به گزارش قدس آنلاین، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در نامهای به رئیس جمهور ضمن گلایه شدید در مدیریت کشت و برداشت محصول استراتژی زعفران، تشکیل کنسرسیوم صادراتی و تنظیم طرح و آئین نامه صادراتی ویژه زعفران را پیشنهاد کرد.
متن این نامه به شرح زیر است:
«جناب آقای دکتر روحانی
رئیس جمهور محترم
سلام علیکم
احتراما با عنایت به اینکه زعفران یکی از محصوالت اساسی و مهم و دارای مزیت صادراتی در بخش کشاورزی در کشور بهویژه در خراسان بزرگ میباشد که با سطح زیرکشت ۱۲۰ هزار هکتار و تولید بیش از ۴۵۰ تن زعفران خشک در سال مهمترین محصول ارزشمند صادراتی در جهان محسوب میگردد. از آنجایی که معیشت بالغ بر ۲۰۰ هزار خانوار بهرهبردار بهطور مستقیم به زعفران وابسته میباشد و با امعان نظر به ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی، اشتغالزایی فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و کاهش مهاجرت روستائیان لازم است به منظور بازاریابی موفقیتآمیز، تولیدکنندگان زعفران و صنایع بستهبندی(صنعتگران) بتوانند محصولات خود را مطابق با کمیت و کیفیت، طرح، قیمت و زمانبندی مورد درخواست خریدار عرضه کنند از طرفی این امر برای اغلب تولیدکنندگان خرد زعفران و صنایع بستهبندی که عموما در مناطق روستایی و به دور از مراکز تجاری بهسر میبرند کارآسانی نیست و در حال حاضر بهدلیل عدم سازماندهی مناسب و رقابت ناسالم توسط صادرکنندگان در خارج از کشور وضعف بستهبندی مطابق سلیقه و فرهنگ مردم کشورهای هدف صادراتی و تالش تجار افغان در خصوص برندسازی زعفران بهنام خود یکی از نگرانیهای ارزآوری این محصول بهشمار میرود، بنابراین باید با مدیریت صحیح و هدایت تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران بهصورت اختصاصی در قالب بازار سرمایه(بورس) که قابلیت دسترسی جهانی یا کشورهای هدف صادراتی وجود داشته باشد فراهم گردد و با امعان نظر به اینکه زعفران ایران از مزیت نسبی بالا در تولید و صادرات برخوردار میباشد که متأسفانه بهدلیل عدم قوانین و سازوکارهای مناسب در تولید و صادرات موجب لطمات جبرانناپذیری در آینده نزدیک را در پی خواهد شد و در حال حاضر مهمترین موانع موجود صادرات زعفران:
عدم وجود صنایع عصارهگیری زعفران
ضعیف بودن مکانیزاسیون در برداشت و تمیز کردن زعفران
بالا بودن هزینه حمل و نقل صادرات زعفران در موارد بستهبندی
وجود انحصار خرید بازارهای طرف تجاری ایران
فروش فلهای محصول
عدم هماهنگی نوع بستهبندی با سلایق مصرفکنندگان و فرهنگ کشورهای هدف
عدم تبلیغات کافی برای معرفی ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران
کمتوجهی به ایجاد برند صادراتی در حوزه زعفران ایران
عدم شناخت بازار صادراتی
فقدان آگاهی از قوانین و مقررات حاکم بر بازارهای هدف
تقلبهایی که برخی از واسطهها حین خرید و فروش انجام میدهند و عدم حضور موثر استاندارد و برخوردهای قانونی بازدارنده تقلب زعفران و …
لذا پیشنهاد میگردد با تشکیل کنسرسیوم صادراتی با محوریت بازار سرمایه بورس و مشارکت فعال وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه معاونت اقتصادی، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان استاندارد ملی نسبت به تنظیم طرح و آئیننامه صادراتی اختصاصی این محصول استراتژیک و منحصر به ایران اقدام لازم معمول فرمایند.»
منبع: فارس
انتهای پیام/
نظر شما