تحولات لبنان و فلسطین

رضا اردکانیان گفت: به رغم مصوبات شورای اقتصاد و شورای عالی انرژی مبنی بر تعهد دولت، بازپرداخت سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از محل سوخت صرفه‌جویی شده، این امر از سوی وزارت نفت محقق نشده است.

وزیر نیرو: وزارت نفت بازپرداخت سوخت صرفه‌جویی شده را محقق نکرد

به گزارش گروه اقتصاید قدس آنلاین، رضا اردکانیان وزیر نیرو اظهار داشت: شرکت تولید نیروی برق حرارتی در راستای استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، احداث بخش بخار ۲۱ نیروگاه سیکل ترکیبی مجموعا به ظرفیت ۷۵۴۵ مگاوات را در دستور کار خود دارد که تاکنون واحدهای ۱ و ۲ بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، واحد اول بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم و واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی کاشان جمعا به ظرفیت ۶۴۰ مگاوات به بهره برداری رسیده است. همچنین عملیات احداث ۴۳۴۵ مگاوات بخش بخار سیکل ترکیبی در حال اجرا است و در سال‌های آتی وارد مدار خواهد شد.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: در حال حاضر به رغم مصوبات شورای اقتصاد و شورای عالی انرژی مبنی بر تعهد دولت، بازپرداخت سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از محل سوخت صرفه‌جویی شده، این امر از سوی وزارت نفت محقق نشده و آخرین پیشنهادات وزارت نیرو استفاده از ردیف اعتباری مجاز در قالب قانون بودجه، جهت تحقق پیشبرد پروژه‌ها است.

به گزارش تسنیم، افزایش راندمان در صنعت نیروگاهی کشور به خصوص در واحدهای حرارتی ، ضرورتی است که در یک دهه اخیر به خوبی در نتایج مطالعات تفصیلی و بررسی های کارشناسی مورد تأکید قرار گرفته و بسترهای قانونی آن در قوانینی کارآمد به تصویب رسیده است.

افزایش راندمان نیروگاه های حرارتی کشور که در سه بخش تبدیل نیروگاه های سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی ، بهسازی و نوسازی نیروگاه های فرسوده و جایگزینی آنها با نیروگاه های جدید و احداث نیروگاه های حرارتی جدید دنبال می شود ، در دو بخش تبدیل نیروگاه های سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی و بهسازی و نوسازی نیروگاه های فرسوده و جایگزینی آنها با نیروگاه های جدید وابسته به اجرای کامل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و در نظر گرفتن این ظرفیت قانونی در بودجه سنواتی کشور است.

طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ، با احداث بخش بخار نیروگاه ها ، می بایست به منظور بازپرداخت هزینه های سرمایه گذاری ، یا سوخت صرفه‌جویی شده در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد یا اینکه معادل ارزش ریالی آن سوخت به سرمایه‌گذاران پول پرداخت شود. ظرفیتی که در قانون آمده اما در مقام عمل به اجرا نرسیده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.