تحولات منطقه

از آنجایی که رقابت بسیار تنگاتنگ است، صرفاً بازاریابی بر بستر رسانه‌های اجتماعی به‌صورت کنونی کافی نیست و باید ابزارهای مدیریتی را شناخت.

بدون ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی هرگز وارد این فضا نشوید
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، استفاده از ظرفیت‌های نهفته در ساختار شبکه‌های اجتماعی، میل هر صاحب ایده و کسب‌وکاری را بر می‌انگیزاند تا اکانت‌های مختلفی بر این بسترها ایجاد کرده و شیوه "بازاریابی آنلاین و شبکه‌ای" را پیش گیرد.

اما کار به همین سادگی نیست و زمانیکه تصمیم می‌گیرید برای بیزینس خود، اکانت‌های اجتماعی را فعال کنید در واقع تصمیم گرفته‌اید وارد میدانی پر رقابت شوید که هر کدام قابلیت استفاده از تمامی ظرفیت موجود در ساختار نیروی انسانی شرکت شما را خواهد داشت؛ به عبارت دیگر رسالت هر یک از شبکه‌های اجتماعی با دیگری فرق دارد و باید تیمی متمرکز به آنها اختصاص داد تا بتوان به شکل هوشمندی به راهبری آنها پرداخت.

حال که به اهمیت این موضوع پی بردید، برای اینکه مدیریت رسانه‌های اجتماعی را به‌درستی انجام دهید تعدادی از ابزارهای مدیریتی را معرفی می‌کنیم که می‌توانند بسیار راهگشا در پیشبرد این مهم باشد.

حسابرسی رسانه‌های اجتماعی

حسابرسی رسانه‌های اجتماعی وقتی صورت می‌گیرد که شما حساب کاربری مشتری‌ را در رسانه‌های اجتماعی بررسی می‌کنید؛ اول آن را مستقیماً مطالعه می‌کنید تا ببینید آیا به‌درستی راه‌اندازی شده است یا خیر؛ حتی می‌توانید از مواردی از جمله تعداد فالوورها نیز یادداشت بردارید.

بعد از این مرحله، برای اندازه‌گیری مواردی مثل رشد فالوورها، ترافیک ارجاعی، آن‌فالوهای پیج، تعداد ارسال پست و میزان مشارکت، از ابزار تحلیلی مناسبی استفاده کنید.

سپس آن را با آمارهای رسانه‌های اجتماعی صنعت (نُرم یا هنجار صنعت) و رقبا مقایسه ‌می‌کنید تا متوجه شوید شرکت شما تا چه حد موفق عمل کرده است؛ این بررسی به شما کمک می‌کند تا حدودی بدانید آیا شرکت برای رسیدن به اهدافش راه‌های مناسبی را در پیش‌گرفته است یا خیر.

استراتژی رسانه‌های اجتماعی

براساس گزارش سوشال مارکتینگ، معمولاً حسابرسی رسانه‌های اجتماعی، استراتژی رسانه‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

در این مرحله، فهرستی از اشتباه‌های شرکت و راه‌حل‌هایی برای رسیدن به اهداف بازاریابی آن تهیه می‌کنید؛ شما باید با جزئیات بگویید که شرکت باید با حساب‌های رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت خود چه کند.

بعضی از شرکت‌ها شما را فقط برای این استخدام می‌کنند که استراتژی را برای آنها آماده کنید و قصد دارند خودشان داده‌های شما را به کار گیرند.

همچنین باید در بازه‌های زمانی منظم مثلاً هر ماه یا هر فصل بررسی کنید تا ببینید آیا آنها پیشرفت کرده‌اند یا خیر؛ در حالیکه بعضی دیگر از شرکت‌ها از شما می‌خواهند که هم استراتژی را ایجاد کنید و هم آن را به کار ببرید یا حداقل تا حدودی در آن مشارکت کنید.

معمولاً این گران‌ترین خدمات شما است، زیرا مستلزم کار زیادی است.

مشاوره رسانه‌های اجتماعی

مشاوره یا آموزش رسانه‌های اجتماعی هنگامی صورت می‌گیرد که شما به‌صورت حضوری یا از طریق تلفن یا اسکایپ (Skype) با مشتری صحبت کنید.

در این راستا شما به مشکلات کسب‌وکار مشتریان گوش می‌کنید و به آنها می‌گویید برای بهتر شدن نتایج بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی باید چه کنند.

تبلیغات رسانه‌های اجتماعی

از آنجایی که رقابت بسیار تنگاتنگ است، صرفاً بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای بسیاری از کسب‌وکارها کافی نیست؛ بنابراین لازم است آنها برای تبلیغات سرمایه‌گذاری کنند.

شما باید تا جایی که می‌شود درباره‌ تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی اطلاعات داشته باشید، تا بتوانید به مشتریانتان کمک کنید بهترین نتیجه را از آن بگیرند؛ این کار باید شامل ایجاد صفحات فرود و قیف فروش هم باشد.

شما باید بیشتر بر تبلیغات فیس‌بوک، توییتر و لینکدین تمرکز کنید زیرا ۶۵.۵ درصد از ۲۳.۶۸ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۱۵ صرف تبلیغات شده برای تبلیغات فیس‌بوک، ۸.۸ درصد برای تبلیغات توییتر و ۳.۸ درصد برای تبلیغات لینکدین هزینه شده است.

پین‌های پیشرفته‌ پینترست (Pinterest) هم به‌تازگی در دسترس عموم قرار گرفته‌اند؛ بنابراین ممکن است مبلغی که امسال صرف تبلیغات در این شبکه می‌شود افزایش یابد.

شما باید درباره تبلیغات در این شبکه نیز اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

تولید و مدیریت محتوا

تولید محتوا و مدیریت رسانه‌های اجتماعی همیشه در کنار یکدیگر هستند زیرا محتوا به جلب اعتماد مخاطبان کمک می‌کند.

کسب‌وکارها به مقدار زیادی روی بازاریابی محتوایی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در حال حاضر آن‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برای این کار هزینه می‌کنند؛ انتظار می‌رود این رقم تا سال‌جاری میلادی تا ۳۱۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

این مبلغ خدماتی مانند نوشتن گزارشاتی برای کمک به خوانندگان برای درک یک مسئله، پست‌های وبلاگ، کتاب‌های دیجیتال، طراحی اینفوگرافیک، اسلاید و ... را در برمی‌گیرد.

بعضی هم شما را برای این استخدام می‌کنند که در مدیریت کمک‌شان کنید.

کارگاه‌ها و سخنرانی‌ها

همچنین می‌توانید کارگاه‌هایی برگزار کنید و در آن به گروهی از افراد آموزش دهید چه طور در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی پیشرفت کنند.

این کارگاه‌ها می‌توانند یک نیم روز یا یک روز کامل باشند؛ گاهی از اوقات حتی می‌توانید با سایر مدیران رسانه‌های اجتماعی همکاری و کارگاهی را با هم برگزار کنید.

بعضی از مدیران حتی از سخنرانی در کنفرانس‌ها و رویدادها درآمد کسب می‌کنند.

از بعضی بهترین‌ مدیران دائماً دعوت می‌شود تا سخنرانی کنند و واقعاً مبالغ بالایی به آنها می‌پردازند؛ همچنین محل اقامت و وسیله‌ ایاب و ذهاب به‌صورت رایگان در اختیار آنها گذاشته می‌شود.

برای مثال، ماری اسمیت (Mari Smith) برای هر بار سخنرانی مبلغی بین ۱۵ هزار تا ۵۰ هزار دلار دریافت می‌کند زیرا او یکی از بازاریابان برتر فیس‌بوک در دنیا است.

یکی دیگر از مزایای سخنرانی این است که بعضی از حضار، بعد از شنیدن سخنرانی‌تان، شما را استخدام می‎‌کنند؛ به همین دلیل است که بعضی از مدیران رسانه‌های اجتماعی به‌صورت رایگان در کنفرانس‌ها سخنرانی می‌کنند.

دانش و مهارت‌های لازم

برای فراهم کردن خدماتی که تا اینجا نام برده شد، باید بدانید صفحات به چه شکلی هستند؛ کاربران چطور با آنها تعامل می‌کنند؛ چه محتوایی باید منتشر شود و چگونه باید تبلیغات را مدیریت کرد.

علاوه بر این، بسیار مهم است که در جریان آخرین تغییرات شبکه‌های اجتماعی باشید.

حتی باید یاد بگیرید چطور کارهای دیگری مثل تحلیل مخاطب، مطالعه‌ تحلیل‌ها و استفاده از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی را انجام دهید اما قبل از اینکه چنین کنید باید تصمیمی بگیرید مبنی بر اینکه می‌خواهید تخصصی فعالیت کنید یا خیر.

تخصصی شدن یا تخصصی نشدن

معمولاً دو نوع مدیر رسانه‌های اجتماعی وجود دارد؛ آنهایی که همه‌ خدمات بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را برای همه‌ شبکه‌ها ارائه می‌دهند و آنهایی که بر شبکه‌ها یا خدمات خاصی تمرکز دارند.

بزرگترین فایده‌ تمرکز بر یک شبکه‌ اجتماعی خاص این است که به شما کمک می‌کند بازار گوشه‌ای خاصی را پر کنید.

می‌توانید محتوای بازاریابی‌ تولید کنید که بر جذب مشتریان مناسب تمرکز دارد زیرا هر چه استراتژی شما متمرکزتر باشد، مشتریان بیشتری ایجاد خواهید کرد.

اگر به تخصص در یک شبکه‌ اجتماعی شهرت پیدا کنید، می‌توانید مبالغ بیشتری در ازای انجام کار طلب کنید.

برای مثال، وقتی به بهترین بازاریابان فیس‌بوک فکر می‌کنیم، نخستین کسانی که به خاطرم می‌آوریم امثال ماری اسمیت و جان لومر هستند و شاید برای پیشنهادهای حرفه‌ای‌تر، بهتر باشد با آنها تماس بگیریم.

بعضی از افراد در شبکه‌های متعددی تخصص دارند اما معمولاً در یکی از آنها خدماتی را عرضه می‌کنند؛ نمونه‌ای از آنها آندریا وهل (Andrea Vahl) است.

او در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی متعددی مهارت دارد اما بر بازاریابی در فیس‌بوک تأکید دارد.

بنابراین وقتی را صرف کنید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید بر چه شبکه‌هایی تمرکز داشته باشید؛ وقتی بدانید چه می‌خواهید، به‌راحتی تصمیم می‌گیرید که چه چیزهایی را بیاموزید.

پیشنهاد من این است که حداقل مسائل ابتدایی همه‌ شبکه‌ها را بیاموزید اما در یکی از آنها تخصص داشته باشید.

بعد از اینکه تصمیم‌تان را گرفتید، می‌توانید یادگیری روش‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را آغاز کنید.

با خواندن و اشتراک وبلاگ‌ها شروع کنید

اطلاعات رایگان بسیاری در اینترنت قابل دستیابی است؛ شما باید از آنجا شروع کنید.

نخستین کاری که شاید بهتر است انجام دهید، مشاهده وب‌سایت (Social Media Examiner) است؛ این برترین وبلاگ رسانه‌های اجتماعی است.

این وبلاگ، مقاله‌های عمیق بسیاری را درباره‌ بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارد و بیشتر مقالات جدید آن برای کاربران پیشرفته است.

چند نمونه‌ دیگر از وبلاگ‌های خوب Social Media Today و Business ۲ Community هستند؛ در این‌ سایت‌ها مقالات برتر وبلاگ‌های رسانه‌های اجتماعی متعددی ارایه می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.