همدان- علی مالمیر گفت: شدت بارش در شبانه روز اخیر موجب ویرانی یخچال میرفتاح اثر تاریخی شهر ملایر شده است.

سیل یک اثر تاریخی شناخته شده همدان را ویران کرد

به گزارش قدس آنلاین، علی مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی همدا اظهار کرد: یخچال میرفتاح بنای تمام خشتی مربوط به دوران قاجاریه در شهر ملایر بود که سقف آن بر اثر شدت بارش ها فروریخت و می شود گفت این اثر تاریخی به طور کامل ویران شده است.

 وی با اشاره به  ویرانی اثر تاریخی یخچال میرفتاح در همدان افزود: نفود آب در درون این بنا عامل تخریب بنا از سقف و سپس ویرانی کل بنا بوده است.

وی  گفت: همچنین بر اثر شدت باران شدید در استان همدان بناهای تاریخی  پنج بنای تاریخی  دیگر در  استان و در شهرستان های نهاوند، فامنین و تویسرکان آسیب دیده است. برآورد تخریب خسارت ها هم در حدود 800 میلیون تومان است.

 یخچال تاریخی میرفتاح ملایر در گذشته های دور با  ارتفاع ۱۲ متر؛  توانایی ذخیره دو ورودی داشت که یکی از ورودهای برای برداشت یخ و دیگری برای ورود آب و تبدیل شدن آن به یخ کاربرد داشته و این فضای تاریخی به صورت مدور ساخته شده بود دیوار گنبد بنای میرفتاح  ملایر همدان در کف 92 سانتیمتر  بوده است.

 دلیل ویرانی این بنای تاریخی و موارد مشابه آسیب دیده آن در همدان  را می توان ضعف و نبود نظارت کافی در مدیریت و مرمت بناهای تاریخی و همچنین توجه کافی به مدیریت بنای های تاریخی در هنگام تند بارش ها دانست و اینکه دلیل آورده شود بنای های گنبدی در مقابل نفوذ آب آسیب پذیر هستند توجیه غیر منطقی برای نبود مدیریت مناسب بنا های تاریخی در استان است چرا که این بنا متعلق به دوره قاجاریه بود و از زمان های دور ایران و ایرنیان بارش های سنگین و سهمگین برف و حتی باران را تجربه کردند و آسیبی به این بنا ها وارد نشده است آنهم در زمانی که برای پوشش بنا ها توانایی و دانش روزافزون جدید کنونی وجو نداشته است و یا در شواهد تاریخی کمتر نشانی از نابودی آثاری شاخص تاریخی و گنبدی شکل مانند یخچال میرفتاح همدان در ایران می توان دید و حتی متخصصان معتقدند بناهای ساخته شده با طاق ضربی مقاومت بیشتر ی در مقابل تغییرات جوی دارند و به ویژه بارش ها دارند.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.