تحولات منطقه

مدیران مرکز پویانمایی صبا و تعدادی از صاحبنظران و تهیه کنندگان با سابقه و حرفه ای حوزه پویانمایی به مناسبت ششم آبان روز جهانی انیمیشن، در گفت و گو با هفته نامه صداوسیما از این هنر صنعت و اوضاع آن در کشور ما سخن گفته اند:

پویا مانند پویانمایی ایرانی
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از  روابط عمومی رسانه ملی، پویانمایی؛ یک صنعت و هنر ارزآور است. ششم آبان، روز جهانی پویانمایی است. پویانمایی در ایران سابقه ۶۰ ساله دارد، مرکز پویا نمایی صبا به عنوان اصلی ترین سفارش دهنده پویانمایی تلویزیونی در بسیاری از این سال ها به ساخت پویانمایی‌های تجربی و تجربه کردن ساخت پویانمایی پرداخته است. بهترین اتفاق در صنعت پویانمایی در دو سه دهه اخیر، ساخت سریال‌های انیمیشن بوده است. پویانمایی، ابزار انتقال مفاهیم و پیام برای صادر کردن فرهنگ ایرانی-اسلامی است. اتفاقی که در این دهه اخیر شاهدش بودیم، با توجه به تورم، افزایش دستمزدها کافی نیست و هنوز نمی‌تواند زندگی افرادی را که در مشاغل مختلف پویانمایی کار می‌کنند تامین کند. زمانی که نظم و فاصله پرداخت ها طولانی شود به تهیه کنندگان پویانمایی، فشار زیادی وارد و باعث کوچک شدن ابعاد کار می‌شود و تهیه کنندگان ترجیح می‌دهند ادامه ندهند و این‌ها خبرهای خوبی در حوزه تولید نیست. این روزها جمع کردن نیروهای حرفه‌ای پویانمایی کار دشواری شده است. آینده پویانمایی ایران اگر به این شکل پیش برود، در خطر است. به پویانمایی به عنوان یک صنعت و هنر ارز آور نگاه کنیم چرا که پتانسیل فراوانی دارد که هنوز جدی گرفته نشده است. به مناسبت این روز پای صحبت های مدیران مرکز پویانمایی صبا و تنی چند از صاحبنظران و تهیه کنندگان با سابقه و حرفه ای حوزه پویانمایی نشستیم.

پویانمایی‌ها باید با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی متناسب باشد

پوریا سازگار، مدیر گروه کودک مرکز پویانمایی صبا، درباره اینکه چه برنامه‌ای برای آینده پویانمایی در ایران دارید، گفت: اگر کمی‌به عقب‌تر بازگردیم طبق تحقیقاتی که در گذشته صورت گرفته، ظرفیت ساخت پویانمایی در کشور، بالای ۸۰۰ ساعت در سال است.   هدف اصلی ما در گروه کودک، افزایش تولید کمّی و کیفی تولیدات بود به طوری که از تولید ۲۰ ساعت برنامه در سال ۱۳۹۷ به حدود ۱۰۰ ساعت در سال ۱۴۰۰ برسیم و تا پایان سال به این مقدار دست می‌یابیم.   وی ادامه داد: از آنجاکه مخاطبان کودک، آثار تولیدی ما را با تولیدات باکیفیت خارجی خیلی مقایسه می‌کنند، پس باید کیفیت را در کنار کمّیت آثارمان ارتقا بدهیم.

سازگار افزود: تولیدات ما برای کودکانی در دو رده سنی ۶ تا ۹ سال و ۹ تا ۱۲ سال است. کودکی که تازه مدرسه را آغاز کرده، کودکی حدوداً ۶ ساله است. در حوزه محتوایی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی، آسیب‌های اجتماعی، سلامت، بهداشت، مهارت‌های زندگی، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی از دیگر موضوعاتی است که در دستور کار این گروه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم پویانمایی‌هایمان هویت ایرانی داشته باشد، گفت: پویانمایی‌ها باید با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی متناسب باشد. پویانمایی ایرانی هر کجا که پخش می‌شود باید شناسنامه و رنگ و بوی ایرانی داشته باشد! مخاطب خارجی باید متوجه شود که این، یک اثر ایرانی است، حتی اگر تیتراژ نداشته باشد و بدون موسیقی و صدا هم باشد باید دانسته شود این کار، اثری ایرانی است!

مدیر گروه کودک مرکز پویانمایی صبا با تأکید بر اینکه، از لحاظ هنری و سبک بصری در تولید آثار، مجموعه ضعیف و خنثی تولید نکرده‌ایم، افزود: در حال حاضر تولیدات مرکز صبا می‌تواند در بازار جهانی رقابت کند و دیده شود. مجموعه ما به آثار ۱۰۰ قسمتی تبدیل شده است، همچنین در بعضی از برنامه‌ها شاهد این هستیم که فصل سوم و چهارم بعضی از مجموعه‌های ۱۰۰ قسمتی در حال تولید است. سازگار ادامه داد: در مجموعه‌هایمان شاهد افزایش کیفیت فنی هستیم، به طوری که هم‌اکنون دو مجموعه داریم که به صورت آزمایشی ۴K تولید می‌شوند. اگر بخواهیم در بازار جهانی حاضر باشیم، باید توانایی‌هایمان را با تولید مجموعه‌های ۴K به رخ بکشیم. هم‌اکنون حدود ۲۱۰ ساعت برنامه در حال نگارش و ۱۹۰ ساعت برنامه در حال ساخت در گروه کودک داریم.

مدیر گروه کودک مرکز پویانمایی صبا، درباره استفاده از داستان‌های ایرانی در آثار پویانمایی گفت: ما تولید آثار ۱۰۰قسمتی مانند مثل‌نامه، پند پارسی، خروس زیرک و روباه کلک و مجموعه موزه را در دست ساخت داریم. برای نمونه در مثل‌نامه تأکید بر زبان پارسی و ادبیات کهن پارسی که با آوازهای موسیقی ایرانی تلفیق شده‌اند، تاکید شده است.

پویانمایی؛ انتقال اندیشه‌های بصری، طنز و جدی به کودکان و بزرگسالان

 محبوبه سمیعی زفرقندی، مدیر فیلم‌نامه‌های مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به اینکه وضعیت پویانمایی در صداوسیما را چطور می‌بینید، گفت: تلویزیون عرصه‌ای جهانی برای تولید پویانمایی است و تقاضای تولید آن، هیچ گاه کم نخواهد شد و طبعا این موضوع در صداوسیمای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: الان بیش از ۹۵ درصد سفارش‌های تولید پویانمایی در صداوسیماست که این پیشرفت و رویکرد جدید از سال ۱۳۹۶ با حمایت رئیس مرکز صبا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز توان تولید کامل پویانمایی را دارد و این تولیدات با تعداد بالا و به صورت سری و با شیوه‌های مختلف انجام می‌گیرد که بسیار پر مخاطب است.

مدیر فیلم‌نامه‌های مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما برای آینده پویانمایی ایران چیست، افزود: پویانمایی ابزاری مهم برای انتقال اندیشه‌های بصری، طنز و جدی به کودکان و حتی بزرگسالان است که برخی از آن‌ها برای بینندگان فراموش نشدنی است و تلاش ما معطوف به این است که برنامه‌ها بر اساس محور اصلی ما در این مرکز با میزان بالا و تداوم روی آنتن ساخته شوند و همچنین در جشنواره‌ها و بخش‌های مختلف بین‌المللی حضوری پررنگ‌تر داشته باشند.

فقدان شخصیت‌ها و پویانمایی‌های ایرانی در سبک زندگی

 مجید طرازنده، مدیر تولیدات جانبی مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به اینکه در مرکز پویانمایی صبا چه کارهایی صورت گرفته است، گفت: تلاش مرکز پویا نمایی صبا از سال‌های گذشته این بوده است که فرآیند تولید به افراد متخصص و با تجربه در این صنعت واگذار شود. از تولیدات کم به سمت تولیدات بالا و صنعتی شدن فرآیند تولید برسیم.

وی ادامه داد: برای بالا بردن سهم پخش پویانمایی‌های ایرانی در شبکه‌های مختلف فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است. برنامه‌هایی که در مرکز صبا تولید می‌شود در سه رده سنی خردسال، کودک و نوجوان است و البته برنامه‌هایی هم برای گروه عام داریم که از تعداد و تنوع بالایی در این گروه‌های سنی برخوردار هستیم.   وی خاطرنشان کرد: برای گروه سنی خردسال برنامه «جعبه جور واجور»، «قاصدک ها»، «قصه‌های ریرا»، «محله سبزیجات»، «نقاش کوچولو» و «باغ قصه‌ها»؛ در رده سنی کودک برنامه‌هایی مثل «میچکا»، «موزه»، «همسایگان جنگل»، «دهکده پرماجرا»، «رعنا دختر دهقان»، «مثل‌نامه»، «خروس زیرک روباه کلک» و «آقا معلم و بچه‌ها» و در رده سنی نوجوان «جوانمردان»، «چهل شاهد»، «پهلوانان»، «سلام بر ابراهیم»، «شبکه کوچک»، «فرزندان ایران» و چند برنامه‌ ویژه درباره کرونا که در ایام کرونا تولید و از همه شبکه‌های سیما پخش شد.

مدیر تولیدات جانبی مرکز پویانمایی صبا، درخصوص میزان پخش در صداوسیما گفت: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۲۰ ساعت پخش داشته‌ایم و در شبکه‌های مختلف هم به شکل متوسط، حدود روزانه قریب به چهار ساعت پخش کرده‌ایم. البته هنوز به میزان مورد رضایتمان نرسیده‌ایم و امیدواریم بیش‌تر شود و این، مستلزم بالا رفتن میزان تولید در شیوه‌های مختلف هم از لحاظ کمّیت و هم از لحاظ کیفیت است و اینکه بتوانیم در مناسبت‌های مختلف آثار جدید تولید کنیم.

واگذاری تولیدات پویانمایی به بخش خصوصی نقش بسزایی در  اشتغال‌زایی جوانان داشته است

 حسین محمودی، مدیر گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا گفت: گروه خردسال در چند سال اخیر با تولیدات جدیدی از جمله «چیا»، «همه جوره ماجرا»، «محله سبزیجات»، «باغ قصه‌ها» و «قاصدک‌ها» توانسته است، این برنامه‌ها را تولید و برای نخستین بار از شبکه‌های سیما پخش کند. وی ادامه داد: هم اکنون ۱۳ عنوان برنامه در گروه خردسال در حال تولید است و دو برنامه جدید دیگر با عناوین «چی شد این رنگی شدم» و «کوچولوهای پارچه‌ای» و مجموعه دیگری با عنوان «فیل کوچولو» در مرحله نگارش است. این گروه با تولید حدود ۲۶ ساعت برنامه در هر فصل توانسته نقش بسزایی در برآوردن یکی از برنامه‌های پنج ساله مرکز صبا داشته باشد.

مدیر گروه خردسال مرکز پویانمایی صبا با اشاره به اینکه مرکز پویانمایی صبا با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و حمایت از جوانان متعهد این عرصه توانسته است تولیدات با کیفیت و قابل قبولی را عرضه کند، گفت: به نظر می‌رسد مرکز صبا توانسته است با حمایت از فعالان این حوزه و با تولیدات فاخر، از مهاجرت فعالان این حوزه جلوگیری کند تا به نوعی شاهد مهاجرت معکوس و انتقال تجربیات هم باشیم. وی تأکید کرد: صبا به عنوان متولی این حوزه توانسته است با افزایش حجم تولیدات و واگذاری آن به شرکت‌های خصوصی، نقش بسزایی در اشتغال‌زایی جوانان این مرز و بوم داشته باشد. تولیدکنندگان این عرصه از حجم بالای تولیدات استقبال می‌کنند، چون این موضوع باعث ثبات شغلی و رضایت نیروی انسانی این حوزه شده است.

ذائقه مردم را به دیدن پویانمایی‌های ایرانی ببریم

 علیرضا قانع اسماعیل‌پور، مدیر گروه نوجوان مرکز پویا نمایی صبا در باره آینده پویانمایی گفت: تولید پویانمایی با پتانسیل‌هایی اثرگذار در رشد اقتصادی و ارتقاء فرهنگی کشور نقشی مهم دارد و می‌تواند، هم به لحاظ کمی و کیفی، تولیدات پویانمایی داشته باشیم و هم در فرم و محتوا، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی افزود: بیش‌تر داستان‌هایی که برای ساخت مجموعه‌ها در گروه نوجوان استفاده می‌شود برگرفته از فرهنگ ایرانی و اسلامی مان است چه به صورت مستقیم و غیر مستقیم ما توانستیم به تعداد زیاد از متون ادبیات کهن مان در مجموعه پویانمایی‌مان استفاده کنیم.

علیرضا قانع اسماعیل پور همچنین به معرفی آثار تولید شده در گروه نوجوان مرکز صبا پرداخت: مجموعه «پهلوانان»   الهام گرفته از قصه‌های ایرانی است، زندگی پوریای ولی و مرام پهلوانی را در زندگی روزمره ایرانیان به تصویر کشیده است. مجموعه «سلام بر ابراهیم»، در مورد شهید ابراهیم هادی است که به اخلاق و مهربانی، شهره خاص بود. مجموعه «دشت پرماجرا» به بحث اشغال و مقاومت می‌پردازد، اولین‌بار با زبان نوجوانان، فرآیند اشغال و بحث مقاومت را از زبان مستقیم درآورده و آن را به زبان قصه برای مخاطب ایرانی درآورده‌ایم. مجموعه «عملیات‌های دفاع مقدس»، مجموعه پیچیده‌ای است که ۱۰۰ عملیات دفاع مقدس را پوشش می‌دهد. تحقیقات دقیقی شده است و پویانمایی بسیار سنگینی داشته و جزو کارهای ماندگار در حوزه دفاع مقدس خواهد بود. مجموعه «جوانمردان»، دفاع جوانان از خاک این وطن را در دوران مغولان نشان می‌دهد. مجموعه «کرونا»، آموزش‌های سریع را در ایام پیک کرونا به بینندگان این گروه سنی انتقال داد. مجموعه «گولا بولا» که آن هم آموزش پزشکی و بهداشتی را در خود داشت. مجموعه «فرآیند»، که تلفیقی از رئال و پویانمایی با موضوعات علمی است.

پویانمایی حرفه‌ای نداریم

 میترا عبدی، تهیه‌کننده پویانمایی در پاسخ به اینکه در سال‌های اخیر چه کارهایی در حوزه پویانمایی در کشورمان انجام شده است، گفت: در ۲۰ سال اخیر کارهای سینمایی ارزشمندی ساخته شده است، ولی باز عقب هستیم و خیلی کارها باید بکنیم و مهم‌ترین چیزی که هنوز جای کار دارد این است که بتوانیم نیروهای متخصص خوبی تربیت کنیم. دانشگاه‌های زیادی در حوزه پویانمایی، دانشجو می‌گیرند و فارغ‌التحصیلان زیادی دارند.

وی ادامه داد: هر بار که ما می‌خواهیم کاری را شروع کنیم به مشکل بر می‌خوریم، چراکه نیروی خوب آموزش دیده نداریم و بیش‌تر همکارانی که جذب کارهای پویانمایی ما می‌شوند، به صورت تجربی کار را آموخته‌اند.

میترا عبدی افزود: پویانمای حرفه‌ای نداریم. ما در عرصه آموزش مشکل داریم و دانشجویان رشته پویانمایی در دانشگاه‌ها خوب آموزش نمی‌بینند و خروجی خوبی نداریم. آموزش پویانمایی راه درستی نمی‌رود. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند به این کارعلاقه دارند و اگر که این‌ها را درست آموزش بدهند، نیروهای خوبی از آب در می‌آیند.

دولتی بودن پویانمایی، نقطه منفی این صنعت است

 محمد مهدی مشکوری، تهیه‌کننده در حوزه پویانمایی گفت: در کشور ما سال‌هاست که در این حوزه فعالیت شده است و ما در قیاس با منطقه پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم و حتی با کشورهای پیشرفته فاصله چندانی نداریم و با توجه به توانمندی نیروهای داخلی، کاملا امکان رقابت و صادرات در این حوزه موجود است. وی افزود: در قالب تولید صنعتی و با شیوه کات اوت و برای گروه سنی خردسال فعالیت کرده‌ایم، چون در این حوزه با جوامع جهانی به‌سادگی امکان رقابت داریم. یکی از آثار شاخص ما در این حوزه سریال‌ «ببعی» است که با رایزنی‌هایی صورت گرفته، موفق به فروش رایت آن به کشور چین شده‌ایم و جدیت در ادامه این مسیر، منجر به ارز آوری به کشور، بدون دردسرهای صادرات برای نقل و انتقال خواهد بود و فقط با آپلود و دانلود اثر امکان این صادرات به‌سادگی فراهم است. مشکوری خاطرنشان کرد: از نقاط منفی این صنعت، دولتی‌سازی آن است که معمولا به علت دیدن سود عوامل صرفاً در تولید، انگیزه ساخت اثر برای فروش و جذب مخاطب حداکثری به شدت پایین می‌آید و از آنجا که در صدا وسیما مسیر تجاری‌سازی و استفاده از شخصیت‌ها به شکل عجیب در انحصار سازمان نگه داشته می‌شود، نه خود سازمان از آن بهرمند می‌شود، نه اجازه استفاده عوامل از آن‌ها داده می‌شود. این تهیه‌کننده در حوزه پویانمایی افزود: یک اثر تولید و پس از پخش، دفن می‌شود و طبعا ًتولیدکنندگان انگیزه‌ای برای بالا بردن کیفیت و جذب مخاطب در درونشان به وجود نمی‌آید و همین عامل سبب تولیدات بی‌هدف و بدون مخاطب در سازمان شده است.

وی تأکید کرد: در دنیا سود اثر برای عوامل، در دیده شدن و در ادامه، تجاری‌سازی مربوط به اثر است و به همین علت، گروه تولید هر چه در توان دارد برای بالا بردن کیفیت انجام می‌دهد و صد حیف که در صداوسیما وقتی یک شخصیت وارد حوزه تجاری سازی می‌شود سازمان حمایت نمی‌کند و حتی پس از ارائه پیشنهاد مشارکت در این حوزه هم جواب شفافی داده نمی‌شود و همه دچار سردر گمی در این حوزه هستند.

پویانمایی جهان شمول است و تنها برای مصرف داخلی نیست

 سیدعلیرضا گلپایگانی، عضو هیئت علمی‌گروه پویانمایی دانشگاه هنر گفت: یکی از مزایای کرونا برای پویانمایی، این بود که در این شرایط توانستیم از نیروهای خارج از تهران و حتی خارج از کشور بهره ببریم و عملاً این فرآیند، ساختار تولید را منظم‌تر کرد.

این تهیه‌کننده پویانمایی ادامه داد: تورم، هزینه‌های تولید را بالا برد و هزینه‌هایی را که ایجاد کرد که با درآمدها تطبیق نداشت. دستمزدها نیز چندین برابر شد، چون هزینه زندگی چندین برابر شده‌ بود. ولی این تورم در برآوردها آنچنان که باید و شاید، تحقق پیدا نکرد و موجب کندی تولید شد. گلپایانی اظهار داشت: بسیاری از گروه‌های تولید از تعداد نیروهای گران‌قیمت و حرفه‌ای خود کاستند و از نیروهای کم سابقه‌تر استفاده کردند که این  موضوع مدتی به کیفیت و سرعت کارها لطمه زد، چرا، چون برآوردهای تولید با وضع واقعی جامعه تطابق پیدا نمی‌کرد و روی کیفیت و سرعت تولیدات تأثیر می‌گذاشت! وی افزود: به خاطر کاهش ارزش پول ملی، تولید برای خارج کشور رونق بیش‌تری گرفت و بسیاری از گروه‌ها به علت کاهش ارزش پول ملی تصمیم گرفتند تولید بین‌المللی شروع کنند و تولید برای خارج از کشور رونق بیش‌تری گرفت و آغازگر تولیدات بین‌المللی برای سازندگان پویانمایی ایرانی شد. این اتفاق مبارک در درازمدت موجب ارتقای کیفیت این صنعت می‌شود و آغازگر راهی است تا تولید داخلی هم به این مقوله بپیوندد و بتواند به خارج از کشور صادرات داشته باشد.

عضو هیئت علمی‌گروه پویانمایی دانشگاه هنر درباره وضعیت پویانمایی در صدا وسیما، گفت: مدیران مرکز صبا برای بهبود کیفی آثار پویانمایی در سال‌های اخیر تلاش زیادی کردند که کار درستی بود، چون محدود شدن بودجه‌ها و فضاهای این چنینی، گستردگی تولید را محدود می‌کرد، لذا امکانات موجود، در اختیار کارهایی قرار گرفت که امتحانشان را پس داده بودند و توان کیفی برای جذب مخاطب را داشتند. گلپایگانی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم تولید کننده پویانمایی پاک و حلال در کشورهای مجاور و سایر نقاط جهان باشیم، گفت: محتوای اخلاقی و معنوی برای تمام دنیا موضوعیت دارد و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود و بتوانیم شرکت‌های مستقل تولید پویانمایی را حمایت کنیم. نباید هنرمندان را کارمند بار آورد. آن‌ها سفیران اخلاق جامعه هستند که می‌توانند تفکرات دینی و ملی ما را به داخل کشور، کشورهای همسایه و نهایتاً تمام جهان صادر کنند.

پویانمایی هیچ سودی برای تهیه کننده ندارد

 بابک نظری، تهیه کننده پویانمایی، با اشاره به اینکه بودجه‌ای که برای پویانمایی کشورمان اختصاص یافته است و حمایت‌هایی که از پویانمایی ملی می‌شود ناچیز است، گفت: عددی که بودجه پویانمایی را تعریف می‌کند این‌قدر عدد کوچکی است که حتی در حد یک کارگاه تولیدی کوچک هم نیست و به طبع نمی توانیم انتظار زیادی از پویانمایی و تولیدات پویانمایی‌مان داشته باشیم. نظری با تأکید بر اینکه بزرگترین حمایت‌گر پویانمایی در کشور مرکز پویا نمایی صباست، افزود: مرکز صبا با توجه به این بودجه، تمام توان اش را می‌گذارد و اتفاقات خوبی هم افتاده است و به واسطه کم بودن این بودجه هر چقدر که تلاش کنیم، عملاً کار بزرگی نمی تواند انجام شود. وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر اتفاقات جالبی نیافتاده است از جمله اینکه بیمه هم به پویانمایی اضافه شده است و درصد خیلی بزرگی از قراردادهای پویانمایی را بیمه برمی‌دارد. امسال مالیات هم به آن اضافه شده است و آینده خوبی را برای پویانمایی نمی‌بینم. وی تأکید کرد: بودجه و نرخ تولید پویانمایی به نسبت تورم، هیچ پیشرفتی نکرده و بیمه و مالیات هم که به آن اضافه ‌شود، هزینه‌ها سرسام‌آور می‌شود و پویانمایی به صنعتی تبدیل شده است که هیچ سودی برای تهیه کننده ندارد و به زودی شاهد خروج بسیاری از تهیه‌کنندگان و بزرگان این عرصه خواهیم بود. وی اظهار داشت: پیشنهاد من این است که حمایت بیش‌تری از پویانمایی شود و بودجه بیش‌تری به این صنعت اختصاص یابد تا از وضعیت کنونی بیرون بیاید. این تهیه‌کننده پویانمایی ادامه داد: اگر حمایت انجام نشود ما در آینده نزدیک شاهد فرار بسیاری از نیروهایی که در این زمینه کار می‌کنند به سمت شغل‌های دیگر و کم‌رنگ شدن و از بین رفتن پویانمایی که با این زحمت به وجود آمده خواهیم بود. بابک نظری در پایان گفت: تولید پویانمایی زمان بر است و جایگاهی که هم اکنون دارد نقطه‌ای است که برایش کار و تلاش زیادی شده است و خیلی سریع هم می‌توانیم از دستش بدهیم!

پویانمایی؛ یک صنعت و هنر ارز آور در کنار نفت است

 فرخ یکدانه، کارشناسی ارشد پویانمایی،   گفت: در مرکز پویانمایی صبا همیشه تلاش بر این است این جریان زنده بماند و بتوان روح تازه‌ای در پویانمایی ایران دمید. سال‌های سال تجربه ارزنده پشت آن بوده است، پویانمایی، جزو صنایعی است که هم ارز آوری و هم شغل ایجاد می‌کند و جزو مشاغلی است که نیاز به حضور ندارد، بنابراین می‌بایست در عرصه پویانمایی سرمایه گذاری شود!   فرخ یکدانه در پاسخ به این سؤال که پیش بینی تان برای آینده پویانمایی ایران چیست؟ گفت: در حال حاضر هنرمندانی در پویانمایی داریم که توان کار با استانداردهای روز دنیا را دارند. انیماتورهای حرفه‌ای و بنام ایرانی هستند که هم اکنون از کشور خارج شدند و از همکاری با آن‌ها محروم شده‌ایم. آنان در استودیوهای بنام خارجی در حال فعالیت هستند و ما نتوانستیم مدیریت درستی داشته باشیم.

وی ادامه داد: این روزها جمع کردن نیروهای حرفه‌ای پویانمایی کار دشواری شده است، ما نیروی حرفه‌ای آموزش دیده پویانمایی نداریم. آینده پویانمایی ایران اگر به این شکل پیش رود، در خطر است. به پویانمایی به عنوان یک صنعت و هنر ارز آور در کنار نفت نگاه کنیم چرا که پتانسیل فراوانی دارد که هنوز جدی گرفته نشده است.

ارتقاء چشمگیر کیفیت تولیدات پویانمایی در تلویزیون با حضور مرکز پویانمایی

 امیر سحرخیز، تهیه کننده پویانمایی گفت: این چند سال اخیر تلویزیون به لحاظ کمی وکیفی ارتقاء کاملاً محسوسی داشته است و مرکز پویا نمایی صبا به به عنوان اصلی ترین سفارش دهنده پویانمایی تلویزیونی در ارتقاء کیفیت هنری تلویزیونی، مهم‌ترین نقش را داشته است. وی با تأکید بر اینکه ساز وکار تولید پویانمایی به سمت تولید انبوه و با کیفیت پیش رفته است، افزود: مجموعه‌هایی با قسمت‌های بالا ۵۲ و ۱۰۰ قسمت تولید شدند و مجموعه‌های موفق گذشته هم تولیداتشان ادامه پیدا کرده است. پویانمایی کوتاه و پویانمایی تلویزیونی به وضوح ارتقاء شان دیده می‌شود.   وی ادامه داد: تولیدات مرتبط با نیاز مخاطب ساخته شود! در پویانمایی سینمایی به اندازه دو حوزه کوتاه و تلویزیونی، رشد نداشتیم و جای کار دارد. تولیدات پویانمایی در تلویزیون به لحاظ کیفی ارتقاء پیدا کرده است، بسیاری از آثار تولیدی صبا در مقایسه با آثار خارجی به فروش رفته و در جشنواره‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و این اتفاقی است که تا این ابعاد، سابقه نداشته است.   وی خاطرنشان کرد: در پنج سال اخیر تولیدات پویانمایی‌های تلویزیونی با کیفیت نازل، گره خورده است. با توجه به کمبود محتوا در یکسال و نیم گذشته، به علت شرایط کرونا و نیروهای موجود باید ظرفیت تولید را افزایش دهیم! چرا که پتانسیل تولید بیشتر از این را داریم.   وی تأکید کرد: امکان استفاده از حقوق معنوی اثر تولید شده برای تولیدکننده فراهم شود و بداند که تنها سودش را در تولید، نبیند و می‌تواند امکان تعامل با خارج از کشور را داشته باشد و تعدد فضاهای توزیع و انتشار محتوا باعث می‌شود که بازار پویانمایی ایران، افزایش تولید کاملاً محسوسی را تجربه کند.

پویانمایی ابزار انتقال مفاهیم و پیام برای صادر کردن فرهنگ ایرانی-اسلامی است

 اسدالله دیانتی، تهیه کننده پویانمایی گفت: محصولات پویانمایی ایرانی را وارد نشر فضای بین‌الملل کنیم و ریل گذار مسیری برای جهانی شدن پویانمایی در داخل کشورمان باشیم. با راهی که پویانمایی ایران در پیش می‌گیرد اگر نگاه صنعتی، اقتصادی، دولتی، حکومتی و حمایتی هم، پشتیبان این جریان قرار بگیرد ما به زودی زود یکی از اقتصادهای بدون نفت را تجربه خواهیم کرد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.