عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اگر وزرای دولت سیزدهم برای تحقق رشد اقتصادی درمسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنامه منسجمی داشته باشند و در این اصل برای رسیدن به هدف مشترک، همگرایی و سازگاری لازم را به کار بگیرند قطعاً می‌‎توان به رفع بخشی از مشکلات اقتصادی کشور امیدوار بود.

اگر دولت سیزدهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی برنامه منسجمی داشته باشد،می‌توان به رفع مشکلات امیدوار بود/سیاست‌های بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای و بودجه‌ای نیازمند اصلاح است

محمد واعظ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با قدس آنلاین درخصوص ویژگی اصلی مدیران اقتصادی که در دولت سیزدهم باید به کار گرفته شوند گفت: دو ویژگی اصلی مسئولان ارشد مدیریت اقتصاد کلان عبارت است از توانایی حرفه‌ای و سازگاری فکری. به عبارت دیگر از یک سو لازم است است تک تک مدیران از توانایی حرفه‌ای برخوردار باشند و از سوی دیگر هماهنگ با اهداف اعلام شده رئیس جمهور در برنامه تبلیغات انتخاباتی ، برنامه‌های اقتصادی خود را برای عبور از بحران های فعلی و حرکت به سمت رشد اقتصادی اعلام کنند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: ضمن اینکه موضوع مهم دیگری که دولتمردان آتی باید مد نظر قرار دهند توجه تام و هماهنگی لازم برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. اگر وزرای دولت سیزدهم برای تحقق رشد اقتصادی درمسیر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه منسجمی داشته باشند و در این اصل برای رسیدن به هدف مشترک، همگرایی و سازگاری لازم را به کار بگیرند قطعاً می‌توان به رفع بخشی از مشکلات اقتصادی کشور امیدوار بود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان دراین باره توضیح داد: به عبارت دیگر این توانایی‌ها باید همه به شکل منضبط، برنامه ریزی شده در چارچوب یک الگوی فکری منسجم و هدفمند دنبال شود.

وی در خصوص توانایی حرفه ای که وزرای دولت سیزدهم باید زیبنده آن باشند گفت: وقتی صحبت از توانایی حرفه‌ای می‌شود لزوماً تحصیلات دانشگاهی مهم نیست، بلکه تجارب مدیریتی بسیار حائز اهمیت است و مشورت با کارشناسان و متخصصان امر.

محمد واعظ استاد اقتصاد در این باره تصریح کرد: تجارب مدیریتی یعنی قدرت تحلیل پیش بینی و اثر گذاری مناسب در حوزه تصمیم گیری که این موضوع برای مدیریت اقتصاد کلان کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اولاً این سیاست‌ها باید درگیرنده مجموعه‌ای از خط و مش های کوتاه مدت ولی منسجم و هماهنگ باشد و از طرف دیگر دربرگیرنده یک مجموعه‌ای از تصمیمات بلندمدت باشد، بنابراین اگر این موارد در دستور کار قرار بگیرد بخشی از مشکلات اقتصاد ایران در کوتاه مدت و به تبع آن درمیان مدت حل می شود.

محمد واعظ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درباره ناترازی مالی در ایران و توجه تام مسوولین به رفع این خطر بزرگ برای اقتصاد ایران گفت: اگر سیاست‌های اقتصادی دولت، درست به کار گرفته شود این سیاست ها باید رفع ناترازی مالی در اشکال مختلف برای اقتصاد کلان کشور را هدف گذاری کند.اصلاح سیاست‌های بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای و از همه مهمتر بودجه‌ای نیز موضوع بسیار مهمی است که حتما باید در دستور کار دولت آینده قرار بگیرد.

وی درپایان تأکید کرد: عدم توجه به اصلاحات یاد شده و موارد بیان شده نه تنها هیچ تغییری در وضعیت اقتصاد ایران ایجاد نمی کند، بلکه مشکلات گسترده تری در انتظار اقتصاد و معیشت مردم خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.