رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد با طرح این پرسش که چرا باید روی مسئله برندسازی سرمایهگذاری کنیم؟ گفت: بسیاری از شرکتها برندسازی را تنها هزینه اضافی و جانبی برای تبلیغات میدانند، در صورتی که نام و نشان تجاری یا برندسازی یک تاکتیک و دستورالعمل است که مستقیم بر رفتار مصرف کننده تاثیر میگذارد.
وی ادامه داد: هر برند تجاری شامل چند بخش است که شخصیت آن و موقعیتش در بازار را تعریف میکند و صاحبان بنگاههای اقتصادی هیچ گاه نباید قدرت کیفی برند را نادیده بگیرند، در حقیقت هزینهای که صرف برندسازی با ارتقای کیفیت محصولات، حفظ مشتریان و بازارهای هدف و همچنین تبلیغات میشود سبب افزایش قیمت محصولات شده و تاثیر مثبتی بر قیمت سهام آن بنگاه دارد به همین خاطر است که سرمایهگذاری در برندها ضرورت دارد.
چمنیان در ارتباط با میزان توجه شرکتهای داخلی به موضوع برندسازی عنوان کرد: با وجود اینکه قوانین سختگیرانه بسیاری در مقابل بنگاههای اقتصادی قرار دارد اما اقدامات درخور توجهی در این سالها در حوزه ثبت برندها با کمک و همیاری انجمن مدیران صنایع خراسان انجام شده است و میتوان گفت اگر طی این سالها توجه زیادی به موضوع برندینگ نشده بود شاید به همان ضعف فرهنگسازی بازگردد.
عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان، یکی از ضرورتهای مهم برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور را توجه به شرکتهای دانشبنیان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر محصولات ایرانی با نوآوری برندسازی کنند، کشش بیشتری برای کشورهای دیگر خواهند داشت و صادرات و فروش آنها نیز افزایش مییابد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه شرکتهای دانشبنیان موفقی از جمله در کسب و کارهای دیجیتالی در استان شکل گرفته که توانستهاند در حوزه صادراتی نیز خوش بدرخشند، البته نیاز به حمایتهای بیشتری از قبیل مالیات، گمرک، تسهیلات بانکی و غیره دارند تا بتوانند توسعه صادرات محصولات خود را داشته باشند.
چمنیان یکی از موانع اصلی پیش روی برندسازی را تحریمها عنوان و گفت: تحریمها در مباحث صادراتی و برون مرزی تاثیر زیادی داشت به طوری که بسیاری از برندهای به نام ایرانی که در گذشته به بیش از 40 کشور دنیا صادرات انجام میدادند اکنون صادرات آنها تنها در چند کشور همسایه محدود شده و این موضوع در دراز مدت به برندها ضربه وارد میکند.
منبع : تسنیم
انتهای پیام/
نظر شما