به گزارش قدس آنلاین، ۱۳ رجب سالروز میلاد باسعادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) است. امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) عصاره نظام آفرینش است و آن چه در جهان امکان به طور کثرت، منشور است در حقیقت امام علی (ع) به طور وحدت ملفوف است و هماهنگی این لف و نشر پیام خاص خود را دارد و آن اینکه وجودهای طبیعی، مثالی، عقلی، الهی اشیای عینی، همتای مراحل چهارگانه وجود این عبد محض و با اخلاص خداوند خواهد بود، به گونهای که اگر نظام تکوین به صورت انسان کامل متمثل گردد، همان حضرت علی (ع) خواهد بود و اگر حقیقت انسان کامل مانند علی بن ابیطالب (ع) به صورت جهان عینی متبلور شود، جهان کنونی خواهد شد.
حضرت علی (ع) اول کسی بود که در فضای جاهلیت به حقانیت اسلام پی برد و اولین شخصی بود که شهامت کسر اصنام جاهلی را داشته و به پیامبر اعظم (ص) ایمان آورد.خود آن حضرت درباره اول مؤمن بودن خود چنین فرمود: «انا اول من صدّقه»، «انا اول من آمن به»، «انی اول من اناب و سمع و اجاب، لم یسبقنی الا رسول الله (ص)». من اول کسی هستم که او را تصدیق کرده و به او ایمان آوردهام، من اول کسی هستم که به رسول خدا رجوع کرده و سخنش را شنید و دعوت او را اجابت کرده است. امام علی (ع) در بین امت اسلامی اول مسلمانی است که معارف الهی و عقاید حقه را تبیین و تعلیل کرد و از آن دفاع و حمایت نمود؛ لذا پیامبر اعظم (ص) به عنوان معلم اولی و امام علی (ع) به عنوان معلم ثانی نزد محققان علوم الهی، معروفند و هیچ فرد دیگری توان تحریر مسائل عمیق توحید و سایر اسماً و اوصاف خداوند را نداشت.
ابن ابی الحدید در شرح خطبه ۸۴ نهج البلاغه میگوید: بدان که توحید و عدل و مباحث شریف الهی فقط از کلام این مرد (علی بن ابیطالب علیه السلام) شناخته شد و سخن دیگران چیزی از معارف مزبور را در بر نداشت و آنان چیزی از مباحث الهی را تصور نمیکردند و اگر آن را ادراک میکردند، حتماً بازگو مینمودند، و هذه الفضیلة عندی اعظم فضائله علیه السلام.
علی اعظمی در یادداشتی اختصاصی به ویژگیهای فاطمه بنت اسد مادر والامقام مولود مبارک سیزده رجب پرداخته است که در ادامه با هم میخوانیم:
در شرایطی که عموم مردم جزیرهالعرب بتپرست بودند، بانو فاطمه بنت اسد، زن عارفه ای بود که هنگام درد زایمان با توسل نزد کعبه، نه تنها دیوار کعبه برایش شکافته شد و در داخل کعبه زایمان نمود، بلکه در مدت سه روز توقف در داخل کعبه مائده آسمانی (سفره آسمانی) بر ایشان نازل میشد. همه این امور نشان از فضیلت ایشان میباشد؛ زیرا در طول تاریخ چنین رویدادی برای هیچ کسی، حتی برای زنان پاکدامنی مانند حضرت مریم سلام الله علیها اتفاق نیفتاده است.
پاسخ خداوند به فاطمه بنت اسد
وقتی درد زایمان مادر امیرالمومنین علیه السلام کنار کعبه شروع شد، خدا را این چنین مورد خطاب قرار دادند: «پروردگارا، من ایمان دارم به تو، و به همه پیامبران و کتابهایی که از سوی تو آمده و گفتار جدم ابراهیم خلیل را تصدیق دارم و او که این خانه کعبه را بنا کرد. پروردگارا به حق ابراهیم همان کسی که این خانه را بنا کرد و به حق این نوزادی که در شکم من است، ولادت او را بر من آسان گردان …»[۱]
در پاسخ این مناجات خداوند دیوار کعبه را شکافت و فاطمه را به درون خانه فراخواند، این مطلب خبر از فضیلت مولود و مادرش میباشد و خداوند با این کار بیان مینماید ای فاطمه نیاز نیست از در بیایی! از طرفی، امکان داشت آیندگان شبهه کنند که ایشان به صورت معمولی از در وارد شد و آن را قفل کرد. ولی خداوند با شکافتن دیوار، به مادر این نوزاد و عالم فهماند که این نوزاد، رحمتی خاص و بی نظیر از جانب خدا بر او میباشد که مثل و مانندی در عالم ندارد .[۲]
فضیلت فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم
نکاتی در وضع حمل بانو فاطمه بنت اسد وجود دارد که ایشان را بر حضرت مریم (س) برتری میبخشد. به عنوان مثال:
۱. وقتی ایشان بعد از سه روز از همان شکاف دیوار بیرون آمدند بیان کردند که: «خدای تعالی مرا بر زنان پیش از خود، برتری بخشید، زیرا مریم دختر عمران، نخل خشکی را حرکت داد، تا از آن رطب تازه خورد؛ و من داخل خانه خدا شدم و از میوه بهشتی خوردم؛ و چون خواستم از خانه بیرون آیم هاتفی ندا کرد: فاطمه نام این مولود را علی بگذار که خدای علی اعلی فرماید: من نام او را از نام خود جدا کردم و به ادب خود ادب آموختم و من بر مشکلات علم خویش او را واقف ساختم و اوست کسی که بتها را در خانه من میشکند و او است کسی که بر پشت بام خانه ام اذان بگوید و مرا تقدیس کند. وای به حال کسی که او را دشمن داشته و نافرمانیش کند .»[۳]
۲. حضرت امیر علیه السلام در پاسخ سوال برتری خود بر حضرت عیسی این چنین میفرمایند: «زمانی که موقع وضع حمل مادر عیسی رسید به او وحی شد که از خانه بیتالمقدس بیرون آی، این خانه محل عبادت است نه محل ولادت، به همین دلیل از بیتالمقدس بیرون رفت و عیسی در بیابان خشکیدهای متولد شد. اما وقتی مادر من فاطمه بنت اسد درد زاییدن گرفت نزد کعبه به خدا متوسل شد و گفت: بارالها به حق این خانه کعبه و به حق کسی که این خانه را بنا نهاده است، درد زایمان را بر من سهل و آسان گردان، در همان وقت دیوار کعبه شکافته شد و مادرم فاطمه با ندای غیبی به داخل خانه راه یافت، من در همان خانه کعبه متولد شدم .»[۴]
۳. مکه معظمه بر بیتالمقدس برتری دارد و مریم از به دنیا آوردن عیسی در بیتالمقدس که از حیث شرافت مکانی پایینتر از کعبه میباشد، نهی شد ولی مادر امیرالمومنین علیه السلام، برای به دنیا آوردن فرزندش به درون کعبه دعوت شد، به همین خاطر میتوان گفت ایشان از حضرت مریم با فضیلت میباشند .»[۵]
در نتیجه میتوان گفت که ماجرای میلاد امیرالمومنین علیه السلام به صورت بی نظیر و همراه با معجزه صورت گرفته و نشان دهنده فضیلت مادر و فرزندش است و این مطلب را میرساند که این مولود بر پیامبر اولی العزم نیز برتری دارد.
پی نوشت
[۱] اللعمه البیضاء، ص ۱۲۱.
[۲] از ولادت تا شهادت، ص ۴۳.
[۳] امالی صدوق ص ۱۹۵و مستدرالصحیحین نیشابوری، ج ۳، ص ۵۵۰.
[۴] اللعمه البیضاء، ص ۱۲۱.
[۵] همان.
منبع: مهر
نظر شما