تحولات لبنان و فلسطین

فیلم سینمایی «خانه پدری» در حالی که فراز و نشیب بسیاری از اکران تا توقیف سه باره تجربه کرده بود در ایستگاه آخر قاچاق شد و به سرنوشت فیلم های قاچاق شده سینمای ایران دچار شد.

نسخه قاچاق فیلم‌ها از کدام کانال منتشر می‌شود؟

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در حالی که روز گذشته خبری مبنی بر روزهای پایانی اکران «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری روی خروجی بسیاری از خبرگزاری‌ها قرار گرفت در کمتر از چند ساعت نسخه قاچاق این فیلم روی سایت‌های دانلود فیلم بارگذاری شده است.

اتفاقی نگران کننده که به نظر می‌رسد دامن بسیاری از فیلم‌های پرمخاطب، جنجالی و پرحاشیه سینما را گرفته است و در همین چند ماه اخیر فیلم‌هایی همچون «رحمان ۱۴۰۰»، «متری شیش و نیم» و «رستاخیز» به این سرنوشت تلخ دچار شدند. اشتراک جالب توجه در مورد فیلم‌های مذکور شرایط مشابهی است که هر کدام به نوعی تجربه کردند. «رحمان ۱۴۰۰» مدت کوتاهی پس از اکران در اعتراض به محتوای نامناسب و عدم اعمال ممیزی های ابلاغ شده از پرده پایین کشیده شد و مدتی نگذشت که نسخه قاچاق آن به راحتی در دسترس عموم قرار گرفت آن هم بدون حذف هیچ سکانسی از فیلم.

فیلم «متری شیش و نیم» که فروش بسیار موفقی را در گیشه و با رقم ۲۷ میلیارد تومان به ثبت رسانده بود در روزهای پایانی اکران، نسخه قاچاقش در خیابان‌ها دست به دست می‌شد و همان زمان دستور انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی صادر شد. این در حالی بود که تهیه کننده زمان دیگری را برای نمایش فیلم خود در شبکه خانگی در نظر گرفته بود. ساداتیان به عنوان صاحب فیلم به این اتفاق واکنش نشان داد و نسخه قاچاق را دقیقا همان نسخه‌ای دانست که تحویل وزارت ارشاد شده است. البته سازمان سینمایی هم این ادعا را بی پاسخ نگذاشت و در صورت اثبات این ادعا از برخورد با خاطیان خبر داد و عنوان کرد اگر ساداتیان اشتباه کرده باشد باید پاسخگوی این هتک حرمت هم باشد.

از سویی دیگر در حالی که فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش در محاق طولانی مدت خود مسکوت مانده بود با انتشار نسخه عربی این فیلم در ماه محرم در برخی سایت های عربی و یوتیوب خبرساز شد و اعتراض کارگردانش را به همراه داشت.    

امروز «خانه پدری» نیز به سرنوشت فیلم‌های قاچاق همچون «رحمان ۱۴۰۰» دچار شده و عجیب آن که نسخه‌ای که روی سایت‌ها قابل دسترس است، با کیفیت و بدون حذف سکانس‌های جنجالی آن است.

این تجربه مختص و محدود به موارد اخیر مطرح شده نیست، سینمای ایران در سال های گذشته هم چنین اتفاقی را در قاچاق فیلم‌هایی همچون «مارمولک»، «زندگی خصوصی»، «عصبانی نیستم»، «فروشنده»، تا «ابد و یک روز»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «نهنگ عنبر» تجربه کرده است.

اما سوال اینجاست که این فیلم ها دقیقا از چه کانالی قاچاق می‌شوند و آنچه که این معضل را در ابهام بیشتری فرو می برد دسترسی عاملان این حرکت غیرفرهنگی به نسخه های کامل و باکیفیت فیلم هاست. این در حالی است که موضع گیری های ارشاد و سازمان سینمایی هم آن چنان که باید مؤثر نبوده و در جلوگیری از چنین رخدادی تأثیری نداشته است جالب آن که با وجود کمیته ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری همچنان شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم و ناکارآمدی بیش از پیش این کمیته با نامی عریض و طویل را نشان می‌دهد. گرچه به نظر می‌رسد جلوگیری از این اتفاق تلخ نیازمند واکنشی فراتر از اظهار نظر مدیران سینمایی و روابط عمومی هاست و باید منشاء آن مشخص و معرفی شود. از سویی دیگر ضروری است قوه قضاییه به این مسئله ورود کرده، سازوکارهایی را برای جلوگیری از قاچاق فیلم، به رسمیت شناختن کپی رایت و قوانینی کارآمد در راستای حفظ، صیانت و حمایت از آثار هنری به ویژه فیلم‌های سینمایی اتخاذ کند.

اما سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر غیرمجاز آثار سینمای درباره انتشار نسخه باکیفیت و ممیزی‌نشده فیلم سینمایی «خانه پدری» در فضای مجازی در اظهارنظری تازه به مهر گفته است: درباره این موضوع باید کسانی که فیلم را در اختیار داشته‌اند پاسخ بدهند. ما پیگیری حقوقی و قضایی می‌کنیم و در ستاد صیانت هم در پی این هستیم که بدانیم فیلم از کدام منشأ قاچاق شده است. ما چندی پیش متوجه این ماجرا شدیم، با پلیس فتا ارتباط گرفتیم و بخشی از پیگیری‌های قضایی را هم تاکنون انجام داده‌ایم.

وی درباره اینکه منشأ قاچاق فیلم کجا می‌توانسته باشد، عنوان کرد: این نسخه تنها در اختیار تهیه‌کننده و نهاد فنی آن یعنی لابراتوآر بوده است. ارشاد اساساً این نسخه را در اختیار نداشته و بنابراین فیلم یا از مجرای تهیه‌کننده یا لابراتوآر قاچاق شده است. همانطور هم که دیده‌اید نسخه منتشر شده، نسخه کامل و بدون هیچ نشانی از سوی وزارت ارشاد است. بنابراین نه شما می‌توانستید آن را منتشر کنید نه ما! چرا که این نسخه تنها در اختیار تهیه‌کننده و لابراتوآر بوده است.

این مدیر سازمان سینمایی ادامه داد: البته من علوم غیبیه ندارم که مستقیم بگویم چه کسی این کار را انجام داده است، نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما مسیر دیگری برای انتشار این نسخه وجود نداشته است. این را هم باید عنوان کنم که فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» هم دقیقاً به همین روش قاچاق شده بود.

طباطبایی‌نژاد در پایان اظهار کرد: ما به طور کلی در ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی اولین قدمی که برمی‌داریم این است که از همکارانمان در نیروی انتظامی بخواهیم از ادامه پخش فیلم جلوگیری کنند، در دومین گام هم باید شکایت خودمان را تنظیم کنیم. جمع‌آوری این اثر هم به صورت فیزیکال و دیجیتال صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.