قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز دوشنبه سوم ژانویه ۲۰۲۲ (سیزدهم دی ماه ۱۴۰۰)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (دوشنبه ۱۳ دی) + عکس

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز عکس اصلی صفحه نخست خود را با تیتر «خاکستر در زمستان» به آتش سوزی گسترده در مناطقی از کلرادوی این کشور اختصاص داده است. این روزنامه همچنین در گزارشی به پایان کمک مالی دولتی آمریکا برای داشتن فرزند اضافه تر خبر می دهد که انتقاداتی را به همراه داشته است؛ کمکی که به صورت ماهانه به بیش از ۴ میلیون خانواده در آمریکا پرداخت می شد، اکنون با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا، توسط دولت قطع خواهد شد.

ملیت

روزنامه ملیت چاپ ترکیه گزارش اصلی صفحه نخست خود را به اولین جلسه کابینه دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در سال ۲۰۲۲ اختصاص داده است. این روزنامه می گوید چشم میلیون ها نفر از مردم ترکیه به این جلسه مخصوصا تصمیمات احتمالی آن ها در مورد نرخ هزینه های مختلف در کشور در سال جاری میلادی است. ملیت همچنین در گزارشی به تلاش های گسترده وزارت میراث فرهنگی ترکیه در برگرداندن آثار تاریخی دزدیده شده از این کشور در چند سال گذشته می پردازد که فقط در سال ۲۰۲۱ موجب بازگرداندن سه هزار و ۴۸۰ اثر تاریخی به ترکیه شده است.

ژاپن تایمز

روزنامه ژاپن تایمز در گزارشی با عنوان «کووید چگونه بخش پزشکی ژاپن را تغییر داد» به مشکلات سیستماتیک و زیربنایی بخش پزشکی در ژاپن پرداخته که با شروع همه گیری ویروس کرونا خود را نشان داده و همچنان راه حلی برای آن پیدا نشده است. این روزنامه همچنین در مقاله ای با عنوان «کلیدی برای امنیت انرژی»، انرژی هسته ای را امری حیاتی برای ژاپن لقب داده که می تواند نقشی مهم برای این کشور در سال های آینده ایفا کند.

وال استریت ژورنال

روزنامه وال استریت ژورنال عکس اصلی خود را به آتش سوزی های گسترده در کلرادو اختصاص داده است. آتش سوزی که بین شهرهای دنور تا بولدر کسترده بوده و تاکنون دو مفقود در رابطه با آن گزارش شده اما خسارات شدیدی از جمله سوختن صدها خانه را به همراه داشته است. این روزنامه همچنین از مخالفت دو غول مخابراتی آمریکا یعنی ای تی اند تی و ورایزون برای به تاخیر انداختن استفاده از فناوری ۵ جی به خاطر نگرانی ها در خصوص خطرناک بودن این فناوری برای پروازها خبر می دهد.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل که سایت این روزنامه امروز توسط هکرهای ایرانی از دسترس خارج شده بود، فرصتی برای انعکاس این خبر پیدا نکرده اما در گزارش اصلی اش از آغاز مجدد واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در اسرائیل برای محافظت در مقابل سویه اومیکرون می گوید. این روزنامه معتقد است که تعداد مبتلایان می تواند به ۵۰ هزار نفر در روز برسد. جروزالم پست همچنین مقاله ای در خصوص حزب مهم لیکود در اسرائیل منتشر کرده و معتقد است مبارزات برای کسب جانشینی نتانیاهو به عنوان رئیس این حزب، می تواند موجب نابودی آن گردد.

سن خوزه مرکوری نیوز

روزنامه سن خوزه مرکوری نیوز مربوط به ایالت کالیفرنیا به رشد چشمگیر آمار قتل در این ایالت مخصوصا در شهر مهم اوکلند با تیتر «اوکلند به ۲۰۲۰۱ مرگبار خود خاتمه داد» اشاره دارد، که در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است. این روزنامه همچنین به انتقاد از باز بودن مدرسه ها با وجود اوج گیری دوباره ویروس کرونا پرداخته و همچنین به افزایش چشمگیر بارندگی در کالیفرنیایی که مدت ها درگیر خشکسالی بوده اشاره کرده و می گوید در سال آبی کنونی که هنوز در نیمه های آن قرار داریم به اندازه کل سال آبی قبلی باران باریده است.

دیلی تلگراف

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به انتقادها نسبت به ادامه اجبار به زدن ماسک در مدارس در انگلیس با وجود کاهش مبتلایان به ویروس کرونا در دانش آموزان می پردازد. این روزنامه در مقاله ای پزشکی راهکار خوردن کافی غذا و در عین حال کاهش وزن و مبارزه با بیماری های مختلف را منتشر کرده و در مقاله ای دیگر معتقد است که انگلیس همچنان زیر سایه سیاست های تونی بلر نخست وزیر سابق این کشور قرار دارد.

سیتیزن

روزنامه سیتیزن چاپ آفریقای جنوبی عکس و گزارش اصلی خود را به آتش سوزی بسیار مشکوک در شهر کیپ تاون این کشور اختصاص داده است. این روزنامه با انتشار عکسی از زمان آتش سوزی و تیتر «چه کسی این کار را انجام داده است؟» به دنبال یافتن سرنخی برای پیدا کردن فرد یا افرادی است که موجب آتش گرفتن ساختمان قدیمی مجلس این کشور و از بین رفتن تعداد زیادی از سندهای بسیار ارزشمند شده است.

ایندیپندنت

روزنامه ایندیپندنت عکس اصلی صفحه نخست خود را به بازی حساس دو تیم چلسی و لیورپول در ورزشگاه استمفوردبریج اختصاص داده است. این روزنامه به تمجید از بازی پرهیجان دو تیم پرداخته اما تساوی ۲-۲ را ضربه سختی به آن ها در راه تلاش برای گرفتن منچسترسیتی در صدر جدول لیگ برتر انگلیس می داند. ایندیپندنت همچنین در گزارشی اختصاصی به شرایط سخت برخی از کودکان برای دسترسی به خدمات روان شناختی پرداخته است. در حالی که برخی از کودکان در شهرهای بزرگ در کمتر از یک هفته می توانند به خدمات درمانی رایگان دست یابند، برخی از کودکان در شهرهای کمتر برخوردار شاید به مدت سه سال نتوانند چنین خدماتی را پیدا کنند.

لیبراسیون

روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه در پرونده ای اختصاصی، تمامی خطرهای ممکن پیرامون بازگشت مجدد بحران کرونا در این کشور را مورد بررسی قرار داده است. این روزنامه با طراحی جالبی بر روی صفحه اول خود که ویروس های کرونا را شبیه به بشقاب پرنده هایی در نظر گرفته که در حال حمله به کشور بوده و امانوئل مکرون را ترسانده اند، سویه اومیکرون را بلای جان احتمالی برای زیرساخت های آموزشی، حمل و نقل و اقتصاد فرانسه لقب داده است.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.