به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، سالهاست که رقابت بین سینماگران برای اکران نوروزی فیلمهایشان بالا گرفته است و هر بار با استفاده از شیوههای گوناگون سعی در پیروز شدن در این رقابت دارند. دلیل این تلاش برای اکران هم فروش خوبی است که فضای تعطیلات نوروز میتواند برای فیلمها به ارمغان بیاورد. اما شورای اکران در این زمینه دغدغهاش باید هماهنگی فیلمها با فضای نوروز باشد تا مخاطبان در این ایام هم دل از سینما نبرند و تفریحات دیگر را جایگزین آن نکنند.
هر فیلمسازی با هدف دیده شدن اثرش اقدام به ساخت میکند و با برآوردهای خود نوروز را به عنوان زمان مناسب اکران فیلمش ممکن است انتخاب کند اما این موضوع نباید دستمایه هر اقدامی در راستای بدست آوردن این فرصت شود. گاهی شاهد انتشار اخباری نادرست در راستای اکرانها هستیم و زمانی هم با فشارها و سفارشات خاص به اعضای شورای اکران یا مقامات بالاتر مواجهیم.
خبری از روابط عمومی چند فیلم برای رسانهها ارسال میشود که چند فیلم مجوز اکران نوروزی را دریافت کردهاند و شورای اکران تکذیب میکند. یا شنیدههایی به گوش میرسد بر مبنی سفارش فلان مسئول برای اکران نوروزی یک فیلم که همه اینها تنها بخشی از روشهای اکران نوروزی فیلمها شده است؛ اما آنچه درست است فراهم کردن فضایی مستقل برای اعضای شوراست در راستای انتخاب فیلمهای مناسب ایام نوروز.
البته تعریف درست برای فیلم مناسب اکران نوروزی هم صرفا کمدی بودن آن نیست بلکه در نظر گرفتن سبد سلیقه متفاوت مخاطب برای انتخاب فیلم در این ایام است. آنکه میخواهد کمدی ببیند باید بهترین کمدی را در سبد انتخابی خود داشته باشد و آنکه بهدنبال ایجاد تفریح برای کودکان است میخواهد فیلمی مناسب فرزندانش بر پرده اکران وجود داشته باشد.
سال گذشته فیلمهای اکران نوروز ۹۷ شامل فیلم سینمایی «لاتاری» در گروه «استقلال»، فیلم سینمایی «به وقت شام» در گروه «کورش»، فیلم سینمایی «فراری» در گروه «ماندانا»، انیمیشن سینمایی «فیلشاه» در گروه آزادی، فیلم سینمایی «لونه زنبور» در گروه «ایران»، فیلم سینمایی «خرگیوش» در گروه «زندگی» و فیلم سینمایی «مصادره» در گروه «جوان» میشد. اگر نگاهی به این سبد انتخابی بیاندازیم میبینیم که تمام تلاشها برای متنوع بودن موضوع فیلمها شده و نتیجهاش فروش خوب نوروز ۹۷ بود.
مجید مسچی در گفتوگویی با تلویزیون ادعا کرد، فروش سینمای ایران در نوروز ۹۶، ۱۶ میلیارد بوده و در نوروز ۹۷، بیش از ۲۱ میلیارد بوده و به نسبت سال گذشته، ۵ میلیارد تومان افزایش فروش را شاهد بودهایم حال ممکن است شبهه قیمت بلیط و موارد دیگر هم به میان بیاید اما در ظاهر هم این استقبال مخاطب را شاهد بودیم.
باید دید آیا این تنوع موضوعی در سبد انتخابی امسال سینما هم جایی دارد یا شاهد وصلههای ناجور هم در این ایام اکران هستیم؟ امسال اکران فیلمهای نوروزی از ۲۲ اسفند آغاز میشود و هنوز خبری از افزایش قیمت بلیطها نیست. فیلمهایی هم که برای اکران نوروزی نامزد شده بودند در ابتدا ۲۱ عنوان و سپس به ۱۶ عنوان رسیدند.
فیلمهای سینمایی «ایکس لارج» به کارگردانی محسن توکلی، «تگزاس ۲»، به کارگردانی مسعود اطیابی، «زیرنظر» به کارگردانی مجید صالحی، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی، «پیشونی سفید ۳» به کارگردانی سیدجواد هاشمی، «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان، «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «زندانیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی، رحمان ۱۴۰۰ به کارگردانی منوچهر هادی، «ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی، «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری، «چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی، «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی و «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب ۱۶ نامزد نهایی اکران نوروز ۹۸ هستند.
البته در بین این نامزدها هم وصلههای ناجور اکران نوروزی به چشم میخوردند، فیلمهایی مانند «تیغ و ترمه» پوراحمد که در ایام جشنواره فیلم فجر موفقیت چندانی کسب نکرد و اشکالات فراوانی در تدوین و زمان روایت فیلم داشت یا «چهارانگشت» که میتوان حدس زد با چه واسطهای نامش در میان فیلمهای اکران نوروز ۹۸ جا گرفته است. درست است که باید برای تمام سلایق فیلم در نظر گرفته شود اما موضوع بحث در اینجا کیفیت فیلم و میزان موفقیت در راستای جلب مخاطب است. هر فیلم بد و بی کیفیتی که در سینما اکران شود به معنی از دست دادن بخشی از مخاطبان و عدم اعتماد آنها به سینمای کشور است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما