قدس آنلابن؛ جلسه بررسی اقدامات و برنامههای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور خانم دکتر شیخی مبارکه، سخنگوی این کمیسیون در محل مرکز مطالعات نظام سلامت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر شیخی با تقدیر از روحیه انقلابی و مسئلهمحوری تشکلها، نسبت به حل مشکلات نظام سلامت با کمک نظرات کارشناسی دانشجویان ابراز امیدواری کرد و سؤالات مطرح شده در جلسه پاسخ داد.
سؤال: فروردین امسال یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کرونا تخصیص داده شد. در این مدت عددهای ضد و نقیضی از ۳۰ تا ۴۰ درصد به عنوان میزان پرداختی این مبلغ عنوان شده است؛ آیا کمیسیون بهداشت و درمان عدد دقیقی از میزان تخصیص این مبلغ در دست دارد؟ آیا مجلس تحقیق و تفحصی از جزئیات تخصیص این یک میلیارد یورو در بخشهای مختلف (دارو و درمان، مشاغل آسیب پذیر و ...) داشته است؟
پس از برگزاری ۴ جلسه اختصاصی کمیسیون بهداشت و درمان برای کرونا، متوجه شدیم متأسفانه آمار و ارقام ارائهشده توسط سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت همخوانی ندارد و گزارشات مکتوب و مستندی نیز هنوز به دست ما نرسیده است!
بانک مرکزی مدعی است که ارز کافی برای تخصیص یک میلیارد یورو ندارد. از طرفی نهادهای مختلف مانند تأمین اجتماعی خواستار اختصاص بخشی از این مبلغ به مشاغل آسیبدیده، بیمه بیکاری و... هستند.
به دانشگاههای علوم پزشکی نامه زدیم و درخواست جزئیات هزینههای صرفشده برای کرونا را داشتیم. در کمال تعجب برخی دانشگاهها معتقد بودند که نباید چنین چیزی از آنها خواسته شود و همکاری خوبی با ما نداشتند البته کمیسیون بهداشت قطعاً به پیگیری این امر ادامه خواهد داد و اگر نظر شخصی بنده را بخواهید وزارتخانههای ما متأسفانه در امور مقابله با بحران انسجام لازم را ندارند.
سؤال: جایگاه طب سنتی را در نظام سلامت چگونه ارزیابی میکنید؟
در حالی که دکتر نمکی از کمبود امکانات و مشکلات گله میکنند؛ جا داشت که از ظرفیت طب ایرانی نیز استفاده شود. از سال ۹۲ قرار شد ۵ درصد بودجه تحقیقات وزارت بهداشت به داروهای گیاهی و طب سنتی اختصاص داده شود متأسفانه نگاه متولیان سلامت به طب سنتی همراه با تمسخر است و حتی یک صندلی نیز در حوزه علمی کمیته کرونا به طب ایرانی اختصاص داده نشد! در صورتی که نتایج تحقیقات طب سنتی ما آماده است. مردم نیز خواستار طب سنتی هستند و باید از اهرم کمکی این طب ضمن رعایت پروتکلها و اصول و به دور از افراط و تفریط استفاده شود.
سؤال: در سال ۹۸ وزیر بهداشت ادعا کرد که تا سال آینده نظام ارجاع و پزشک خانواده به طورکامل اجرا خواهد شد اما تابستان امسال طرح پایلوت پزشک خانواده نیز لغو شد و به نظر میرسد ما به جای نزدیک شدن به سیاستهای کلان نظام سلامت در حال عقبگرد هستیم. در همین راستا به عقیده شما برنامه ششم توسعه چه میزان اجرا شد؟ برای برنامه هفتم چه کار باید کرد تا مبتنی بر ظرفیتهای کشور باشد؟
براساس گزارشهای مرکز پژوهشها اولویتهای هر کمیسیون تخصصی مشخص شده و کمیتههای ذیل هر کمیسیون برنامههای خود را به مرکز پژوهشها ارائه خواهند کرد.
علت اصلی اجرا نشدن برنامه ششم عدم واقعگرایی و نداشتن زمانبندی و ددلاین مشخص بود. برخی نمایندههای دوره گذشته به ما گفتند که برنامه ششم بر اساس آرزوهایشان نوشته شده است! در زمینه سلامت قوانین بسیار خوبی داریم اما بر اجرای آنها نظارتی درستی نبوده است. به همین دلیل نظارت صحیح بر اجرای برنامهها از اهداف آینده کمیسیون است.
سؤال: موضع شما نسبت به ارز ۴۲۰۰ دارو چیست؟ آیا با حذف آن موافق هستید؟ وضعیت قاچاق معکوس دارو در کشور به چه شکل است؟ چرا از سامانه تیتک برای نظارت درست استفاده نمیشود؟
ترجیح کمیسیونبهداشت این هست که سوبسید دارو از طریق بیمهها به مردم داده شود، نه ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ اختلاف قیمت خرید بین ارز ۴۲۰۰ و ارز آزاد نیز مسئله قاچاق معکوس را تشدید کرده است. البته راهحل اصلی مشکلات دارو پایبندی به تولید داخل و اقتصاد دانشبنیان است و باید از تولید داخل حمایت شود.
در جلسهای که با مسئولان این امر داشتیم مستنداتی ارائه شد که نشان میداد واردات دارو امسال ۲ برابر افزایش داشته است اما متأسفانه اطلاعات گمرک به صورت کامل در تیتک ثبت نمیشود و کارایی آن در مبارزه با قاچاق را کاهش داده است.
سؤال: موضع کمیسیون بهداشت در خصوص تخصیص ۱۲۰ میلیارد از اعتبارت کرونا به خرید ساختمان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چیست؟ آیا قصد ورود به این مسئله را دارید؟
کمیسیون بهداشت فعلاً در حال بررسی و دریافت مستندات سازمانهای مرتبط مانند سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و دیوان محاسبات است. پس از دریافت کامل این مستندات به این بحث ورود خواهیم کرد.
نظر شما