به گزارش قدس آنلاین، حجتالاسلام مهدی خاموشی امروز در مراسم افتتاحیه بزرگترین دارالقرآن خراسان رضوی با عنوان موقوفه "قرآنی شهدای شاندیز" که در شاندیز برگزار شد، بیان کرد: در اهمیت قرآن به آیات، روایات و سخنان میشود اشاره کرد، ولی به نظرم در سوره "حاقه" فرازهایی است که خیلی اوج و رفعت کلام الله را تعیین میکند آنجا که میفرماید، انسانها دو دسته هستند، اصحاب شمال و اصحاب یمین، وقتی نامه عمل فردی به دست راستش میدهند میگوید: ببینید نامه عمل مرا چقدر روشن است و به همه نشان میدهد، ولی کسانی که نامه عمل شان به دست چپ داده می شود میگوید: ای کاش من زاده نشده بودم و به دنیا نمیآمدم و میگوید: در اینجا مال و اموال من بدردم نخورد، به اوخطاب میشود که او را بگیرید و به زنجیر کنید و ببریدش سمت جهنم که این روش او نبود که در دنیا زندگی مومنانه داشته باشد، یعنی مستمرا ایمان به خدا نیاورد و دوست نداشت که مسکین را کمک کند انگیزه نداشت.
وی با اشاره به بخشی از آیات این سوره، تصریح کرد: در این سوره آمده قسم نمیخورم به آنچه که میبینید و نمیبینید، دیدنی و نادیدنی یعنی قسم خیلی بزرگ است، نادیدنیهای ما چیست، در عالم محسوس چیست؟، میزان دید ما هم در عالم محسوس هم ابعادش محدود است و هم کیفیت آن، ابعاد و احجام تفاوت دارند و موانع برای دید ما زیاد بوده، البته اینها برای چیزهایی است که ما میبینیم و چه چیزهایی را نمیبینیم؟.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ای ادامه داد: در عالم محسوس نادیدنیهای ما بینهایت است و دیدنیهای ما بسیار محدود، حضرت موسی به خداوند گفت: میخواهم تو را ببینم، گفته شد: به کوه نگاه کن اگر سرجایش ایستاد تو هم میتوانی مرا ببینی، اما "لاتبصرون" همه نظام مخلوق و خالق و همه را در بر میگیرد.
خاموشی اظهار کرد: به امام علی(ع) گفتند، خدایی را که عبادت میکنی دیدهای؟، فرمودند: آنکس را که نبینم عبادت نمیکنم، اما نه با چشم سر بلکه با چشم دل، مفهوم آن وجدان است، نه حس، پس قسم خیلی بزرگ است، امام صادق (ع) فرمودند: نسبت عالم محسوس با عالم معقول، نسبت یک حلقه از زنجیر در بیابان گمشده است به خود بیابان، یعنی معقول یعنی معقول آنقدر قدرت و سیطرهای عمیقتر و با وجودتر از نامحسوس است.
وی با اشاره به اینکه قرآن از مقوله قرائت است، تاکید کرد: این قرآن قول رسول گرامی اسلام است، پس از قول پیامبر(ص) قرآن شکل گرفت و قرآن از مقوله قرائت و سخن پیامبر است، قول شاعر و کاهن نیست، این تنزیل از ناحیه پروردگار است، آیات بسیار دیگری در قرآن وجود دارد و در لسان ائمه طاهرین نیز است که این اهمیت قرآن را نشان میدهد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ای با اشاره به اینکه در میان موقوفات یکی از نیات بسیار راوی و بلند، نیت برای توسعه فرهنگ قرآن است، چه آن موقوفه منفعتی و چه انتفاعی باشد، اظهار کرد: این نقطه از خاک جمهوری اسلامی ایران که تعریف میکند و افتخار است که نیت قرآن در آن است، نیت قرآنی در جوار عزت طاهرین حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.
وی با اشاره به دارالقرآن موقوفه قرآنی شهدای شاندیز، افزود: تبریک میگویم به واقف محترمی که عرصه را داده است و تبریک دیگر هم به واقفی که اعیان را ساخته است، کسی که وقف میکند و مال خود را میدهد، یعنی من دیگر نسبت مالکانه ندارم، یعنی برای آن نیت معطوف کردم، البته ما کارگزاران باید پاسخگو باشیم که آیا به نیت عمل کردیم یا نه؟ و حتما هم باید پاسخگو باشیم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ای بیان کرد پیشنهاد میکنم هیئت امنا یا هیئت مدیره که گذاشته شده برای این دارالقرآن، چشماندازی هم ترسیم شود، چشم انداز، سیاستهای کاری برای اینجا بنویسید، حوزه فرهنگ سهل ممتنع است، میشود اینجا چراغی روشن باشد و چندین کلاس برگزار شود و بگوییم کار کردیم، ولی من از شما میخواهم که آیا میتوانید جامعه شاندیز را جامعه قرآنی کنید، یعنی هر کوچهای مفتخر باشد به اینکه من یک نفر در این کوچه داشتم و این یک نفر آمده تمام محله را قرآنی کرده است.
خاموشی خاطرنشان کرد: پس چشمانداز ترسیم کنید و سیاستهای کاری را بنویسید و برای اجرای این برنامهها هم اوقاف استان و هم کسانی که در این منطقه زندگی میکنند و این نقطه از مشهد عزم خود را جزم کنند و تا به اهداف بلند برسند، مقام معظم رهبری فرمودند، ۱۰ میلیون حافظ قرآن تربیت کنید، این مکان میتواند ۱۰۰ هزار نفر حافظ را قبول کند و ۱۰۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی تربیت کند، البته این عدد رقم کمی نیست و ما به این عدد درصحنه ملی هنوز نرسیدیم، ولی ما میخواهیم در خطهای که منسوب به رهبر انقلاب است، در این محدوده هزار حافظ قرآن تربیت کنیم که البته این کار زمان بر است و کار یک شبه و یکساله نیست، ولی چشمانداز ترسیم کنید تا به این موضوع برسید.
وی بیان کرد: ما میخواهیم جلسات قرائت ناب ناب در خراسان رضوی در این مکان باشد و در این مکان جلسات تفسیر نیز شکل گیرد، تفسیر نخبگانی و تفسیر متوسط برای خانوادهها، تفسیر موضوعی و کرسیهای پژوهشی مختلف در مسائل قرآنی برپا شود، بنابراین تدوین چشم انداز و سیاست کاری مهم است، وقتی که ما اینها را مشخص کنیم یک تاریخچه ایجاد میشود پس از هم اکنون شروع شود و یک مرکز اسناد باید ایجاد شود اعم از عکسها، جشنوارهها و برنامههایی که برگزار میشود و از پروژههایی که ارائه دادیم و تولیدات آثار قرآنی که در اینجا صورت میگیرد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ای با اشاره به اینکه در این دارالقرآن هنرهای قرآنی هم انجام شود، اظهار کرد: در اینجا از هنرهای قرآنی مانند تهذیب، خط، رسم الخط استفاده شود یا از آواشناسی قرآنی در قرائت قرآن، قرآئت قرآن فقط خواندنی نیست که ما میشناسیم، نوع آهنگهای قرآن که باید تخصصی یاد بگیرند و اجرا کنند.
خاموشی تصریح کرد: تدوین چشم انداز، راهبردها، اقدامات و مجموعه این موارد در کنار هم میتواند این مرکز قرآنی را به یک مرکز قرآنی فعال تبدیل کند، این مرکز قرآنی میتواند محیط پیرامونی را رها نکند، مدرسه ها را رها نکند نه اینکه بروند مدارس و سرویسدهی کنند، بلکه طوری فعالیت کنند که خود مدارس به این مکان علاقمند شوند، با محیط دانشگاهها یا حوزه و مساجد اطراف یک حلقه وصلی باشد که در فعالیتهای قرآنی در منطقه نمونه باشد، تاریخچه فعالیتهای قرآنی، قرائت قرآن، حفظ قرآن و خیلی از فعالیتهای دیگر قرآنی در خراسان رضوی جزو امتیازات قابل اعتماد و قابل اعتنا است و از این ظرفیت هم استفاده کنید، همچنین از ظرفیت حرم مطهر رضوی استفاده کنید.
گفتنی است؛ پروژه موقوفه قرآنی" شهدای شاندیز" مرکز تخصصی قرآن و عترت با اعتباری بالغ بر ۶۰ ملیلیارد ریال از سرمایه گذاری موقوفه قرآنی" محمد ناصر خان ظهیرالدوله" یکی از بزرگترین موقوفات قرآنی خراسان رضوی در موقوفه" شیخ محمد آخوند" که عرصه آن متعلق به این موقوفه بوده، اجرا شده است.
در سال ۹۵ این پروژه کلنگزنی شده است که با ۲۱۸۰ متر زیربنا و۱۵۰۰ متر مربع عرصه در ۲ طبقه با ۲۰ کلاس و نمازخانه و حیاط در سال ۹۹ مراحل ساخت آن به پایان میرسد، کلاسهای ویژه بزرگسالان در طبقه دوم و کلاسهای ویژه کودکان با عنوان مهد قرآنی در طبقه اول در نظر گرفته شده است.
در سال ۹۸ یک هئیت امنا برای این موقوفه متشکل از چهره های قرآنی استانی مشخص شد و یک سند چشم انداز و طرح و برنامه هم نوشته شده و براساس آن مدیر برای این مرکز انتخاب شده، برنامههای تدوین شده برای این مرکز در چهار سطح است، سطح اول شهرستان، سطح دوم استان، سطح سوم کشور و سطح چهارم بین المللی است.
منبع: فارس
انتهای خبر/
نظر شما