شاید برخی از ما با انیو موریکونه این هنرمند بزرگ ایتالیایی آشنا نبوده باشیم اما در اینجا و با مطالعه این مطلب با یکی از بزرگترین آهنگسازان جهان آشنا می شوید.

امروز چهارشنبه ۱۹آبان ۱۴۰۰هجری شمسی برابر است با ۱۰نوامبر ۲۰۲۱

۹۳سال پیش در چنین روزی اِنیو موریکونه آهنگساز، تنظیم‌کننده، رهبر ارکستر و نوازنده ترومپت ایتالیایی چشم به جهان گشود.

او فعالیت هنری اش را از سال ۱۹۶۱ شروع کرد و برای ۴۱۷  اثر سینمایی و تلویزیونی موسیقی نوشت. علاوه بر این، افزون بر ۱۰۰ اثر مستقل در زمینه‌های دیگری چون موسیقی برای ارکسترهای بزرگ، کنسرتوهایی برای پیانو و دیگر سازها، آثار کرال، و... از دیگر ساخته‌های اوست.

موریکونه کار سینما را با ارکستراسیون برای چند اثر سینمایی چون مرگ یک دوست و باراباس آغاز کرد. فاشیست در سال ۱۹۶۱ نخستین اثر او در مقام آهنگساز فیلم است.

 آثار او در حدود ۳۰ پارتیتور برای فیلم‌هایی با گونه وسترن را شامل می‌شود که یک مشت دلار، به خاطر چند دلار بیشتر، خوب بد زشت، و روزی روزگاری در غرب، ماموریت، تسخیرناپذیران، سینما پارادیزو، هملت، باگزی، هشت نفرت‌انگیز از جمله آثار اوست.

وی با کارگردانان بسیاری چون سرجو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره، و پیر پائولو پازولینی همکاری داشت.

موریکونه ملودی پردازی چیره دست بود. واشینگتن پُست او را استعدادی غریب و لس آنجلس تایمز، ایندیپندنت و ایندیوایر وی را مهم‌ترین آهنگساز سینمای سده بیستم توصیف کرده‌اند. مارتین اسکورسیزی بر این باور است که موریکونه با شیوه‌ای مستقل از راهکار آهنگسازان کلاسیک فیلم همچون هرمن و برنستاین موفق شد موسیقی فیلم را دوباره ابداع کند

این نخبه موسیقی سر انجام در غروب ۶ ژوئیه ۲۰۲۰ در سن ۹۱ سالگی در رُم چشم از جهان فرو بست.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.