به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، سیدمحمد بطحایی وزیر آ»وزش و پرورش امروز در نشست خبری با رسانهها که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: ما به تدریج سال تحصیلی جاری را پشت سر میگذاریم و پایان اردیبهشت به نوعی پایان سال تحصیلی تلقی میشود و کلاسهای درس خاتمه و بچهها وارد آزمون پایانی میشوند.
وی افزود: سال تحصیلی جاری با وجود همه مشکلات در حوزه منابع مالی و اقتصادی سال مفیدی برای آموزش و پرورش بود که این فایده و موثر بودن بخش عمدهای به دلیل تلاشهای همکارانم در آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در سال ۹۷ سند تحول را بازنگری کردیم و در ابتدا ساختارهای عملیاتی و زیرساخت استقرار آن را تکمیل کردیم و لازم بود برای اجرای کامل زیرساخت عملیاتی زیرنظامهای ششگانه تهیه و ابلاغ شود و سه زیر نظام از ۶ زیرنظام آماده شده بود، با تهیه و تصویب سه زیر نظام دیگر ۶ زیر نظام برای عملیاتی کردن سند تحول آماده شد و بعد از آن برنامههای مبتنی بر سند در دستور کار قرار گرفت.
بطحایی تصریح کرد: اجرای برنامههای زیر نظامهای سند تحول در دو بعد محتوا و متن برنامههاست که مسیر نخست تحول را در راستای گذشته ادامه دادیم و محور دوم تحول در مدیریت و اداره آموزش و پرورش بود.
وی ادامه داد: در بخش تحول در محتوا و متن برنامههای آموزش و پرورش کار بسیار سخت و دشوار است و قرار بود آنچه بچهها آموزش میدیدند منطبق بر سند تحول تغییر کنند که مهمترین زیرنظام سند برنامه درسی ملی است و براساس آن یادگیری بچهها بر اساس آنچه سند تحول میگوید تغییر میکند و این مسیر زمانبر و به لحاظ اجرا دشوار است اما شروع شد و یکی از برنامهها برنامه ویژه مدرسه یا بوم است که انعطاف لازم را در اختیار عوامل مدرسه قرار میدهد در این برنامه دو ساعت در هفته در اختیار مدرسه قرار گرفت و براساس زمینههای پیشنهادی مدرسه از خلاقیت خود برای تعیین محتوای رسمی آموزش اقدام میکند و این موضوع با فوق برنامهها که خارج از برنامه رسمی مدرسه بوده متفاوت است البته این یک شروع مبارک و مناسب است و بدین معنا نیست آنگونه که ما طراحی کردیم در مدارس اجرا میشود و این نیاز به تمرین، ممارست و آموزش نیروی انسانی دارد.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مهارت آموزی با تاکید رییس جمهور دنبال میشود و در ۵ هزار مدرسه متوسطه اول مهارتآموزی پایه را برای بچهها به اجرا درآوریم و در دورههای ۱۲ تا ۳۶ ساعته مهارتهای پایه برای تولید دستسازهها را فرا گرفتند و این رویکرد جدید اجازه داد با امکانات اندک بتوانیم بچهها را با فرهنگ کار و تولید آشنا کنیم و این کار در تابستان با رویکرد تکمیلی ادامه مییابد تا تولیدات بچهها قابل فروش باشد.
بطحایی تصریح کرد: در حوزه ساختار و مدیریت که مسیر دوم تحول است، مهمترین رویکرد ما مدرسه محوری است، آموزش و پرورش سالهاست که با اسامی مختلف به دنبال دادن اختیار به مدارس بود تا شایستگی عوامل انسانی افزایش یابد و بخش بزرگی از مسائل تعلیموتربیت در مدارس حل شود در اینباره چهار برنامه عملیاتی داشتیم ابتدا به صورت آزمایشی در هفت استان نظام سنجش صلاحیت حرفهای مدیران مدارس را اجرا کردیم و به آنها گواهینامه صلاحیت مدیریت مدرسه به عنوان مثال در سطح سه یا چهار داده میشود و فردی که مدیر میشود باید این گواهینامه را داشته باشد.
وی افزود: برنامه دیگر نظام کنترل و کیفیت مدارس بود و مدارس رتبهبندی شده و گواهینامههایی به آنها داده میشود تا مشخص شود که مدرسه دولتی در کدام زمینه پیشرفت یا عقبگرد داشته است و در همین راستا تفویض اختیار به مدارس برای تصمیمگیری داده میشود تا با بخشنامه وظایف را به مدیران مدارس تکلیف نکنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: براین اساس برنامه سال ۹۸ را کاملا براساس سند تحول تنظیم کردیم و اجرای برنامههای سند مستلزم وجود اعتبار و منابع است و با مضایق اعتباری کشور برنامههای سال ۹۸ را اولویت بندی کردیم و متناسب با در اختیار دادن اعتبار، دامنههای اجرای برنامهها کم یا زیاد میشود و در سال ۹۸ جز اجرای برنامههای سند تحول برنامه دیگری نداریم.
بطحایی بیان کرد: در سالی که پشت سر گذاشتیم گام خوبی در حوزه فضای آموزشی داشتیم و البته این اقدامات با نیازها فاصله دارد و بدین معنا نیست که نفس راحت بکشیم و بگوییم فضای مدارس استاندارد شد اما در این سال اقدام خوبی در حوزه ساخت مدارس انجام شد و ۱۰ هزار کلاس درس جدید در اختیار دانشآموزان قرار گرفت و کلاسهای فرسوده حذف شدند، نیمی از این کلاسهای جدید توسط خیران ساخته شد.
آموزشوپرورش و کار پرخطری به نام برگزاری اردو
وی تصریح کرد: در حوزههای فرهنگی و پرورشی نیز کارهای خوبی انجام شد من نگرانم گزارش دادن من اینگونه تلقی نشود که به نیاز کشور رسیدهایم و با وجود تمام تلاشها همچنان فاصله ما با آنچه باید باشیم زیاد است و گزارشها بدین معنا نیست که راه نرفته نداریم بلکه راه نرفته زیاد است. در سال تحصیلی جاری حدود ۱۲ میلیون نفر روز دانشآموزان در اردوها شرکت کردند؛ آنها در اردو با هم بودن و تحمل سختیها را تجربه میکنند از سوی دیگر برگزاری اردو کار پرخطر برای آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: خطراتی در اردو و جاده دانشآموزان را تهدید میکند و با وجود این مخاطرات ،۱۲ میلیون نفر روز دانشآموز به اردو رفتند و مرکز کنترل اردوهای دانشآموزی نیز ایجاد شده است و بچههایی که به اردوهای برون استانی میروند دائم با این مرکز در ارتباطند و ملاحظاتی که باید اجرا شود کنترل میشود و با این روش خطرات اردوها را کاهش دادهایم اما همچنان برگزاری اردوها با خطراتی مواجه است.
بطحایی ادامه داد: در انتخابات دانشآموزی ۹ میلیون دانشآموز شرکت کردند که همراه با تربیت سیاسی و اجتماعی است و در تشکلهای دانشآموزی هفت میلیون دانشآموز عضو هستند و به تمرین مهارتهای زندگی و آماده شدن برای فردا مشغولند.
منابع اعتباری برای بازسازی و ساخت مدارس آسیبدیده در سیل تأمین است
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش در حوزه سیل تلاشهایی برای حمایت از هموطنان داشت و سه کار در استانهای سیل زده انجام دادیم، در این حادثه ۱۵۰۰ مدرسه آسیب و ۲۱۲ مدرسه باید تخریب و از نو ساخته شوند برای مدارسی که نیاز به ترمیم دارند در تابستان به گونهای عمل میکنیم که برای مهر ماه آماده شوند و درباره مدارس تخریبی، مدارسی که کلاسهای آنها کم است در تابستان کار آنها را انجام میدهیم مشروط به اینکه روستا جابه جا نشود، منابع اعتباری لازم با کمک خیران در اختیار است و از این جهت هیچ نگرانی وجود ندارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای دانشآموزان پایه دوازدهم اردوهای آموزشی برگزار کردیم و حمایت از فرهنگیان در مناطق سیل زده در حال انجام است تا بخشی از سختی آنها که خانه و تجهیزات خود را از دست دادهاند کم شود.
بطحایی در ادامه این نشست به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره انتصابات در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، گفت: تعامل بیشتر با رسانهها کار درستی است و جامعه ذینفعان ما در آموزش وسیع است بنابراین نیاز به ارتباط با رسانهها داریم، ُدر بحث انتصابات سازمان پژوهش در جریان بازخوردهای افکار عمومی هستم و از رییس سازمان خواستم در تغییرات اعمال شده پیشینه افرادی که منصوب میشوند منتشر شود چون افکار عمومی با پیش فرض غلط این افراد را بررسی میکنند و اگر پیشینه آنها منتشر شود افکار عمومی قانع میشود البته توضیح بنده به این معنا نیست که در انتصابات خطا صورت نمیگیرد و نامه ۶۰ نفر از اساتید علوم تربیتی که نگران بودند را دیدم.
بازرسان ویژه برای رصد سند ۲۰۳۰ در آموزشوپرورش
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث سند ۲۰۳۰ بازرسان ویژهای را منصوب کردم که یکی آقای کمرئی بود که جابه جا شد و باید فرد جدیدی بگذارم و در مواردی بوده است که فرد جابه جا شده دیشب در صدا و سیما مفصل توضیح دادم که حساسیت روی سند فقط به خاطر محتوا نیست و هدف سند ۲۰۳۰ تغییر هویت ایرانی و اسلامی ما است و اجرای سند ۲۰۳۰ باید کامل متوقف شود چه به نام سند و چه برنامههایی که با آن مرتبط باشد البته مصادیق ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش وجود نداشته و اگر مواردی هم باشد بازرسان مخصوص جلوی کار را گرفته و توضیح خواستند و منجر به اخطار و تذکر شده است و اگر تخلف صریح و آشکار باشد به تخلفات اداری ارجاع میشوند.
بطحایی در ادامه در پاسخ به پرسش تسنیم درباره انتظارات متعالی از وزارت آموزشوپرورش و از سوی دیگر آمادگی معلمان برای تحقق این اهداف و لزوم سرمایهگذاری در جذب و توانمندسازی معلمان به عنوان عنصر اصلی تحقق اهداف آموزشوپرورش تصریح کرد: نیاز به فضای آموزش و تجهیزات آموزشی مناسب مهم است اما مهمترین رکن تحول نیروی انسانی است و ممکن است فضای آموزشی و کتابهای درسی خوب نباشد اما اگر نیروی انسانی شایسته و توانمند داشته باشیم خلاها را جبران میکند و در زیر نظام نیروی انسانی به این موارد اشاره شده و استقرار سند تحول یعنی رسیدن به این هدف، سند تحول یک جریان است که باید خودمان را به جلو بکشیم و انگیزه نیروی انسانی بالاتر و شایستگی و رضایت او افزایش یابد.
وی بیان کرد: بنده با جرأت میگویم برنامههای مفصلی را برای ارتقای شایستگی و توانمندی نیروی انسانی و افزایش رضایت او داشته و این برنامهها را جلو میبریم البته شرایط خاص اقتصادی کار ما را دشوار و حرکت برنامهها را کند کرده است. وقتی صادرات نفت به یک سوم و درآمد خزانه کاهش داشته و تحریمهای ظالمانه تشدید یافته است، این فرایند بر برنامههای آموزش و پرورش نیز تاثیر دارد و به ویژه در حوزه نیروی انسانی کار ما را سخت کرده اما متوقف نکرده است.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم درباره احتمال اجرای سند ۲۰۳۰ در قالب کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی با همکاری سازمانهای بینالمللی تصریح کرد:سند ۲۰۳۰ به دلایل مختلف از آنجا که قصد تغییر هویت و سبک زندگی بچهها را دارد در برابر آن مقاومت میکنیم و اجازه نمیدهیم به اجرا دربیاید اما آنچه در ۲۰۳۰ گفته شده به صورت متعالیتر آن را در سند تحول خودمان و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی داشته و نیازی به ۲۰۳۰ نداریم درست است که در سند ۲۰۳۰ اشاره شده است.
سند ۲۰۳۰ کیلویی چند؟!
بطحایی ادامه داد: درست است که ۲۰۳۰ به عدالت آموزشی اشاره کرده است اما همین موضوع را در سند تحول داریم سند ۲۰۳۰کیلویی چند؟! خیلی جلوتر از ۲۰۳۰ ما این حرفها را زدهایم اگر در جاهایی اشتراک مفهوم میان اسناد بالادستی ما با سند ۲۰۳۰ است نمیتوانیم اهداف متعالی را کنار بگذاریم چون ۲۰۳۰ گفته است نباید سیاستهای ما را منتسب به این سند کنند. جاهایی سند ۲۰۳۰ به مانعی برای توسعه آموزش وپرورش تعبیر میشود و از ترس اینکه انگ این سند را نخوریم خودمان را منزوی میکنیم. ما در حوزه تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان حرف داریم و باید آن را به جامعه بینالملل منعکس کنیم، نظام تمدنی کشور ما در حوزه تعلیم و تربیت حرفهایی دارد که باید منعکس شود به هیچ عنوان این سند و هر سند دیگری که بخواهد به ما خط و ربط نشان دهد وجود ندارد بسیاری از تئوریهای تعلیم و تربیت در قرن ۱۹ و ۲۰ ریشهاش تعلیم و تربیت اسلامی بوده است.
وعده تو خالی ندادهام
وی در ادامه درباره احتمال اجرای کامل طرح رتبهبندی متناسب با اهداف ترسیم شده توسط وزارت آموزشوپرورش تصریح کرد: وعده توخالی به همکارانم ندادهام و نمیتوانم به فرهنگیان وعده تو خالی بدهم.رتبه بندی هم اکنون در دولت است و به خاطر سیل تحتالشعاع قرار گرفت و در نوبت بررسی قرار نگرفت. مشکلات اقتصادی بر اجرای رتبهبندی تاثیر خواهد داشت اما با اعتباری که در بودجه ۹۸ گذاشته شده است میتوانیم رتبه بندی را شروع کنیم و مهم این است نظام پرداختهای ما متناسب با شایستگیهای فرهنگیان باشد و نباید تصور شود که با اجرای رتبه بندی از فردا حقوق معلمان دو برابر میشود بلکه هدف اصلی آن ارتقای نظام شایستگی و صلاحیت فرهنگیان است و هر چقدر شایستگی بالاتر برود حقوق افزایش مییابد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: انحصار آموزش زبان را باید از انگلیسی خارج کنیم و سایر زبانها هم به دانشآموزان آموزش داده شود اما تا کنون موفقیتی در این باره نداشتیم و در حوزه آموزش زبان باید روش آموزش را تصحیح کنیم تا بچهها در حد مکالمه هم تخصص پیدا کنند و تکیه محض بر گرامر نباشد.
از آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه خبر؟
بطحایی ادامه داد: برای آزمون استخدامی در حال رایزنی هستیم و تلاش میکنیم که ۵۵ هزار نفر را جذب کنیم و نمیدانم بر سر چه تعداد با سازمان اداری به توافق برسیم.
وی درباره مشق شب نیز گفت: باید این نقص بزرگ را برطرف کنیم که از دوره ابتدایی شروع شد و تکلیف شب باید تصحیح شود، مشق شب جز اینکه بچهها را از یادگیری متنفر کند فایدهای ندارد. وقتی درباره ماهیت مشق شب طرحی را شروع کردیم میدانم معلم در کلاس ۴۰ دانشآموز و مدرسه دو شیفته نمیتواند هم درس بدهد هم تکالیف مرتبط را در کلاس انجام دهد و این امکان پذیر نیست اما مدارسی که شرایط را دارند باید طرح را اجرا کنند.
به مدارس غیردولتی متخلف اجازه عرض اندام نمیدهیم
بطحایی تصریح کرد: برای شهریه مدارس غیردولتی سامانههای نظارتی را تقویت و نگاه واقعبینانه به همکارانمان داریم تا ۱۰ یا ۲۰مدرسه آبروی سایر مدارس غیردولتی را نبرند و تیمهای نظارت که سال گذشته از سوی وزارتخانه رفت امسال باید تقویت شود و به مدارسی که با تخلفات خود آبروی بقیه را میبرند اجازه عرض اندام نمیدهیم و تخلفی گزارش شود ابتدا تذکر و بعد لغو ابلاغ میشود.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما