براساس قانون جدید ارزش افزوده که از نیمه دی ماه اجرایی شده است، خودروهای تولید داخل نیز مشمول عوارض جدیدی به نام مالیات سبز شده‌اند. به این ترتیب مصرف کنندگان باید هزینه آلایندگی خودروها را نیز پرداخت کنند.

جبران هزینه آلایندگی خودروسازان از جیب مردم!

به گزارش قدس آنلاین، این نرخ از مالیات بر اساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا ۵ درصد برای خودروهای سواری و وانت دو کابین محاسبه و اعمال می‌شود.

همچنین، بر اساس ماده ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران مشمول مالیات می‌شود. البته هر چند این مالیات توسط خودروساز وصول می شود، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و در نهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد.

پیگیری ها نشان می دهد، بحث مالیات سبز که از ۱۳ دی امسال مطرح شده و به عنوان عوارض دریافت می‌شود، در واقع مالیات بر آلایندگی خودروهاست. این آلایندگی نیز توسط سازمان ملی استاندارد تعیین می‌شود.

نکته‌ای که در این جا وجود دارد این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند.به عنوان مثال در یکی از برنامه های فروش فوق العاده اخیر شرکت خودروساز برای خودرویی مثل پارس سال، حدود چهار میلیون تومان مالیات جدید لحاظ شده است. این مالیات پیش از این وصول نمی‌شد.

بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده نشان می‌دهد، خودروهایی که به فرض در رده انرژی  Eقرار گیرند مشمول ۲ درصد عوارض هستند، همچنین بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودروهای داخلی وصول خواهد شد.

به این ترتیب از تاریخ اجرای قانون یاد شده نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال به نرخ یک‌درصد برای انواع خودروهای تولید داخل و ۲‌ درصد برای انواع خودروهای وارداتی اقدام کنند.  بر این اساس از خودرویی مثل پژو پارس با قیمت مصوب ۱۶۵ میلیون تومان، حدود چهار میلیون تومان مالیات(در مجموع ۲ درصد عوارض و یک درصد مالیات نقل و انتقال) جدید وصول خواهد شد.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.