تحولات منطقه

آیین پایانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، شامگاه دوشنبه ۲۲ بهمن در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با اهدای بیش‌ترین جوایز به فیلم «شبی که ماه کامل شد» برگزار شد.

آنچه در اختتامیه جشنواره فیلم فجر گذشت + تصاویر و جزئیات
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، آیین اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۸:۳۰ امروز (دوشنبه ۲۲ بهمن) در سالن همایش‌های برج میلاد تهران آغاز شده است.

قرار است در این مراسم، برترین‌های سینمای ایران به انتخاب هیأت داوران شامل محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری معرفی شوند.

این مراسم به صورت زنده از شبکه نمایش و رادیو ایران در حال پخش است و علاوه بر مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نصیریان و جمشید مشایخی به عنوان پیشکسوتان سینما در آئین افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حاضر هستند.

همچنین نامزدهای دریافت سیمرغ در سالن حاضرند. الناز شاکردوست هم که در نشست خبری فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» غایب بود، در سالن حضور دارد.


مواجهه مادر شهیدان منصوریان با الناز شاکردوست بازیگر نقش فائزه منصوریان در فیلم شبی که ماه کامل شد


در ابتدای این مراسم، مجری برنامه، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره را به جایگاه دعوت کرد. داروغه‌زاده گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

او ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است و این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد، همین ویژگی‌هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن‌های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.


حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه فیلم فجر

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند، شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند.

داروغه‌زاده ادامه داد: صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.


ابراهیم داروغه‌زاده

وی سخنان خود را چنین به پایان برد: از همه همکارانم، خصوصا هیئت‌های محترم داوری که می‌دانم و می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاسگزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم.

در ادامه و پس از پخش کلیپ معرفی فیلم‌های بخش نگاه نو و فیلم‌های کوتاه داستانی، داوران این بخش آیدا پناهنده، محمد آفریده، حبیب احمدزاده و مازیار میری، روی صحنه حضور یافتند و مجری اعلام کرد سعید سهیلی یکی دیگر از داوران به دلیل ناخوش بودن، اکنون حضور ندارد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «بچه‌خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.

کارت پس از دریافت جایزه، از تیم خود تشکر و ابراز امیدواری کرد، حضور فیلم کوتاه در جشنواره فجر استمرار داشته باشد.

سیمرغ بهترین فیلم سینمایی مستند به «بهارستان، خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد تعلق گرفت.

بابک بهداد پس از دریافت سیمرغ بلورین بخش مستند گفت: از همه عوامل فیلم و هیات انتخاب و هیات داوری تشکر می‌کنم. سینمای مستند امروز ما جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تاثیر خودش قرار داده و در عرصه جهانی جایزه می‌گیرند ولی متاسفانه مورد کم توجهی قرار می‌گیرند. امیدوارم مشکلات سینمای ایران به زودی حل شود.

داوران بخش «نگاه نو» از میان فیلم‌های جان‌دار (حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری)، حمال طلا (تورج اصلانی)، دیدن این فیلم جرم است (رضا زهتابچیان)،  روزهای نارنجی (آرش لاهوتی ) و مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده) سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو را به «مسخره‌باز» همایون غنی‌زاده دادند.

«خیال محمد» مهاجر افغانستانی به جای او روی صحنه رفت و از مشکلات مهاجرین افغانستانی گفت. او گفت من نزد آقای غنی‌زاده کار می‌کنم و وقتی خواستم از مشکلات مهاجران افغان در جشنواره بگوید، او گفت خودت حاضر شو و از مشکلاتتان بگو. زندگی درد دارد، مشکلات تحصیلی، دانشجویی و مشکلات حقوقی. اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند که من از مشکلات خودمان بگویم؟ برای همین برای امید فقط باید حرف‌های خوب زد و می‌خواهم از مردم ایران سپاس بگویم. ما مردم افغان به پاس سال‌ها میزبانی ابراز امیدواری می‌کنیم مردم ایران از مشکلات عبور کنند. امید که رنگ آرامش به کشورها باز گردد.

در پایان این متن از زبان کارگردان مسخره‌باز نوشته بود: اینجانب همایون غنی‌زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم.

متنی که غنی‌زاده در اختیار جشنواره گذاشته، این است: «کاگردان موفق برگزیده باید موفق شده باشد که نگاه نو و جدیدی را در جشنواره تزریق کرده باشد. حال آن‌که آن‌چه می‌بینیم حکایت از عدم موفقیت اینجانب، کارگردان «مسخره‌باز» در تزریق نگاه نو به جشنواره است. لذا ضمن خرسندی و قدردانی از ایجاد فرصت حضورم در جشنواره امسال، اینجانب همایون غنی‌زاده از پذیرفتن این جایزه، یعنی نگاه نو معذورم. امید که در دوره‌های دیگر، کارگردان مقبول‌تری برای این جشنواره باشم. امضا: همایون غنی‌زاده»

پس از پخش بخش‌هایی از فیلم سینمایی «۲۳ نفر» و تصاویری مستند از دیدار این افراد با ملاصالح، شهیدی فرد پشت تریبون قرار گرفت و درباره فیلم توضیحاتی ارائه و از آن تمجید کرد.

سپس ۲۳ آزاده کشور و ۲۳ نوجوانی که در این فیلم بازی کرده‌اند، روی سن آمدند و با دعوت مجری، حاضران در سالن به صورت ایستاده آن‌ها را تشویق کردند. آخرین نفر ملاصالح قاری بود که وارد صحنه شد و مورد تشویق قرار گرفت.

سیمرغ بلورین نمادینی به مالک محمدی از بازیگران فیلم به نمایندگی از این ۲۳ نفر اهدا شد. شهیدی‌فرد پیشنهاد کرد بهترین عکسی که توسط عکاسان از این لحظه ثبت می‌شود، در خانه سینما قرار گیرد. وی همچنین افزود: اولین بار است که روی سن جشنواره فیلم فجر جا کم می‌آوریم.وزیر ارشاد، دبیر جشنواره، رئیس سازمان سینمایی، حبیب احمدزاده (مستندساز) و منوچهر شهسواری مدیرعامل خانه سینما به همراه خیراندیش هدایایی را تقدیم این افراد کردند.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی هم به فیلم ۲۳ نفر (به تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری) اهدا شد.

فرآورده گفت: این سیمرغ را به کسانی اهدا می‌کنم که ۸ سال و ۳ ماه و ۱۷ روز در اسارت بودند.

خیراندیش ادامه داد: من تا آخر فیلم اشک ریختم و دلم می‌خواست سالن تاریک روشن نشود و کسی اشک‌ها و هق هق مرا نبیند.گوهر خیراندیش که منقلب شده بود، ضمن تعظیم به این چهره‌ها گفت: در سالن سینما بودم و با خودم گفتم فیلم جنگی با حمایت ارگان‌های دولتی است، پس یک چرتی می‌زنم تا فیلم بعدی شروع شود، اما وقتی ۲۳ نفر شروع شد، دیگر نتوانستم آن را دنبال نکنم. فیلمی استاندارد که می‌تواند مخاطب را درگیر کند، چون هیچ انسانی نمی‌خواهد یک وجب از خاک کشورش را از دست بدهد.

وی افزود: ملاصالح کسی است که در سه دوره اسارت کشیده، در دوران قبل از انقلاب، در دوران صدام و دوران بعد از جنگ.

وی در خلال صحبت‌های خود، به دادستانی یزد هم بابت بوسیدن یک جوان هنگام اهدای جایزه‌اش و تنبیهاتی که شده است، تکه پرانی کرد و گفت: بنابراین از دور، دست‌های این قهرمانان را می‌بوسم.

احمدزاده در واکنش به نکته خیراندیش گفت: در اسلام حکمی داریم که ایشان می‌توانند هم با این بچه‌ها دست بدهند و هم سرشان را ببوسند.

سپس سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد.

متنی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخش‌هایی از پیام رئیس جمهور خواند به این شرح است: «هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است.

در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌ساز تحولی فرهنگ‌ و جامعه‌محور بوده و خواهد بود.

در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند.

جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد.

اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.»

سپس کلیپی انتقادی از سیاست‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و موضع‌گیری صلح طلبانه هنرمندان پخش شد. شهیدی‌فرد در ادامه مراسم از مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکایی‌الاصل مقیم ایران که چندی پیش در آمریکا دستگیر شده بود، تقدیر کرد. او در مراسم اختتامیه جشنواره حضور دارد.


حضور مرضیه هاشمی در اختتامیه فیلم فجر

 با معرفی داوران بخش سودای سیمرغ و دعوت از آنها برای حضور در جایگاه، پوران درخشنده، مهرزاد دانش، محمود کلاری، ریما رامین‌فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر و محمد بزرگ‌نیا برای اهدای سیمرغ‌های این بخش به جایگاه آمدند و مهرزاد دانش به نمایندگی از اعضای هیات داوران بیانیه داوران را قرائت کرد.

او گفت: رشد چشمگیر فنی و صنعتی در سینمای ایران یکی از نکات بارز جشنواره امسال بود. تنوع لحن و گونه‌های سینمای ویژگی دیگر جشنواره امسال است.

به گفته او، فیلمسازان در جشنواره امسال قاب خود را از نماهای بسته و آپارتمانی به نقاط گسترده‌تری بردند.

دانش اظهار داشت: فیلمنامه همچنان چشم اسفندیار سینمای ماست! انسجام، ضرباهنگ، توجه به عمق شخصیت‌ها و حل شدن ایده در بطن داستان، بایسته‌های کمتر دیده شده جشنواره امسال است.

عضو هیأت داوران ادامه داد: جز سنجه های سینمایی، ملاک دیگری نداشتیم و هنه سینماگران این کشور، فرزند این آب و خاک هستند و ساحت داوری، منزه از سهم‌خواهی های محفلی است.

برگزیدگان بخش سودای سیمرغ

در بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

در این بخش از میان محسن روزبهانی (۲۳نفر)، ایمان کرمیان (سمفونی نهم)، آرش آقابیک (شبی که ماه کامل شد)، ارشا اقدسی (قسم)، ایمان کرمیان (ماجرای نیمروز؛ رد خون)، جایزه به ایمان کرمیان به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» رسید.

در بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری

در این بخش جواد مطوری (مسخره باز)، محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی (غلامرضا تختی)، هادی اسلامی و امیرسحر خیز (۲۳ نفر)، جواد مطوری (سرخپوست) و سینا قویدل (ماجرای نیمروز: رد خون) نامزد شده‌اند که جایزه به جواد مطوری به خاطر فیلم «مسخره‌باز» رسید.

در بخش بهترین چهره پردازی

در این بخش از میان ایمان امیدواری (شبی که ماه کامل شد)، مجید اسکندری (سمفونی نهم)، شهرام خلج (ماجرای نیمروز: رد خون)، سعید ملکان (غلامرضا تختی)،  ایمان امیدواری (مسخره باز) و عباس عباسی (۲۳ نفر)، ایمان امیدواری به خاطر فیلم «شبی که ماه کامل شد» جایزه بهترین گریمور را دریافت کرد.

در بخش بهترین طراحی لباس

محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)، مشکین مهرگان(سمفونی نهم)، محمدرضا شجاعی(ماجرای نیمروز: ردخون)، امیر ملک پور(غلامرضا تختی) و الهام معین(مسخره باز) در این بخش کاندیدا شده بودند که سیمرغ بلورین به محمدرضا شجاعی به خاطر فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

در بخش طراحی صحنه

از میان سهیل دانش (مسخره باز)، محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)، کیوان مقدم (غلامرضا تختی). محسن نصراللهی (متری شیش و نیم و سرخپوست) و کامیاب امینی عشایری (۲۳ نفر)، کیوان مقدم با فیلم «غلامرضا تختی» عنوان برترین طراح صحنه را به خود اختصاص داد.

در بخش بهترین صدابرداری

ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)، مسیح سراج (پالتو شتری)، بهمن اردلان و احمد اردلان (۲۳ نفر)، منصور شهبازی (طلا) و مهدی ابراهیم‌زاده (قسم) کاندیدای بهترین صدابرداران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هستند و جایزه را ایرج شهزادی به خاطر فیلم «متری شیش و نیم» دریافت کرد.

در بخش بهترین صداگذاری

امیرحسین قاسمی (متری شیش و نیم)، حسین ابوالصدق (سمفونی نهم)، مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز: رد خون)، امیرحسین قاسمی (غلامرضا تختی) و آرش قاسمی(شبی که ماه کامل شد) در این بخش نامزد بودند و سیمرغ بلورین برترین صداگذار به مهرشاد ملکوتی به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» رسید.

در بخش بهترین تدوین

از میان محمدرضا موئینی (سمفونی نهم)، بهرام دهقانی (متری شیش و نیم)، خشایار موحدیان (قسم)، محمد نجاریان (ماجرای نیمروز:ردخون) و میثم مولایی (غلامرضا تختی)، بهرام دهقانی به خاطر فیلم «متری شیش و نیم» به عنوان برترین تدوینگر معرفی شد.

شهیدی فرد از فیلمسازان تقاضا کرد از سال آینده پلان‌های بیشتری در اختیار جشنواره قرار دهند تا شاهد پلان‌های تکراری برای مراسم اختتامیه نباشیم. وی خاطرنشان کرد تا ۷ دقیقه استاندارد جهانی است.

در بخش بهترین موسیقی متن

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین» رسید. در این بخش پیمان یزدانیان (متری شش و نیم و بنفشه آفریقایی)، امین هنرمند (قصر شیرین)، افشین عزیزی (غلامرضا تختی)، مسعود سخاوت دوست (شبی که ماه کامل شد)، کریستف رضاعی (ناگهان درخت و سال دوم دانشکده من) نامزد شده بودند.

در بخش بهترین فیلمبرداری

از میان حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)، هومن به‌منش (متری شیش و نیم)، شهرام نجاریان (خون خدا)، علی قاضی (مسخره باز)، هادی بهروز (ماجرای نیمروز؛ ردخون) و مسعود سلامی (آشفته‌گی)، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبردار به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی» رسید. برگزیده این بخش به دلیل سفر خارج از کشور، در مراسم اختتامیه حضور نداشت.

محمود کلاری در همین بخش اعلام کرد که سطح فیلمبرداری هنرمندان ایرانی از فیلمبرداران جهانی بالاتر است.

در بخش بهترین نقش مکمل زن

بازی فرشته صدر عرفایی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای او به ارمغان آورد. زهره عباسی (ناگهان درخت)، ژیلا شاهی (قصر شیرین)، فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)، نیوشا علیپور (قصر شیرین) و پانته‌آ پناهی‌ها (درخونگاه) نامزدهای این بخش بودند.

صدر عرفایی آرزو کرد که دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر باشد.

در بخش بهترین نقش مکمل مرد

همچنین بازی علی نصیریان در فیلم «مسخره‌باز» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای او به همراه داشت. آرمین رحیمیان (شبی که ماه کامل شد)، نوید محمدزاده (متری شیش و نیم)،حسن پورشیرازی (قسم)، یونا تدین (قصر شیرین)، علی نصیریان (مسخره باز)، جواد عزتی (ماجرای نیمروز: رد خون) در این بخش نامزد شده بودند.

باشه آهنگر هنگام اعلام جایزه بهترین‌ بازیگر مکمل مرد گفت: اعتراف می‌کنم انتخاب سختی بود.

علی نصیریان نیز در سخنانی ضمن تمجید از همایون غنی‌زاده، کارگردان فیلم «مسخره‌باز»، او را یکی از آتیه‌داران سینمای ایران قلمداد کرد و گفت که کار با او را ـ که در جایگاه نوه‌اش است ـ بسیار پسندیده است.

مشایخی پس از خوش و بش با نصیریان گفت: اولین کار تئاترم را با نصیریان انجام دادم. او همسر عزیزش را از دست داده، نمی‌خواستم تسلیت بگویم. قربانش بروم.

در بخش انیمیشن، سیمرغ بلورین جشنواره تعلق گرفت به آخرین داستان به کارگردانی اشکان رهگذر.

وی پس از دریافت خود از استودیو هورخش و خانواده‌اش که ۹ سال تحمل کردند تا این فیلم ساخته شود، تشکر کرد.

در بخش هنر و تجربه، سیمرغ بلورین جشنواره تعلق گرفت به فیلم سینمایی «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده.

او این بار بر خلاف جایزه قبلی، روی صحنه آمد و گفت: سیمرغ اول را نگرفتم، چون جایزه‌اش را نگرفتم؛ چون آن سیمرغ را دوست نداشتم، چون فیلمم نگاه نویی به جشنواره تزریق نکرد. اما این سیمرغ را می‌گیرم. وی سپس در کمال تعجب گفت به من اجازه دهید سلیقه شخصی‌ام را اعمال کنم و این سیمرغ را نگیرم!

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن

مهناز افشار (قسم)، الناز شاکردوست ( شبی که ماه کامل شد)، ژاله صامتی (درخونگاه)، بهنوش طباطبایی (ماجرای نیمروز: رد خون) و فاطمه معتمدآریا (بنفشه آفریقایی) در این بخش نامزد شده بودند که سیمرغ بلورین به الناز شاکردوست به خاطر بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

مادر شهیدان منصوری هم در سالن حضور داشت و مورد تشویق قرار گرفت.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد

حامد بهداد (قصر شیرین)، امین حیایی (درخونگاه)، هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)، پیمان معادی (متری شیش و نیم) و نوید محمدزاده (سرخپوست) در این بخش نامزد شده بودند که سیمرغ بلورین به هوتن شکیبا به‌خاطر بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

در بخش بهترین فیلمنامه

محسن قرایی، محمد داوودی برای فیلمنامه «قصر شیرین» بهترین فیلمنامه‌نویسان جشنواره سی و هفتم فجر شدند. محسن تنابنده (قسم)، محسن قرایی، محمد داوودی (قصر شیرین)، نیما جاویدی (سرخپوست)، پرویز شهبازی (طلا)، نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی (شبی که ماه کامل شد) نامزدهای این بخش بودند.

جایزه ویژه هیأت داوران به نیما جاویدی به خاطر فیلم «سرخپوست» تعلق گرفت. او در سالن حضور نداشت و مدیر تولید فیلم جایزه را به جای او دریافت کرد.


نرگس آبیار

در بخش بهترین کارگردانی

بهرام توکلی (غلامرضا تختی)، نیما جاویدی (سرخپوست)، نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)، سعید روستایی (متری شیش و نیم)، رضا میرکریمی (قصرشیرین) و محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز:ردخون) نامزدهای بهترین کارگردان بودند که این عنوان به نرگس آبیار، کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» رسید.

در بخش بهترین فیلم

«شبی که ماه کامل شد» بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد. سرخپوست (تهیه کننده مجید مطلبی)، شبی که ماه کامل شد (تهیه کننده محمدحسین قاسمی)، غلامرضا تختی (تهیه کننده سعید ملکان)، متری شیش و نیم (تهیه کننده سیدجمال ساداتیان)، ماجرای نیمروز:ردخون (تهیه کننده سیدمحمد رضوی) و قصر شیرین (تهیه کننده رضا میرکریمی) نامزدهای این بخش بودند.

در بخش فیلم برگزیده مردمی

شاهسواری مدیرعامل خانه سینما قبل از اعلام آرای مردم گفت: بقیه نهادهای کشور باید از سینما یاد بگیرند که چگونه می‌شود همدل بود و معرفت به‌ خرج داد. ما زخم نمی‌زنیم، سینمای ایران مرهم زخم‌هاست.

وی افزود: صاحبان فیلم‌ها اگر بخواهند، آرای فیلم‌ها به شکل خصوصی به آن‌ها اعلام می‌شود.

در این بخش، فیلم‌های متری شیش و نیم، سرخپوست، رد خون، تختی و شبی که ماه کامل شد، حائز بیش‌ترین آرا شدند که فیلم «متری شیش و نیم» با در اختیار گرفتن ۸۸.۲۵ درصد آرای مردم به عنوان بهترین فیلم از نگاه آنان انتخاب شد.

کارگردان متری شیش و نیم در پایان این مراسم، خطاب به وزیر ارشاد گفت: خیلی دنبال شما می‌گشتیم. من پشت دستم را داغ می‌کنم از این به بعد پلیس از جلوی دوربینم که هیچ، از پشت دوربینم هم رد شود!

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.