همزمان با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال درحالیکه بسیاری از کارگران و کارمندان دولتی و شرکتی در این اوضاع اقتصادی نابسامان برای دریافت عیدی آخر سال روزشماری میکردند اما در اقدامی غیرمنتظره بانک ملت تمامی حسابهای بدهکاران را و حتی بیش از مبلغ بدهکاری آنها مسدود و حقوق وعیدی کارکنان دولت را به نفع خود ضبط کرد.
گفتنی است تعدادی از خبرنگاران مشهد که عیدی پایان سال آنها توسط بانک ملت مسدود شده است ضمن اعتراض به دلیل این اقدام از عدم همکاری و پاسخهای نامناسب برخی روسای شعب ابراز گلایه کردند.
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین در همین راستا یکی از خبرنگاران رسانههای مشهد که توسط یکی از همین شعب بانک ملت عیدی آخر سال آنها پول مسدود شده گفت: این در حالی است که پیشازاین حتی یک اخطار و یا نامه از طرف بانک برای آنها ارسال نشده است.
اضافه برداشت از حساب
معصومه شهری یکی از بدهکاران بانکی بنا بر مستندات ارائهشده گفت: من دو قسط به بانک ملت شعبه سجاد شهر بدهکار بودم که بهواسطه این دو قسط اما بانک رقمی معادل ۴ قسط را از حساب ضامن من مسدود کرده است.
وی بابیان اینکه طبق رسید بانکی دستگاه خودپرداز تنها مبلغ سه میلیون تومان به بانک بدهکار بوده است (طبق اسناد ارائهشده به این رسانه) افزود: این در حالی است که بانک تقریباً یک قسط اضافی و مازاد را از حساب ضامن من مسدود کرده است.
وی بابیان اینکه به نظر میرسد مسدود کردن مبلغ اضافی یک تخلف محسوب میشود بیان کرد: این در حالی است که در مراجعه به بانک هنگامیکه از متصدیان این بانک سؤال میکنیم چرا بیشتر از رقم اقساط نسبت به انسداد موجودی اقدام شده است مسئولان بانک مربوطه پاسخ صحیحی نمیدهند.
وی به ما میگوید: شما محاسبه کنید اگر این شعبه از همه مشتریانش مبلغی را اضافه برداشت کرده باشد آنوقت حجم این رقمهای اضافی چقدر میشود؟
ضامنین از حقوق مانده از بانک رانده
در همین راستا یکی از ضامنین سرگردان در بانک که بنا بر گفته خودش سه هفته با این موضوع درگیر است به خبرنگار ما گفت: متأسفانه هنگامیکه حساب اینجانب در ماه گذشته مسدود شد تاکنون سه بار به بانک ملت شعبه سجاد مراجعه داشتم اما هنوز این موضوع حلنشده است.
این شهروند بابیان اینکه مبلغ ۳میلیون تومان بابت ضمانت بدهکار بوده است افزود: این در حالی است که بانک مذکور حتی با پرداخت دو قسط نیز حاضر به همکاری نشده است و از مشتریان میخواهند که تا ریال آخر تسویه کنند.
این شهروند اظهار کرد: درحالیکه ما فقط سه میلیون تومان به بانک بدهکار هستیم اما بانک مذکور مبلغ ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از طرف قسط دهند و ضامن نزد خود مسدود کرده است.
این خبرنگار مشهدی بابیان اینکه شکایت خود را به قسمت شکایات بانک ملت تسلیم کرده است ادامه داد: اگرچه واحد شکایات با تأمل و ادب درخور شایستهای برخورد کردند و حتی موضوع ما را از شعبه پیگیری کردند اما ظاهراً کارکنان بانک حرف و خط واحد شکایات را هم نمیخوانند و به ما میگویند از هرکجا میخواهید پیگیری کنید!
وی بابیان اینکه ریاست شعبه به هیچ حتی حاضر به گوش کردن موضوع نبوده اظهار کرد: متأسفانه این رفتار موجب بدبینی بسیاری از همکاران بنده شده است و موجب شده تا تمامی خبرنگاران این رسانه بهمحض واریز حقوق تمام موجودی خود از این بانک به بانکهای دیگر انتقال دهند.
وی در همین راستا خواستار ورود جدی به این تخلفات شد و افزود: ممکن است اضافه مسدودی یک حساب رقم چندانی برای یک شعبه نباشد اما اگر این موضوع به سایر شعبات تسری پیدا کند و قرار باشد همه مردم را سه بار به بانک بکشیم و هیچ مشکلی را نتوانیم تلفنی حل کنیم پس بانکداری اسلامی و الکترونیک چه معنایی دارد؟
امکان پرداخت قسط هم وجود ندارد
بنا بر اظهارات یکی دیگر از مراجعهکنندگان به این بانک درحالیکه وضعیت مراکز عمومی از جهت کرونا مناسب نیست و تأکید مسئولان بر خودداری از تجمع در بانکهاست اما شعبات ملت به دلیل انسداد حسابها برای دریافت مطالبات تاکنون بسیاری از دارندگان را برای رفع مشکل به بانک فراخوانده است این در حالی است که بسیاری از این مراجعهکنندگان ادعا میکنند که از طریق بانکداری الکترونیکی این موضوع باید حل میشده است.
در همین راستا یکی از مراجعهکنندگان به ما میگوید: در تاریخ ۲۰ اسفند به خودپرداز بانک ملت در شعبه بلوار سجاد مراجعه کردم و مبلغی را به کارتبانکی واریز کردم تا اقساط را پرداخت کنم اما متأسفانه بانک حتی اجازه پرداخت قسط را هم به من نداد.
وی بابیان اینکه در طی ماه گذشته این شعبه از همکاری با اینجانب برای حل مشکل خودداری کرده است بیان میکند: مسئولان این بانک در پاسخ به بدهکاران میگویند میخواستی روز اول چشمانتان را باز میکردید و ضمانتنامه را میخواندید.
وی عنوان می کند: این در حالی است که در هیچ بانکی به شما اجازه داده نمیشود که شما یکی از مفاد را خط بزنید و یا آن را قبول نکنید و لذا مشتریان و مردم به دلیل گرفتاری مجبور به امضاء و توهینهایی اینچنینی هستند.
بانکداری الکترونیکی از حرف تا عمل
در همین راستا یکی از مشتریان بانک صادرات نیز بابیان اینکه متأسفانه به نظر میرسد نظارت دقیقی بر حسن مشتری مداری وجود ندارد به ما گفت: بنده ۳ سال پیش از جنوب کشور به مشهد مقدس منتقل شدم و لذا همان زمان نسبت به درخواست برای انتقال حسابجاریام به یکی از شعبات بانک صادرات اقدام کردم اما هنوز باوجود گذشت ۳ سال پرونده بانکی من منتقل نشده و بنده در این شهر بدون دستهچک هستم.
این شهروند بابیان اینکه تاکنون به بازرسی این بانک در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و حتی بازرسی تهران زنگ زدم اظهار میکند: این در حالی است که این بازرسیها تاکنون هیچکدام مشکلی را حل نکرده و هم چنان این پرونده بلاتکلیف است.
این دارنده حساب جاری اظهار میکند: بااینکه به بازرسی این بانک در تهران تماس گرفتم اما هنگامیکه موضوع را اطلاع دادم ظاهراً موجب خند بازرسان شد و اذعان کردن این موضوعات کوچک را پیگیری نمیکنند!
وی می گوید در عصر ارتباطات و در حالی که مدیران سودای بانکداری الکترونیکی را دارند اما از من خواسته شده خودم بروم و از شهرستان پرونده حسابم را برای بانک مشهد بیاورم!
وی بابیان اینکه سابقه این حساب به بیش از ۲۰ سال بازمیگردد اظهار میکند: متأسفانه دیگر آن مشتری مداری گذشته در بانکداری اسلامی وجود نداشته و تنها منافع بر روابط سایه انداخته است.
خالی کردن حسابها تا ریال آخر
در همین راستا یکی دیگر از مشتریان بانکی به ما میگوید: بنده مبلغ ۲ میلیون تومان به بانک بدهکار بودم که بانک مربوطه این مبلغ را از حساب ضامن من برداشت کرد اما جالب اینجاست که حتی از ۵۰ هزار تومان در کف حساب من هم نگذشتند و آن را خالی کردند و درست سه ساعت بعد به من پیام دادند به دلیل نداشتن موجودی پیامکهای شما قطع میشود!
این شهروند مشهدی اظهار میکند: به نظر میرسد بانکها مصمم هستند تا به هر شکلی مردم را در شرایط کرونا به بانکها بکشانند.
نامه اخطار بدون نتیجه
در همین راستا یکی دیگر از مشتریان بانکی بابیان اینک تاکنون برای من چندین بار و هر دفعه به مبلغ ۵۸۰۰ تومان بابت نامه اخطار قسط از حساب من کسر شده است میگوید: این در حالی است که تاکنون هیچ نامهای باوجوداینکه بانک هزینه پست آن را از حساب من برداشت کرده اما به آدرس من پست نشده است و فقط پیامک آن آمده است.
وی میگوید: هنگامیکه در این رابطه به بازرسی بانک صادرات گزارش دادم آنها از شعبه سؤال کردند و شعبه هم به آنها پاسخ داد که نامهها را ارسال کردهاند!
ایم دارنده حساب در این راستا به ما میگوید: آیا به نظر شما این بازرسیها سودی دارد یا بیشتر به حس بیاعتمادی مردم دامن میزند؟
نظر شما