به گزارش قدس آنلاین، مدیر پایانه مرزی دوغارون روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: معطلی این کامیونهای ترانزیتی در مرز دوغارون ناشی از نبود زیرساخت لازم برای پذیرش خودروهای سنگین حامل انواع کالا در گمرک کشور افغانستان است.
کریم نوایی نظامی همچنین افزایش تقاضای خرید انواع کالاهای ایرانی از سوی تجار این کشور و کاهش فعالیت مرزهای " میلک " در استان سیستان و بلوچستان، مرز " ماهیرود " در استان خراسان جنوبی، " لطف آباد " در شهرستان درگز و مرز سرخس با کشور ترکمنستان را از دیگر علتهای افزایش کامیونهای متوقف شده در پایانه مرزی دوغارون تایباد برشمرد.
وی افزود: در نیمه نخست امسال ترانزیت خروجی از سمت گذرگاه رسمی دوغارون به سمت افغانستان نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد افزایش یافته است که خود از دیگر علل توقف کامیونها در معبر زمینی دوغارون است.
مدیر پایانه مرزی دوغارون به فعالیت ۱۰ واحد باسکول در گمرک منطقه ویژه اقتصادی و نیز بازارچه مرزی دوغارون در خاک ایران برای تسهیل و شتاب در اعزام تانکرها و کامیونهای حامل سوخت و کالا اشاره کرد و ادامه داد: این در حالی است که گمرک افغانستان در آن سوی مرز تنها یک دستگاه باسکول در اختیار دارد.
نوایی گفت: به منظور تسهیل در روند ورود و خروج خودروهای سنگین در گمرک دوغارون در حال حاضر فعالیت ساعت کاری این گذرگاه رسمی از ساعت ۶ صبح تا ۱۷ بعداز ظهر است و پیشنهاد افزایش ساعت کاری تا ۲۲ شب نیز به دستگاههای متولی ۲ کشور ارائه شده است و در این راستا مسوولان دستگاههای متولی در ۲ کشور ایران و افغانستان ملاقاتهای مرزی نیز انجام داده اند.
او افزود: به طور میانگین روزانه ۵۵۰ دستگاه کامیون حامل بار ترانزیت از دوغارون به مقصد هرات افغانستان بارگیری شده و همین تعداد کامیون از مرز اسلامقلعه آن کشور وارد خاک ایران میشود.
پایانه مرزی دوغارون رتبه پنجم کشور در حوزه صادرات از معبرهای زمینی، رتبه سوم ترانزیت خروجی و رتبه نخست تردد مسافری با ناوگان حمل و نقل عمومی را در بین معبرهای زمینی کشور از آن خود کرده است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/
نظر شما