تحولات منطقه

سیستان و بلوچستان- بهروز آقایی از ثبت رکورد تخلیه و بارگیری در کارنامه عملیاتی بنادر تجاری استان طی سال گذشته خبر داد.

تحول و توسعه محور شرق با عملکرد مثبت بندر چابهار
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی این استان گفت: عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر استان نسبت به سال گذشته رشد ۵۹.۲ درصدی داشته است.

وی افزود: طی سال ۹۷ برای اولین بار حجم تخلیه و بارگیری در بندر چابهار رکورد سالهای گذشته را شکست که این امر در تاریخ فعالیت این بندر بی سابقه بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: با افزایش ظرفیت اسکله های  تخلیه فرآورده های نفتی در سال گذشته شاهد رشد ۸۴.۶ درصدی تخلیه فرآورده های نفتی در بندر چابهار بودیم.

آقایی با اشاره به عملکرد بنادر استان در زمینه عملیات کانتینری نیز  گفت: طی دوازده ماهه سال گذشته، ۵۳ هزار و  ۸۴۷  TEU کانتینر در بنادر استان سیستان و بلوچستان تخلیه و بارگیری شدکه بندر چابهار برای اولین بار در بین بنادر کشور رتبه چهارم عملیات کانتینری را کسب نموده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان همچنین تعداد شناورهای ورودی به بنادر این استان  در سال ۱۳۹۷ را ۳۸۳ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان شناور، ۱۴۰ فروند کشتی بالای هزار تن و ۲۴۳ فروند از شناورهای پهلو گرفته در بنادر تجاری استان زیر هزار تن بوده اند.

وی تصریح کرد: سیاست گذاری های درست سازمان بنادر و دریانوردی و پیگیری های مجدانه و عملکرد مثبت بندر چابهار در جذب تجار و صاحبان کالای کشورهای هند، افغانستان، آسیای میانه و CIS ،موجب راه اندازی خط لاینر منظم بین بنادر کشور هندوستان و بندر چابهار شد که تأثیر بسزایی در کاهش زمان و هزینه نهائی کالا خواهد داشت.

آقایی گفت: با تلاش های شبانه روزی مجموعه بندر چابهار و بازاریابی  و جذب سرمایه گذاری های صورت گرفته، امروز شاهد سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی با مبلغ بیش از هزار میلیارد تومان در بندر چابهار هستیم که خود منجر به تحول عظیمی در حوزه اشتغال زایی، رفع محرومیت، توسعه پایدار جمعیت و رونق تولید خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: تفاهم نامه بین المللی و سه جانبه چابهار ضمن کم کردن آثار تحریم های اقتصادی ظالمانه،افق روشنی پیش روی بندر چابهار و  به ویژه محور شرق ترسیم کرده است. از این بستر صادرات، واردات و ترانزیت به کشورهای هندوستان و افغانستان و همچنین کشورهای اسیای میانه رو به رشد بوده و طبعا آنالیز دقیق نتایج آن، می تواند در توسعه سرمایه گذاری هدفمند بمنظور گسترش این بازار کمک شایانی بکند.  
ارائه تخفیفات و مشوق های تعرفه ای و غیر تعرفه ای سازمان بنادر در بندر چابهار سبب شد که بهای تمام شده کالا با عبور از موقعیت رقابتی  بندر چابهار کاهش یافته و انتقال محموله گندم ترانزیتی کشور هندوستان به افغانستان از طریق بندر چابهار نیز یک عملکرد و مدل مناسب و مثبت برای بزرگترین بندر اقیانوسی کشور رقم زد به گونه ای که امروز بیش از ۵۰ درصد کالاهای وارده به این بندر بصورت مستقیم و بدون واسطه از بنادر مبدأ به این بندر عزیمت میکنند.
 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.