروندان صالحآبادی میگویند: کیفیت نامناسب و فرسودگی آسفالت، چالههای عمیق و فراوان، غیراستاندارد و کم عرض بودن پلها، عبور سیلاب از جاده، ایمن نبودن پیچها، پرتگاهها و گردنههای تند و خطرناک، نداشتن دید مناسب، عرض کم جاده با مشخصه راه روستایی، قوسهای افقی و عمودی تند، کمبود تابلوهای راهنمایی و رانندگی، علایم افقی جاده (خط کشی) و پوشش نامطلوب تلفن همراه از جمله معایب جادههای صالحآباد با دو محور مشهد و تربتجام است.
به اعتقاد آنان، از سایر مشکلات این محور میتوان به نداشتن علایم و تجهیزات هشداردهنده و ایمنی هنگام آسفالت بویژه در زمان عملیات راهسازی معروف به «چیپسی»، نبود آمبولانس و خودروی امداد و نجات کافی و اورژانس جادهای، نداشتن گاردریل، ایمن نبودن محورهایی که از مسیر روستاهای «گوشلاغر»، «نعتو»، «یکه باغ»، «جعفریه» و «جهانآباد» عبور میکند و نبود ایستگاههای هلالاحمر و پلیس راه اشاره کرد.
اداره ای که نمایندگی است
صالحآبادیها خاطرنشان میکنند: هر روز به امید فردایی روشن، ایام را سپری میکنیم تا شاید روزی، روزگاری مسئولان ذی ربط یک بار برای همیشه آستین همت بالا بزنند و به قول آن وزیر راهی که سالها پیش ادعا کرد با آغاز نهضت آسفالتسازی، یک وجب در کشور جاده بدون آسفالت نخواهد ماند، کاری کنند اما در اقدامی عجیب مدتهاست که اداره راه صالحآباد به نمایندگی تبدیل شده و زیر نظر اداره متبوع در تربت جام اداره میشود!
به باور مردم این شهرستان، صالحآباد فرزند ناتنی استان بلکه کشور است و کمتر نقطهای در محورهای صالحآباد - مشهد و تربتجام را میتوان یافت که در هر سال در آن سانحهای مرگبار روی نداده باشد و فردی یا افرادی در آن زخمی، کشته و داغدار نشده باشند و به همین سبب محورهای صالحآباد باید در فهرست «جادههای مرگ» قرار بگیرد و در این جا ایجاب میکند که مسئولان با توجه به وسعت، جمعیت و دوری از شهرستانهای همجوار، به این دیار محروم و مرزی عنایت و نگاه ویژهای داشته باشند.
دغدغههای مهم منطقه صالحآباد
این مهم درکنار سایر دغدغههای مهم اهالی، از جمله سروسامان گرفتن بیمارستان ۳۲ تختخوابی، اشتغالزایی، کمبود آب آشامیدنی روستاها و... بارها نه تنها در گزارشهای خبری ترکیبی، بلکه بصورت ویژه نیز به آن پرداخته شده که در این مجال برای اطلاع مردم و مسئولان فقط به قسمتی از آرشیو گزارشهای خبری چاپ شده در روزنامه قدس که خبرنگار ما در صالحآباد آن را بارها پیگیری و قبلاً منعکس کرده، اشاره میکنیم و از شرح خبر امتناع میشود زیرا اعتقاد بر این است که این تیترهای خبری خود گواه روشنی است که همچنان حکایت تلخ محورهای بیکیفیت صالحآباد را بازگو میکند قسمتی از آنها را با هم میخوانیم.
اعتبارات قطره چکانی آسفالت لاک پشتی
هر چند خدمات و زحمات دولت فعلی و دولتهای پیشین بر مردم صالحآباد پوشیده نیست و غیرقابل انکار است اما سطح رفاه، شاخص خدمات و امکانات در این شهرستان تازه تأسیس نسبت به سایر بخشها و شهرستانها آن قدر پایین است که زبانزد و «نمونه مثال» مسئولان است و به عبارتی دیگر میتوان گفت که تخصیص اعتبار و خدماتدهی به این منطقه بصورت قطره چکانی است و به همان میزان ترمیم، بازسازی و آسفالت جادههای صالحآباد هم با حرکتی لاک پشتی پیش میرود؛ بنابراین انتظار میرود در آستانه جشن۴۰ سالگی انقلاب، دولت تدبیر و امید گلایههای مردم این خطه خورشید را رفع و قدمی خیر برای آنان بردارند.
منبع: روزنامه قدس
انتهای پیام /
نظر شما