تحولات لبنان و فلسطین

سنندج- افزایش قیمت لاستیک‌های خارجی در زمره کالاهایی است که حال موجی شده تا استان‌های مرزی به اشکال متفاوت در بحث قاچاق با آن روبرو شوند.

خودروهایی که کهنه می‌روند نو بازمی‌گردند /شیوه جدید قاچاقچیان برای دور زدن قانون

قدس آنلاین-گروه استان ها: با افزایش قیمت دلار و به‌تبع آن گرانی برخی از کالا لذا شیب قیمت‌ها به سمت کالاهای قاچاق تندتر شده و بر آن دامن می‌زند.

مرزهای شرقی

اگر تاکنون سوار لنچ های باری و یا کشتی شدید حتماً مشاهده کردید که این شناورها در حاشیه‌های خود لاستیک‌های بی‌شماری را آویخته‌اند تا هنگام پهلوگیری سایر شناورها و یا اسکله دچار آسیب نشوند.

عده ادی از اتوبوس‌ها و کامیون‌ها با لاستیک کهنه از مرز خارج‌شده و با لاستیک نو برمی‌گردندگفتنی است برخی از قاچاقچیان از این ذهنیت استفاده کرده  و لذا صاحبان برخی شناورها در بازگشت از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نسبت به بارگیری لاستیک‌های بی‌شمار زیر بارهای تجاری و یا آویختن در بدنه لنج اقدام کنند و این‌گونه عنوان کنند که این لاستیک‌ها فرسوده است. در خالی که این لاستیک‌ها نو و برای فروش در بازار آزاد است.

به‌طور حتم شما لاستیک‌هایی در بازار مواجه شدید که تاریخ‌مصرف آن‌ها رو به پایان است و یا دارای جلد و بسته‌بندی نبوده و یا در رینگ خودرو به‌درستی جا نمی‌خورد لذا اگر چنین تجاربی را داشتید شک نکنید که این لاستیک‌ها در زمره همان لاستیک‌های قاچاق است که توسط سودجویان و به‌طور غیرقانونی وارد بازار می‌شود.

مرزهای غربی

قاچاق لاستیک تنها مربوط به مرزهای شرقی نیست بلکه مرزهای غربی هم این قاچاق البته به شگردهای مختلف دیگر در جریان است.

در مرزهای غربی ازجمله استان کردستان بسیاری از خودروهای عبوری که به آن‌طرف مرز تردد دارند به‌ویژه خودروهای سنگین با لاستیک‌های کهنه به آن‌طرف مرز رفته و سپس با تعویض لاستیک‌های نو به این شیوه تعدادی از لاستیک‌های قاچاق را وارد بازار می‌کنند.

در حال حاضر برخی از ماشین‌های سنگین در کردستان هنگام عبور از مرز لاستیک فرسوده و مستعمل را زیر چرخ‌های خود انداخته و هنگام برگشت لاستیک‌های نو را جایگزین کرده و به این شکل مبادرت به واردکردن لاستیک قاچاق می‌کنند

شاید در ظاهر ابعاد قضیه ناچیز به نظر برسد اما تصور کنید یک ماشین سنگین ۱۸ چرخ که هر بار با ۱۸ لاستیک فرسوده از مرز خارج می‌شود، می‌تواند در مسیر برگشت ۱۸ لاستیک خارجی نو را وارد کشور کند.

این موضوع زمانی بغرنج‌تر شده که هیچ مانعی در تردد تعداد روزانه ماشین‌ها از مرز نبوده و درنتیجه با افزایش تعداد ترددها حجم بار قاچاق نیز به‌نسبت مستقیم افزایش می‌یابد.

بر اساس آمار اعلامی از سوی گمرک مریوان روزانه به‌طور متوسط ۲۵۰ الی ۳۰۰ کامیون ترانزیت از مرز باشماق تردد می‌کنند.

ضربه به تولید ملی

در همین رابطه دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان با تائید این شیوه مورداستفاده قاچاقچیان عنوان می‌کند: البته آمار این شیوه قاچاق خیلی چشمگیر نیست اما همین مقدار اندک هم با مقابله مسئولان روبرو شده است.

علی خدا ویسی بابیان اینکه تعدادی از اتوبوس‌ها و کامیون‌ها با لاستیک کهنه از مرز خارج‌شده و با لاستیک نو برمی‌گردند اظهار می‌کند: این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که استان کردستان خود دارای کارخانه لاستیک بوده و لذا از این بابت تولیدکننده داخلی دچار خسارت می‌شود.

وی ابراز می‌کند: متأسفانه در حال حاضر این شیوه قاچاق حالت رسمی به خود گرفته و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مرزبانی باید برای ماشین‌های سنگینی که دارای لاستیک فرسوده هستند شرط‌هایی را قرار دهند تا بر اساس آن از خروجشان از مرز ممانعت به عمل آید.

وی می‌گوید: البته این خلأ قانونی به این معنا نیست که مسئولان اجازه دهند این نوع قاچاق ادامه داشته باشد لذا با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا طی مکاتباتی خواستار تصویب دستورالعمل‌هایی دراین‌باره شده‌ایم تا خروج اتوبوس‌هایی را که دارای مسافرهای سوری بوده و معمولاً ۱۰ الی ۱۵ تا مسافر هم دارند از مرز محدود شود.

وی ابراز می‌کند: هم‌چنین قرار شده تعداد اتوبوس‌هایی که از مرز تردد می‌کنند کاهش پیدا کند تا بلکه بتوانیم از خروج سوخت و ورود لاستیک به کشور به‌صورت قاچاق جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.