به گزارش قدس آنلاین، دکتر عباس مزیدی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: از سال ۹۵ روی الکتریکی سازی هواپیما با استفاده از سیستم پیشران گسترده، تحقیقات خود را آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه در این پروژه که بخشی از برنامه شرکت و مورد حمایت بخش هوایی ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده از سوخت در هواپیما استفاده نمیشود، گفت: به جای سوخت فسیلی در هواپیما از باتری استفاده میشود که این موضوع جدیداً در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.
مزیدی خاطر نشان کرد: هواپیمای طراحی شده، یک هواپیمای مسافربری سبک دو تا چهار نفره است که برای ایرتاکسی مناسب خواهد بود.
مدیر شرکت دانش بنیان با اشاره به ویژگیهای این ایرتاکسی گفت: این هواپیمای سبک با وزن برخاست ۹۵۰ کیلومتر، سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نمونه یک چهارم این هواپیما در حال تست است، افزود: طی یک سال اخیر تستهای زمینی این هواپیما انجام شده و اکنون تستهای پروازی آن در حال انجام است.
مزیدی با بیان اینکه معمولاً تستها با اشل کوچک انجام میشود گفت: تمام تستهایی که تاکنون انجام شده موفقیت آمیز بوده و پیش بینی میکنیم تست پروازی آن تا فروردین به اتمام برسد.
وی عنوان کرد: بعد از فروردین بنا داریم که نمونه کامل هواپیمای دو تا چهارنفره را بسازیم و آن را مجدد تحت تست قرار دهیم.
وی با تاکید بر اینکه تا سال ۲۰۵۰ تقریباً هیچ هواپیمای سوختی در دنیا نخواهیم داشت، گفت: همه کشورهای پیشرفته به فکر استفاده از موتورهای الکتریکی در هواپیما به جای موتورهای پیستونی و جت هستند.
مدیر شرکت دانش بنیان با بیان اینکه ما در این شرکت اولین پروژه الکتریکی سازی هواپیماها با پیشران گسترده را در کشور اجرایی میکنیم، گفت: استفاده از سیستم پیشران گسترده الکتریکی مزیت اصلی این هواپیما است. در این هواپیمای از هشت موتور الکتریکی استفاده شده که در صورت از کار افتادن چند موتور، هواپیما همچنان بدون مشکل به پرواز خود ادامه خواهد داد.
مزیدی افزود: سیستم پیشران این هواپیما تکنولوژی راحت تری نسبت به سیستم پیشران جت دارد و فناوری آن قابل دسترس توسط شرکتهای دانش بنیان داخلی است.
به گفته وی، در تولید انبوه این هواپیما از توانایی شرکتهای دانش بنیان ایرانی نیز بهره گرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: در ساخت مدل شتابان هواپیمای سبک با موتور الکتریکی از تجهیزاتی استفاده شده که در داخل کشور موجود است.
مدیرعامل شرکت گفت: مزیت بعدی این هواپیما این است که از سیستم پیشران گسترده الکتریکی برای کنترل هواپیما نیز میتوان استفاده کرد.
وی افزود: ما تمام دانش فنی طراحی این هواپیما با موتور الکتریکی را بدست آورده ایم و برنامه داریم بعد از تکمیل آزمایشها در سال ۲۰۲۴ نمونه نهایی آن را تولید کنیم؛ همچنین بنا داریم بعد از اخذ مجوزها از سازمان هواپیمایی، از سال ۲۰۲۵ تولید انبوه این هواپیما را در پیش بگیریم.
وی تاکید کرد: دستیابی به دانش فنی و تولید این هواپیما میتواند ما را به سمت تولید هواپیمای بزرگتر تا ظرفیت حمل ۵۰ مسافر سوق دهد.
منبع: مهر
نظر شما