شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم به همت شورای عالی قرآن برگزار می‌شود.

اعلام فراخوان شانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم به همت شورای عالی قرآن برگزار می‌شود.

در همین راستا فراخوان طرح و ایـده از سوی این شورا اعلام شد و علاقه‌مندان تا پایان آبان ۱۴۰۰ می‌توانند طرح‌ها و ایده‌هایشان را به دبیرخانه نشست ارسال کنند.

تلاوت آهنگین قرآن و نغمه­‌های دینی که با ظهور اسلام متولد شد، همواره تأثیر شگرفی در روح و جان مخاطبان داشته و رسانه‌­ای نافذ برای تبلیغ معارف ناب دینی بوده است. نغمه دینی و قرآنی صرفاً یک آوای گوش­‌نواز نیست، بلکه ظرفی است که محتوای ذی­‌قیمتی را در خود جای داده و آن را آمیخته با هنر به سمع و نظر مخاطب می‌­رساند. در روزگار ما، چنان­چه ابزار فراگیر و بدون­ مرز شبکه‌­های صدا و سیما و فضای مجازی به شایستگی در خدمت این هنرهای مقدس قرار گیرد، شاهد عطرافشانی گسترده قرآن کریم و ارتقای حظّ معنوی انسان‌­ها خواهیم بود.

براساس برنامه­‌ریزی صورت گرفته، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با اعلام فراخوان عمومی، به موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌­های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» خواهد پرداخت.

به موجب این فراخوان، شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، از استادان، قاریان، حافظان، اصحاب هنرهای آواییِ دینی، تولیدکنندگان برنامه­‌های قرآنی و عموم افراد خوش­‌فکر و اهل ذوق دعوت می­‌کند پیشنهادات، ایده‌­ها و طرح‌­های خلاقانه و مبتکرانه خود در زمینه تولید و پخش آثار صوتی و تصویریِ تلاوت قرآن و سایر نغمه­‌های دینی شامل: دعا، اذان، تواشیح، ابتهال و مناجات فارسی، که ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، بتواند منجر به جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبان صدا و سیما و فضای مجازی شود را ارائه کنند.

این پیشنهادات به صورت «ایده» یا «طرح» قابل ارائه است و می­‌تواند ناظر به قالب‌­های برنامه­‌سازی، دکور و صحنه اجرا، نورپردازی، تصویرگذاری، صدابرداری، سبک اجرا و ارائه، و موضوعات محتوایی و شکلی دیگر باشد. علاقه‌مندان باید «ایده» یا «طرح» مدنظر خود را در فرم­‌های مربوط تکمیل و حداکثر تا پایان آبان ۱۴۰۰ از طریق یکی از پیام‌­رسان‌­ها به شماره ۰۹۱۲۱۰۸۳۶۲۶ ارسال کنند.

شماره تماس ۵ـ۸۸۴۹۳۸۱۳ ـ ۰۲۱ نیز در ساعات اداری جهت پاسخ­گویی به سؤالات شرکت‌­کنندگان در نظر گرفته شده است. پس از ارزیابی طرح‌­ها و ایده­‌های واصله توسط داوران متخصص قرآنی و رسانه­‌ای، از برگزیدگان در اختتامیه شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم تجلیل به­ عمل می­‌آید و این ایده‌­ها جهت بهره‌برداری و برنامه­‌سازی در اختیار رسانه ملی قرار خواهد گرفت.

چند نکته و سؤال درباره طرح‌ها و ایده‌ها که باید رعایت شود

تلاوت قرآن و نغمه­‌های دینی، آسیب‌شناسی وضعیت فعلی تولید و پخش

نقاط قوت و ضعف تولید (برنامه­‌سازی) و پخش تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی چیست؟

تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی اوقات اذان­گاهی

در اوقات اذان‌گاهی (صبح ـ ظهر ـ مغرب) پخش کدام نغمه یا نغمات دینی (شامل: تلاوت، اذان، تواشیح، دعا، ابتهال و مناجات فارسی)، قبل یا بعد از اذان مناسب است؟ به تعبیر دیگر، برای اثرگذاری بیشتر، یک بسته و برنامه جامع قرآنی در موعد اذان‌گاهیِ رسانه ملی، می­بایست شامل چه بخش‌هایی ‌باشد؟

تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی، نوآوری، ارتقاء، تحول

با چه نوآوری و خلاقیتی در تولید و پخش صوتی و تصویریِ تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی، می­توان ضمن حفظ شأن و جایگاه این نغمات الهی، شرایط جلب نظر و اقبال بیش از پیش مخاطبانِ شبکه‌های صدا و سیما و کاربران فضای مجازی را فراهم کرد؟

قالب‌های برنامه‌سازی

دکور و صحنه اجرا

نورپردازی

تصویربرداری

تصویرگذاری

صدابرداری

سایر حوزه­‌ها

تلاوت قرآن و نغمه­‌های دینی، آموزش و مسابقات

با طراحی چه سبک­‌هایی از برنامه‌­های آموزشی در رسانه ملی و فضای مجازی، می‌­توان بستر توانمندسازی مخاطبان در تلاوت قرآن و نغمات دینی را فراهم کرد؟

تولید و پخش برنامه‌­های رقابتی و مسابقات با چه سبک و سیاق و روش­‌هایی می‌­تواند منجر به جذب بیشتر مخاطبان به تلاوت قرآن و نغمه­‌های دینی شود؟

لازم است طرح و ایده‌ای که ارائه می‌شود، معطوف به یک یا چند مورد از سؤالات فوق، به صورت مشروح و مستدل بوده و در برگه مربوط تنظیم و ارسال شود.

با توجه به این که اقتضائات تولید و پخش تلاوت قرآن و سایر نغمه‌های دینی در «رادیو»، «تلویزیون» و «فضای مجازی» متفاوت است، بدیهی است که این تفکیک، در طرح یا ایده‌ ارسالی مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاد می‌­شود در صورت امکان، نمونه تولید شده متناسب با ایده یا طرح ارسالی، ضمیمه گردد.

برگه «تشریح ایده» را اینجا دریافت کنید.

برگه «تشریح طرح» را اینجا دریافت کنید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.