به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازدید روز گذشته اعضای کمیسیون عمران مجلس از بازسازی خطوط راه آهن تخریب شده در اثر سیل فروردین ماه استان گلستان در جمع خبرنگاران گفت: این مسیر ریلی گرگان به اینچه برون در منطقه آق قلا قرار دارد که یک محور ترانزیتی است و قطارهای باری عمدتاً از این محور به سمت ترکمنستان و دیگر کشورهای حوزه CIS تردد میکنند.
وی افزود: در جریان سیل اخیر به دستور ستاد مدیریت بحران کشور برای هدایت سیل ۷ منطقه از این محور ریلی تخریب شد که در حال حاضر زیر ۴ منطقه ریلی باکسهای بتنی نصب کرده ایم که بازسازی این چهار منطقه تکمیل شده است. سه نقطه دیگر نیز در حال بازسازی است.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: همچنان آبگیری وجود دارد و فرآیند بازسازی آنها در دست اقدام است. ضمن اینکه باکسهای بتنی را از تمام نقاط کشور که برای مدیریت بحران دپو کرده بودیم به این منطقه اعزام کردیم و منتظر تولید و یا خرید باکسهای بتنی جدید برای انتقال به محور ریلی گرگان- اینچه برون نشدیم چرا که باید روند بازسازی به سرعت انجام شود.
رسولی تصریح کرد: در حال حاضر هنوز محور ترانزیتی اینچه برون به دلیل وقوع سیل در ادامه خط در کشور ترکمنستان مسدود است و مقامات ترکمنستانی هنوز به بازسازی خطوط آهن دچار آب گرفتگی و آب شستگی در این کشور اقدام نکرده اند. به محض بازسازی این خط، به زودی شاهد آغاز ترانزیت به آسیای میانه خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: کلیه خطوط آهن در سراسر کشور که دچار آب شستگی شده بودند و در مناطق سیل زده قرار داشتند شامل استانهای لرستان، مازندران، خوزستان و گلستان به سرعت بازسازی شده و در شرایط عادی قرار دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره برآورد خسارات وارده، گفت: هنوز برآوردی نشده و ما از ابتدا هم قصد نداشتیم وارد فاز برآورد خسارت شویم چرا که وظیفه ما در شرکت راه آهن این است که خطوط ریلی را در اختیار مردم قرار دهیم.
همچنین مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن نیز درباره بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از خطوط آهن مناطق سیل زده گلستان، گفت: با نصب باکسهای بتنی به صورت پل در زیر نقاط تخریب شده محور آق قلا، به زودی شاهد بهره برداری مجدد از این خطوط خواهیم بود.
یزدانی با اشاره به آب گرفتگی ادامه این خط آهن در ترکمنستان تأکید کرد: اگر همتای ترکمنی نیز اقدام به اصلاح و بازسازی خطوط سیل زده آهن در کشور خود کند، قطارهای ترانزیتی ما به زودی تردد خود را از این منطقه آغاز خواهند کرد.
معاون شرکت راه آهن تصریح کرد: این منطقه برای ما استراتژیک بوده و یکی از مهمترین محورهای ترانزیتی محسوب میشود. به خصوص اینکه توسعه خطوط ترانزیتی بر اساس بند ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم جزو اولویتهای حمل و نقل به حساب میآید.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: ترانزیت ریلی از اینچه برون به آسیای میانه و کشورهای عضو CIS بر اساس تفاهم نامه شش جانبه ایران، ترکیه و چهار کشور آسیای میانه از مهمترین برنامههای راه آهن خواهد بود.
منبع: مهر
انتهای پیام/
نظر شما