تحولات منطقه

کارگردان فیلم «خورشید» گفت: استعدادهای بالقوه و سرمایه‌هایی در این کشور وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ اما خاک می‌خورند.

من به این بچه‌ها به شکل گنج نگاه می‌کنم/ استعدادهای بالقوه‌ای که خاک می‌خورند
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست فیلم «خورشید» با حضور مجید مجیدی کارگردان، امیر بنان تهیه‌کننده، مجید مجیدی کارگردان و جواد عزتی، روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد، ابوالفضل شیرزاد، مانی غفوری بازیگران فیلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجیدی گفت: در ابتدا از دست‌اندرکاران جشنواره کودک تشکر می‌کنم. در شرایط سختی هستیم و امیدوارم این شرایط هرچه زودتر تمام شود و شاهد رونق سینما باشیم. «خورشید» به موضوع کودکان کار می‌پردازد که همه کشورها درگیر آن هستند. این معضل فراتر از بحث حکومت‌ها و دولت‌هاست. طبق تحقیقاتی که داشتم متوجه شدم که این معضلات نیازمند مشارکت عمومی است. این بچه‌ها آینده سازان کشور هستند و اگر به آن‌ها توجه نکنیم این معضل گریبانگیر می‌شود. از این دست مسائل اجتماعی به تمام اجتماع مرتبط است.

او ادامه داد: تمام کودکانی که کار می‌کنند آسیب‌های خانوادگی دارند که برای گذران زندگی خود و خانواده مجبور به کار کردن هستند. دوست داریم شرایطی ایجاد شود که کودکان مجبور به کار نباشند اما این شرایط ایده‌آل است. در این شرایط فعلی بحث آموزش این کودکان اهمیت دارد. در تحقیقاتم با مدرسه‌ای مواجه شدم که توسط خیریه‌ها برای کودکان کار تشکیل شده بود و در آن مدرسه به مسائل بچه‌ها رسیدگی می‌کردند. این موضوع باعث شد که به این دست مدرسه‌ها توجه ویژه داشته باشم و این مسئولیت اجتماعی است، ما باید در کنار فیلم، پویش‌هایی را با همکاری موسسات خیریه برقرار کنیم و اصحاب رسانه هم کمک کنند تا مشارکت مردمی ایجاد شود و مدرسه بسازیم. می‌توانیم برای این بچه‌ها کار آفرینی کنیم و به آن‌ها مهارت بیاموزیم . من به این بچه ها به شکل گنج نگاه می‌کنم که هر یک استعداد ویژه‌ای دارند. بچه‌های فیلم هم کودک کار بودند و ما با آن ها ارتباط برقرار کردیم. تمام این بچه‌ها استعداد دارند. شمیلا سلبریتی ونیز شده بود و توجه ها را جلب کرده بود.

جواد عزتی بازیگر فیلم «خورشید» در این نشست با بیان اینکه اگر نتوانیم در خانواده‌ها اهمیت تحصیل را جا بیاندازیم صد تبلت هم داشته باشند اتفاقی نخواهد افتاد؛ گفت: اگر یک مادر وظیفه خود بداند بدون تبلت هم می‌تواند فرهنگ و آداب را به کودکش بیاموزد. سینما می‌تواند این نقش را ایفا کند و فرهنگ بیاموزد. مثال واقعی برای این فیلم داشتیم و کسانی هستند که در واقعیت این کار را می‌کنند. نقش که بازی کردم برایم از این جهت جذاب بود که شخصا دغدغه داشت و به دنبال کمک بچه‌ها بودم.

جواد عزتی در پایان این نشست گفت: زمانی که مجید مجیدی قصه فیلم را برای من تعریف کرد، به من این جمله را گفت که اگر می‌توانی از این داستان بگذری نیا! خوشحال بودم که در این کار بازی کردم.

روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان این فیلم گفت: حالم خوب است و از لحاظ کرونا مشکلی ندارم، جایزه ونیز را در ایران دریافت کردم. از گرفتن جایزه خوشحال شدم اما فکر نمی‌کردم که کودکی که نمی‌توانست سه کیلومتر هم از محل زندگیش دور شود، از قاره‌ای دیگر جایزه بگیرد.

در این نشست مانی غفوری با تاکید به اینکه امیدوارم که جشنواره فیلم کودک و نوجوان بتواند استعدادهای بچه‌ها را شناسایی کند ،گفت: تصمیم دارم کار در سینما را ادامه دهم. از آقای مجیدی ممنونم که کمک کرد تا بتوانم بازی کنم. شخصیتی که بازی کردم بی‌ربط با زندگی واقعی من نیست. دروهله سینما و بعد ورزش برایم اهمیت دارد. و این روزها در رده نوجوانان تیم نیروی زمینی بازی می کنم.

ابوالفضل شیرزاد با اشاره به اینکه در زمان جشنواره ونیز ایران بودم و ونیز نرفتم، بیان کرد: خواهرم تصویری با من ارتباط می‌گرفت.عکس‌های او را می‌دیدم و خوشحال بودم که دیگر کار نمی‌کنیم. من در مترو و چهارراه کار می کردم و گاهی برخورد بدی با من می‌شد. کودک کار بودن سخت است. من و خواهرم کار کردیم و می‌دانیم که چقدر سخت است.

سید محمدمهدی موسوی گفت: خاطرات بسیاری با این فیلم دارم و از موفقیت‌های «خورشید» خوشحالم، این روزها هم کار می‌کنم و هم درس می‌خوانم. ما نمی‌توانیم کار نکنیم. در بحران کرونا برخی به رعایت پروتکل‌ها توجه نمی‌کنند و مسافرت می‌روند و… مسئولین باید کاری جدی در این رابطه انجام دهند.

مجیدی با بیان اینکه در فیلم «خورشید» تلاش کردیم تا تحلیلی بر لایه‌های مختلف معضل کودکان کار داشته باشیم، توضیح داد: هر زمانی بخشی از جامعه فقیر شود بخش دیگر پولدارتر می‌شود. معتقدم که در کیفر خواست کسانی که اختلاس می‌کنند، باید به فقیر شدن بخشی از جامعه اشاره شود که چه جنایتی انجام داده‌اند؛ استعدادهای بالقوه و سرمایه‌هایی در این کشور وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ اما خاک می‌خورند. سعی کرده‌ایم در این فیلم به کلیشه‌ها نپردازیم و با ظرافت جلو برویم. چالش اصلی یک فیلم، فیلمنامه آن است. مرزبندی سختی است که بتوان مفاهیم بسیار مطرح کرد و کلیشه زده نشد.

مجیدی ادامه داد: تماشاگران آثار یک کارگردان را با هم مقایسه می‌کنند و باید هربار نوآوری داشته باشیم. سخت‌ترین بخش توجه به نکات ریز درون داستان است. شمیلا استعداد خوبی در بازیگری داشت که می‌تواند تبدیل به چهره‌ای شود و حتی روح‌الله استعداد برگزاری کارگاه بازیگری را دارد. او زمان ضبط خورشید در مورد لنز از من سوال می‌کرد و متوجه می‌شد که در نماهای مختلف چطور باید بازی کند. به سادگی نباید از این استعدادها گذشت. در جشنواره فجر زمان محدودی برای رساندن فیلم به جشنواره داشتیم و فیلمبرداری پنج بهمن تمام شد. این کار اولین فیلم من بود ‌که به این بحران خورد، تونل آب در سوله‌ای و قطعه قطعه ساخته شد و کار سختی بود، خورشید پنج درصد جلوه‌های ویژه داشت. ۴۵ روز فیلمبرداری تونل طول کشید و دوماه به زمان فیلمبرداری اضافه شد. تاکید داشتم که فیلم به جشنواره فجر برسد. مرسوم است که فیلم بعد از جشنواره براساس بازخوردها و نظرات اصلاح شود. بعد از دریافت بازخوردها تغییراتی را اعمال کردم و نسخه‌ای که در جشنواره کودک پخش شد همان نسخه ارائه شده در ونیز بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.