تحولات لبنان و فلسطین

در پی تکمیل و عرضه خودروهای ناقص از سوی خودروسازان بزرگ و سررسید موعد تحویل خودروهای ثبت‌نامی، بازار از حالت انقباضی خارج شد و به نظر می‌رسد که شکست قیمت‌ها آغاز شده است.

شکست قیمت خودرو شتاب گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، ناظران بازار بر این باورند که رونق تابستانی بازار خودرو در کنار تزریق محصولات به بازار موجب کاهش قیمت خودرو شده است.

بررسی بازار خودروهای صفر و دست دوم داخلی و خارجی

همین امر افزایش نسبی خرید و فروش خودرو را در پی داشته است. سایپا که به تازگی به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور معرفی شده با توسعه هرچه بیشتر خانواده سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ اقتصادی‌ترین محصول بازار را با قدرت بیشتری به دست مشتریان می‌رساند. از سوی دیگر ایران خودرو نیز با بهبود خط تولید خانواده پژو ۲۰۶ و البته اضافه شدن عضو جدیدی به اسم پژو ۲۰۷ با سقف پانوراما اوضاع مساعدی را تجربه می‌کند.

شکستن قیمت خودرو

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد سیاست‌های اخیر وزارت صنعت و البته خودروسازان در جهت بهبود بازار با موفقیت نسبی روبه‌رو بوده است. چراکه حالا قیمت خودرو در حاشیه بازار با روندی معقول رو به نزول است. بسیاری از خریداران خودرو که جزئی از تقاضای کاذب به حساب می‌آمدند، اکنون با فروش خودرو خود قصد سودآوری از سرمایه‌گذاری خود را دارند. این یعنی تعداد بیشتری از خودروها به دست مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسد. البته لازم به ذکر است که ایران خودرو و سایپا بعد از چند دوره پیش فروش طولانی‌مدت سرانجام توانستند به راهکاری برای جلوگیری از دلالی دست پیدا کنند. راهکاری به اسم ثبت نام فقط با یک شماره ملی.

نقش مؤثر سایت‌های اینترنتی در خرید و فروش خودرو

این روزها اغلب مشتریان برای اطلاع از قیمت روز خودرو بی‌تردید سراغ سایت‌های اینترنتی و معتبر خرید و فروش خودرو می‌روند. سایت‌هایی که تا چندی پیش درگیر فشارهای نهادهای امنیتی و قضایی مبنی بر درج قیمت خودروها بودند. حالا با اتخاذ ساز و کار منطقی به نظر می‌رسد که دست دلالان از این فضای مجازی کوتاه شده باشد و قیمت خودرو رنگ و بوی واقعی‌تری به خود گرفته است. این روزها فروش خودرو در این سایت‌ها دیگر تابعی از سلایق شخصی نیست و مشتریان باید شرایط متعارف بازار خودرو را در نظر بگیرند.

کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار است؟

کارشناسان همواره توصیه می‌کنند که به منظور تثبیت قیمت‌ها و البته حفظ روند رو به نزول قیمت خودرو، شرکت‌های خودروسازی باید با افزایش تولید و مسئولیت‌پذیری در قبال تعهداتشان با حفظ رونق خرید و فروش خودرو، موجب بازگشت قیمت خودروها به سطح قبلی نشوند. ایران خودرو و سایپا که به تنهایی بیش از ۸۰ درصد بازار خودرو را در اختیار دارند، با تسریع در تحویل خودروهای ثبت‌نامی شرایط مساعد فعلی را به طور حتم تمدید خواهند کرد. در صورتی که عرضه خودرو به میزان مناسب صورت بگیرد و سازمان‌های مربوطه نظارت سطح بالای موجود را حفظ کنند می‌توان امیدوار بود که کاهش قیمت خودرو تا رسیدن به مرز نرخ کارخانه‌ای ادامه‌دار است.

حال و روز بازار خودروهای دست دوم

از شواهد امر برمی‌آید که خرید و فروش خودرو در بازار دست‌دوم نیز رونق نسبی را تجربه می‌کند. با کاهش قیمت روز خودرو در بازار محصولات صفر کیلومتر طبیعی است که نمونه‌های کارکرده آن نیز به صورت پلکانی کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. قیمت خودرو در بازار خودرو دست دوم هم‌چنان به سلامت فیزیکی و رنگ خودرو و البته عملکرد فنی خودرو بستگی دارد. نیازی به اشاره نیست که سلطه ایران خودرو و سایپا در بازار خودروهای دست دوم نیز هم‌چنان به طرزی مشهود حس می‌شود. هنوز هم عمده خریداران و فروشندگان خودروهای کارکرده به دنبال انواع پژو، برلیانس، پراید، سمند، تیبا و البته تولیدات شرکای چینی این دو خودروساز هستند.

چه خبر از اوضاع خودروهای وارداتی‌؟

اگرچه به ظاهر منطقی به نظر نمی‌رسد ولی رابطه پنهانی بین بازار خودروهای داخلی و خودروهای وارداتی برقرار است. بهبود شرایط ارزی کشور و ثبات نرخ دلار و یورو از یک سو و ترخیص هرچند بی‌رمق خودروها از گمرک بازار خودروهای خارجی را نیز به تکاپو انداخته است. عدم تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک و ادامه ممنوعیت واردات خودرو امر را بر همگان مسجل کرد که دیگر باید با شرایط فعلی سازگار شد. خودروهای وارداتی نیز از گزند افزایش قیمت خودرو در امان نبودند. با نگاهی به قیمت روز خودرو در سایت‌های خرید و فروش متوجه می‌شویم که این روزها در بازار وارداتی‌ها نه فروشنده چندانی پیدا می‌شود و نه خریداری. در واقع آنچه در بازار اتفاق افتاده از بین رفتن تورم انتظاری مشتریان به منظور بازگشت قیمت‌ها به سال قبل است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.