قدس انلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به قدس آنلاین درباره اینکه آیا دولت واقعا اعتقاد و عزمی برای واگذاری و خصوصی سازی صنعت خودرو سازی به ویژه دو شرکت ایرانخودرو و سایپا دارد یا نه و برنامهاش برای اینکه این واگذاری به سرنوشت دیگر واگذاریها که عملا دوباره به بخشهای دیگر دولتی و شبه دولتی و خصولتیها رسید دچار نشود چیست؟ اظهار داشت: برای پاسخ بخ این سوال باید کمی به عقب برگردیم و موضوع واگذاریها را بررسی کنیم. به اعتقاد من خصوصی سازی دچار کجی شده است. از روز اول که خصوصی سازی را آغاز کردیم دچار کج خصوصی سازی شدیم.
ربیعی افزود: بیش از ۴۰ درصد (سهام) به سمت جاهای دیگر دولتی از قبیل نهادها و سازمانهایی که شبه دولتی بودند و یا نحوی مدیریت دولتی داشتند، رفت. حدود همین یا کمتر به سهام عدالت اختصاص داده شد و درصد کمی به خود خصوص سازی و عرضه در بورس تخصیص داده شد.
سخنگوی دولت ادامه داد: واگذاری سهام عدالت شاید اندیشه ای بود که ۲۰ سال میشنیدم که میتوانیم این کار را انجام دهیم و تئوری های آن هم وجود داشت. سهام عدالت هم توزیع شد اما درباره اینکه در اجرای آن در بالا چه اتفاقی میافتد و چگونه مدیریت میشود، هیچ اندیشهای نشده بود بنابراین یکی از مشکلات ما شیوه مدیریت سهام عدالت است. البته الان بحث ایجاد صندوقهایی مطرح است و آقای طیب نیا در این زمینه زحمتهای زیادی کشیدند تا بتوانیم در چارچوب بندی مناسبی و در قالب لایحهای به سرانجام برسد.
وی یادآور شد: اگر زمان را برای اجرای خصوصی سازی ۲۴ ساعت فرض کنیم، خصوصی سازی و تصمیمات آن در یک ساعت صورت گرفته است. ما با این خصوصی سازی این چنینی روبرو بودیم و بخشی از مشکلات ناشی از شیوه خصوصی سازی است.
ربیعی گفت: حدود یک میلیون شغل در مجموع خودروسازان ما متصل است و گردش مالی بسیار زیادی دارد. در گذشته میگفتیم بنزین شاخص است و اثر روانی داشت، نان و ارز هم به آن اضافه شد، امروز بازار خودرو هم در شاخصهای تصمیمگیری و رفتار اقتصادی مردم تاثیرگذار شده است.
ربیعی با بیان این که خصوصی سازی خودروسازی ما بدون اجرای زیرساختها کار را بسیار پیچیدهتر میکند، گفت: دولت بنای خصوصی سازی دارد. بنای خصوصی سازی ایرانخودرو و سایپا را هم دارد. اما آیا خودروسازی ما و شرکتهای بزرگی که بخش اعظمی از اقتصاد کشور را تشکیل میدهند مثلا بدون حمایت بانکها و سایر حمایتها میتوانند به حیات خود ادامه دهند این حمایتها نباید از آنها کنده شود.
وی تاکید کرد: ما سیاست واگذاری خودرو سازها داریم و رئیس جمهور بارها در جلسات متعدد شیوه خصوصی سازی این صنایع را مکرر به بحث گذاشتهاند و حتی در جاهای دیگری هم که شرکتهایی هستند که وابسته به دولتاند مثل سازمان ها و نهادهای عمومی، در آنجا هم تاکید بر خصوص سازی است منتها موانعی است که باید رفع شود تا تصمیم غلطی نگیریم.
انتهای پیام/
نظر شما