تحولات منطقه

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک گفت: با توجه به ضریب تبدیل بالای شیرخام به شیرخشک، گرانی شیرخام صادرات را دچار مشکل می کند.

زیان ۹ هزار تومانی صادرکنندگان به ازای صادرات هر کیلو شیرخشک
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، سیاوش سلیمی رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک درباره تاثیر گرانی شیرخام بر صادرات شیرخشک اظهار کرد: در ۱۲ اسفند سال گذشته طی جلسه ای که با حضور مقامات ذی ربط سازمان حمایت تشکیل شد، ۱۶ هزار تومان به ازای صادرات هر کیلو شیرخشک مابه التفاوت تعیین شد که تولیدکننده یا صادرکننده باید به صندوق دولت پرداخت کند.

وی افزود: گرچه نرخ مصوب شیرخام ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است، اما کارخانجات با نرخ ۵ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می کنند که به رغم افزایش حقوق و دستمزد و خرید با نرخ بالاتر جلسه ای تشکیل نشد.

سلیمی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۲ کیلو شیرخام، یک کیلو شیرخشک تولید می شود، بیان کرد: با افزایش سایر هزینه ها همچون حقوق و دستمزد و انرژی، مابه التفاوت ۱۶ هزار تومانی به ازای هر کیلو صادرات باید تعدیل می شد که متاسفانه جلسه ای تشکیل نشد و در نهایت این امر منجر به کاهش صادرات شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک ادامه داد: با افزایش قیمت هر کیلو شیرخام به مرز ۶ هزار و ۴۰۰ تومان درب گاوداری قیمت تمام شده شیرخشک بالا می رود که با این وجود امکان صادرات یک کیلو شیرخشک هم وجود ندارد.

وی موجودی شیرخشک کارخانه ها را ۱۰ هزار تن اعلام کرد و افزود:  با آزاد کردن صادرات شیرخشک و دریافت تعرفه ۱۶ هزار تومانی به ازای صادرات هر کیلو شیرخشک، بازار به علت محدود بودن صادرات به کشورهای منطقه کشش لازم را ندارد؛ بنابر این مسائلی که مطرح می شود با آزاد سازی صادرات، سفره مردم از لبنیات ضعیف می شود، صحت ندارد.

سلیمی ادامه داد: بنابر محاسبات صورت گرفته، قیمت تمام شده هر کیلو شیرخشک ۴۵ هزار تومان تمام می شود که به طور میانگین در یک تا ۲ ماهه اخیر شرکت های لبنی با نرخ ۵۵ هزار تومان صادر کرده اند، درحالیکه قیمت تمام شده با تعرفه ۱۶ هزار تومانی ۶۱ هزار تومان تمام می شود که با توجه به بازگشت ارز به سامانه نیما، صادرکننده حدود ۹ هزار تومان زیان می کند که با افزایش قیمت شیرخام به رقم ۶ هزار و ۴۰۰ تومان درب کارخانه، حدود ۱۷ هزار تومان دیگر باید به این رقم اضافه شود که در صورت عدم صادرات کره، امکان صادرات شیرخشک هم به بازارهای هدف وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره آخرین جزئیات مصوبه اخیر وزیر جهاد مبنی بر آزادسازی صادرات کره بیان کرد: با توجه به آنکه تاکنون واردکننده کره بودیم، از این رو صادرات کره همانند دیگر محصولات نیست چرا که ماشین های زیر صفر حداقل منفی ۱۸ درجه می خواهد که با این وجود صادرات مکانیزمی دارد که تا رسیدن به بازارهای هدف راه طولانی پیش رو است.

وی ادامه داد: علی رغم‌مصوبه اخیر وزیر مبنی بر آزادسازی صادرات شیرخشک، اما هنوز به گمرکات اعلام نشده و مکانیزم لازم در این خصوص تعریف نشده است، ضمن آنکه به علت حضور رقبا در بازارهای هدف راه دشواری پیش روست، اما برای رونق گاوداری و صنایع کره راهی جز صادرات وجود ندارد.

سلیمی با بیان اینکه با افزایش قیمت شیرخام، کارخانه های شیرخشک به علت ضریب تبدیل بالا در معرض فشار قرار می گیرند، گفت: گرانی شیرخام به نفع هیچ صنعتی نیست، اما به دلیل تورم و گرانی دامدار چاره ای ندارد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک در پایان تصریح کرد: با افزایش قیمت شیرخام، دولت از دهک های ضعیف جامعه باید حمایت کند و اجازه ندهد لبنیات از سفره خانوار حذف شود چرا که این موضوع تبعات بدتری دارد و از طرفی به علت کاهش سراته مصرف لبنیات و تبدیل شیرخام مازاد به شیرخشک، صادرات به بازارهای هدف باید صورت گیرد، در غیر این صورت صنعت نابود می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.