به گزارش قدس آنلاین، حسین مالکی ا افزود: در حال حاضر ۷۵۰ دستگاه مینیبوس با متوسط عمر ۲۹ سال در ناوگان حملونقل استان فعال است که با شدت فرسودگی بالا در اولویت جایگزینی و نوسازی قرار دارند.
وی متوسط عمر ناوگان باربری استان را ۱۹ سال اعلام و تصریح کرد: در این بخش بیش از هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه فعال است که پس از مینیبوسهای موجود در ناوگان مسافربری استان و با قرار گرفتن در مرز فرسودگی، بیشترین تعداد دستگاههای از رده خارج شده را به خود اختصاص دادهاند.
مالکی وضعیت اتوبوسهای موجود در ناوگان مسافربری چهارمحال و بختیاری را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: متوسط عمر ۲۲۴ دستگاه موجود در این بخش ۱۱ سال است.
سرپرست اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان در خصوص شرایط سواریهای کرایه فعال نیز با بیان اینکه متوسط عمر این سواریها به ۱۱ سال رسیده است، یادآور شد: این بخش ناوگان نیز نزدیک به فرسودگی است که روند نوسازی آن به صورت مرتب در حال پیگیری و اجرا است.
وی با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان حملونقل کشور از سال گذشته به صورت متمرکز انجام میشود، اظهار داشت: مالکان خودروهای فرسوده در بخش حملونقل عمومی به دلیل مشکلات اقتصادی و پایین بودن نرخ کرایه و سطح درآمد چندان استقبالی برای استفاده از طرحهای نوسازی ندارند و پرداخت تسهیلات در این حوزه نیاز به بازنگری دارد چرا که بازگشت سرمایه نیز باید به نوعی تضمین شود.
مالکی در ادامه به اجرای مستمر طرحهای نظارت فنی بر ناوگان باربری و مسافربری اشاره کرد و گفت: بر اساس دستورالعملهای موجود تمامی ناوگان برای فعالیت در بخش عمومی موظف به دریافت مجوزهای معاینه فنی است و این روند از طریق سامانههای هوشمند کنترل و بررسی میشود.
وی تصریح کرد: مدیران فنی شرکتهای باربری و مسافربری نیز نواقص فنی و ایمنی ناوگان را بررسی کرده و از تردد دستگاههای معیوب جلوگیری میکنند.
۲۴۰ حلقه لاستیک در طرح تشویقی ناوگان مشارکتکننده در حمل کالاهای اساسی استان توزیع شد
سرپرست اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان در ادامه با اشاره به اینکه حمل بار به ویژه کالاهای اساسی از بنادر کشور تاکنون با همکاری ناوگان باربری استان به شکل مطلوبی انجام شده است: ۱۲۰ جفت لاستیک برای توزیع بین رانندگان مشارکتکننده در این طرح جابهجایی کالا به استان اختصاص یافت.
مالکی یادآور شد: هماکنون روزانه به طور متوسط بین ۶۰ تا ۸۰ دستگاه از ناوگان باربری چهارمحال و بختیاری برای حمل کالا به بنادر اعزام میشود.
بالا رفتن میزان مصرف سوخت و افزایش تصادفات جادهای از جمله مخاطرات و هزینههای تحمیلی ناشی از فرسودگی ناوگان حمل است.
نظر شما