به گزارش قدس آنلاین، نیکنام حسینی پور مدیر عامل خانه کتاب، در خصوص برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به صورت مجازی گفت: برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به صورت مجازی ایده ای بود که به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد پیشنهاد دادیم تا ببینیم آیا امکان برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی وجود دارد یا نه؟ یادمان باشد که برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب در مقایسه با دیگر نمایشگاه های جهان کمی متفاوت است؛ زیرا جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب بر جنبههای دیگر آن غلبه دارد.
وی افزود: بحث فروش برای ناشران بسیار مهم است؛ بخشی از اقتصاد نشر در طول سال در نمایشگاه کتاب رقم می خورد که با همین دغدغه و با توجه به زیرساخت بانک های اطلاعاتی خانه کتاب و لزوم ارتباط با نهادهای مختلف از جمله مخابرات، شرکت پست، شرکت های دانش بنیان و ... به معاونت فرهنگی پیشنهاد دادیم که در صورت امکان نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار شود.
حسینیپور با اشاره به اینکه دغدغه برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی به سالهای قبل باز میگردد، بیان کرد: من پیشنهاد میکنم که اگر این اتفاق رخ دهد تا شاید حرکت جدیدی در صنعت نشر و همین طور نمایشگاه کتاب در سالهای آتی باشد. قطعاً همه استانها و شهروندان سراسر کشور امکان حضور در تهران و نمایشگاه کتاب را ندارند؛ ولی میتوان در کنار برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب، با همان شکل، با همان قرارگیری غرفهها و البته به صورت گستردهتر نمایشگاه را در فضای مجازی برگزار کرد.
او ادامه داد: مشکلی که همواره در نمایشگاه کتاب داریم، مشکل فضا و امکانات است؛ اما در فضای مجازی این مشکل وجود ندارد و شاید بتوان به تعداد ثبت نام کنندگان غرفه واگذار کرد. مردم هم برای خرید کتاب اقدام می کنند و البته میتوان زیر ساخت استفاده از بنهای دانشجویی و بنهایی که معاونت امور فرهنگی ارائه میدهد را برای مردم و ناشران هم قرار داد. البته این مسئله نیاز به هماهنگی و جلسات کارشناسانه دارد.
مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب در فضای فیزیکی با فضای مجازی متفاوت است، بیان کرد: در فضای فیزیکی به عنوان یک باشگاه و تفرجگاه فرهنگی به نمایشگاه کتاب نگاه میشود؛ حضور نویسندگان، اهالی قلم و جوانان و گفت و گوهای رسمی و غیر رسمی در محیط واقعی نمایشگاه اتفاق میافتد که حتی منجر به تولید و اندیشه میشود. قطعا این موضوع قابل مقایسه با برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی نیست، اما فضای مجازی میتواند مکمل فضای فیزیکی باشد. قطعا نمیتوان تمام بخشهایی که در نمایشگاه کتاب رخ میدهد را در فضای مجازی جا داد، اما میتوان بخشهایی از آن را در فضای مجازی برگزار کرد.
حسینیپور درباره برگزاری طرح بهارانه کتاب هم گفت: طرح بهارانه کتاب شبیه همان طرحهای فصلی گذشته خواهد بود. البته امسال نگاه ما این است که از فضای مجازی استفاده کنیم. برخی از کتابفروشان زیرساختهای لازم را برای فروش کتاب در فضای مجازی دارند؛ این دسته از کتابفروشیها در طرح بهارانه شرکت میکنند. هفته بعد اعلام میکنیم طرح بهارانه چه زمانی اجرا میشود. امیدواریم همزمان با ماه مبارک رمضان بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم. تا سقف دو میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده است.
او در پایان درباره مشکلات کتابفروشی ها تصریح کرد: باید با تأمل بیشتر برای کتابفروشی ها فکر کرد؛ به نظرم باید بسته خاصی برای هریک از آنها درنظر گرفت. مشکلات کتابفروشی های شهرستان با کتابفروشان تهران تفاوت دارد. شرایط کرونایی باعث شده است شرایط کتابفروشیها بدتر شود. ما دغدغه تعطیلی برخی کتابفروشی ها را داریم. قطعاً مشکلات کتابفروشیهای کوچک با کتابفروشی های بسیار بزرگ و کتابفروشیهایی که در مراکز تجاری هستند، تفاوت دارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/
نظر شما