تحولات منطقه

ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در توئیتی نسبت به سیاه نمایی مخالفان شبکه نمایش خانگی انتقاد کرده و آن را یک هجمه فرهنگی خوانده است.

وقتی ضعف‌ها زیر سایه هشتگ «خودزنی فرهنگی» کوچک نشان داده می‌شود
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اخیراً در توییتی نسبت به هجمه ها علیه تولیدات شبکه نمایش خانگی اعتراض کرده و در صفحه شخصی خود با هشتگ «خودزنی فرهنگی» نوشته است: «هزاران ساعت فیلم و سریال با ضوابط جمهوری اسلامی در شبکه نمایش خانگی و از طریق وی_او_دی منتشر می‌شود و مخالفان با سیاه نمایی و برجسته سازی خطاهای اندک این رسانه‌های دارای مجوز ارشاد، ناخواسته به توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های مستهجن بدون مجوز کمک می کنند».

داروغه زاده در توئیت خود صراحتاً به رعایت ضوابط جمهوری اسلامی در این تولیدات اشاره کرده و بر برجسته سازی خطاهای اندک از سوی مخالفان تأکید داشته است. به نظر می‌رسد همین ابتدا باید تعریف و تفسیرمان از خطاهای اندک یا برجسته سازی را مشخص کنیم. این در حالی است که وی به روی دیگر سکه نپرداخته است که ورود پول‌های مشکوک به سینما یک نمونه آن است که از شبکه نمایش خانگی آغاز شد و راه خود را به پروژه‌های سینمایی هم باز کرد. تا جایی که بسیاری از تهیه‌کنندگان برای توضیحات فراخوانده شدند و پرونده بسیاری از همین پروژه‌ها هنوز هم در دادگاه باز است. اینکه سرنوشت سریال هایی مانند «قلب یخی»، «قهوه تلخ»، «ابله»، «عشق تعطیل نیست» و ... هیچ گاه مشخص نشد. حواشی مالی سریال «شهرزاد» و پرونده سرمایه گذاران آن اعتماد عمومی را خدشه دار کرد و سریالی مانند «رقص روی شیشه» هنوز درگیر حواشی مالی و شکایت بازیگرانش از سرمایه‌گذاران سریال است.

حتی اگر بخواهیم فقط به همان ابعادی که مدنظر داروغه زاده بوده هم تمرکز کنیم، مدت زیادی از توقف پخش سریال «ممنوعه» به بهانه محتوای نامناسبش تا رفع سوءتفاهم و حساسیت‌ها نگذشته است. سریالی که به گواه بسیاری از منتقدان و مخاطبانش با ضوابط جمهوری اسلامی فاصله داشته است! 

از سوی دیگر تعداد سریال‌هایی که در این شبکه به ورطه شکست افتاده‌اند و بازیگرانش آن را در میانه راه رها کرده‌اند هم کم نبوده است. جدیدترین نمونه آن سریال «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی است که  لیلا حاتمی در اعتراض به پایبند نبودن گروه به تعهدات از آن جدا شد و پیش‌تر نیز بهرام رادان و امیر آقایی نیز «رقص روی شیشه» را ترک کردند.

خیلی دور از انتظار و عجیب نیست که این بازیگران عدم موفقیت این سریال ها را دریافتند و در کنار دلایل موجه خودشان حال چه مسائل مالی یا تغییر در سناریو،  از ادامه کار در این پروژه ها انصراف دادند.

بنابراین به نظر می‌رسد اگرچه در بسیاری موارد حمله به شبکه نمایش خانگی و تخریب آن اتفاق افتاده و اساساً نمی توان منکر آن شد، اما فراموش نکنیم همین فضایی که تولیداتش را به اصطلاح با ضوابط جمهوری اسلامی به ثمر می‌رساند چنان کارنامه پراشتباه و غیرقابل اغماضی از خود به جای گذاشته که در برخی موارد جای دفاعی از آن باقی نمی ماند و همین خطاهای به ظاهر کوچک گریبانگیر سینما هم شده و توانسته در همین مدت کوتاه چند ساله، رقم تولیدات سینمایی را به طرز قابل توجهی جا به جا کند و بسیاری تهیه کنندگان را در مقابل بازیگران در موضع ضعف قرار دهد.

بد نبود آقای داروغه زاده نگاهی هم به کارنامه عملکرد خود می‌داشت و بعد از مخالفان انتقاد می‌کرد!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.