تکدی‌گری در شهر یزد نه تنها سیمای این شهر تاریخی به عنوان اولین شهر ثبت شده کشور در آثار جهانی را خدشه‌دار می کند بلکه فرهنگ استان را نیز زیر سئوال می‌برد.

شهر جهانی درگیر متکدیان بیگانه/ بی‌برنامگی در شورای توسعه گردشگری

به گزارش قدس آنلاین، «what» وات چیه، پول بده! موضوع کاریکاتوری است که این روزها برای پرداختن به موضوع تکدی گری در شهر جهانی در شهر نصب شده، متکدی که از یک گردشگر خارجی درخواست کمک می‌کند و این موضوع را به عنوان یکی از دغدغه‌ها مطرح می‌کند.

تکدی‌گری یکی از معضلات شهر تاریخی به ویژه در مرکز شهر است که اغلب مربوط به اتباع بیگانه ای است که در بافت تاریخی ساکن هستند. البته این بافت در حال بازگشت به اصالت خود و بازگردان ساکنانی است که روزی در کوچه پس کوچه‌های آن بازی می‌کردند.

بانوانی که در خانه‌ها گرد هم می‌نشستند و با گره زدن تار و پود پارچه‌ها، رزق و روزی کسب می‌کردند اما همین بافت امروز محل سکونت اتباعی شده که به شیوه‌های نادرست و گاه از سر نیاز به تکدی گری روی آورده‌اند و سیمای ناخوشایندی از یزد را در ذهن گردشگران داخلی و خارجی از یزد ترسیم می‌کنند.

نزدیک نوروز است و حضور مردم به ویژه در مرکز شهر برای خرید از بازارهای سنتی افزایش یافته و به دنبال حضور متکدیان نیز پررنگ‌تر شده و این نشان از نگرانی‌هایی است که باید برای ایام نوروز برای مزاحمت‌های متکدیان برای گردشگران به وجود آید.

شهر جهانی درگیر متکدیان بیگانه/ بی‌برنامگی در شورای توسعه گردشگری

آنچه گردشگران داخلی و خارجی که به یزد سفر می‌کنند، از رفتارها می‌بینند به عنوان فرهنگ یزدی‌ها در ذهنشان نقش می‌بندد و زمانی که می‌بینند گروهی متکدی از کودک، جوان و پیر از این راه امرار معاش کرده و ایجاد مزاحمت می‌کنند، آن را به عنوان فرهنگ یزدی‌ها که الگوی سخت کوشی و تلاش هستند، می‌بینند.

تکدی‌گری، معضل امروز یزد

عضو شورای شهر یزد با بیان اینکه یزد در موضوع معضل تکدی گری و کودکان خیابانی جزو استان‌های اول نیست و وضعیت بسیار بدی ندارد، ادامه داد: البته به هر حال این موضوع در شهر وجود دارد و باید ساماندهی شود.

فخر السادات خامسی هامانه ادامه داد: برای ساماندهی متکدیان و کودکان کار کارگروه ساماندهی متکدیان و کودکان خیابانی در استانداری مستقر است و دستگاه‌هایی از جمله شهرداری، نیروی انتظامی و دادگستری در آن عضویت دارند و تقسیم کار صورت گرفته است.

وی افزود: وظایف هر دستگاهی در این کارگروه مشخص است که شهرداری در این کارگروه مسئول جمع آوری متکدیان و کودکان خیابانی است که یا بر اساس بازدیدها و گشت‌ها یا گزارش‌های مردمی با همکاری نیروی انتظامی انجام می‌شود.

شهر جهانی درگیر متکدیان بیگانه/ بی‌برنامگی در شورای توسعه گردشگری

این عضو شورای شهر اظهار داشت: این افراد بعد از جمع آوری بر اساس موقعیت و شرایط بین دستگاه‌های مختلف تقسیم وظایف صورت می‌گیرد، بخشی ممکن است برخی در مراکز شهرداری نگه داری شوند، متکدیان غیربومی و اتباع به اداره کل اتباع معرفی می‌شوند، برخی مورد حمایت دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد از متکدیان کودک و بزرگسالی که در شهر به چشم می آیند اتباع بیگانه هستند و اصلاً متکدی بزرگسال بومی نداریم اما در هر صورت این وضعیت باید سامان بگیرد و بهترین گام در این راستا فرهنگسازی است.

جمع‌آوری متکدیان چاره ساز نیست

عضو شورای شهر یزد تاکید کرد: صرفاً با جمع آوری نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. در قدم اول باید جلسات کارگروه که قبل از کرونا  به صورت منظم برگزار می‌شد، دوباره برگزار شود و هم اندیشی لازم صورت گیرد.

وی گفت: از سوی دیگر باید در بین مردم نوع دوست یزد فرهنگسازی شود تا شهر یزد هم مانند شهر تبریز به شهر بی گدا تبدیل شود. لازمه این کار همراهی مردم است و مردم می‌توانند کمک‌های خود را به صورت متمرکز به مؤسسات خیریه‌ای که برای کمک به نیازمندان ایجاد می‌شوند، پرداخت کنند و بر اساس نیازهای واقعی بین آنها تقسیم شود.

خامسی از اعمال این رویه در شورای شهر خبر داد و افزود: در حال حاضر کسانی که برای حمایت مالی به شورای شهر مراجعه می‌کنند، از سوی همین سازمان‌های مردم نهاد مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت نیاز واقعی مورد حمایت یا تحت پوشش قرار می‌گیرند.

این عضو شورای شهر بیان کرد: باید نهادهای مردم نهاد برای فعالیت در حوزه‌های مختلف اجتماعی از جمله متکدیان و کودکان کار توانمند شده و آموزش‌های لازم را ببینند و از طرفی با کمک همین گروه‌ها آموزش‌های لازم به مردم داده شود که کمک‌های خود را به این مؤسسات بسپارند در واقع مؤسسات و سازمان‌های مردم نهاد نقش تسهیل گری به خود بگیرند.

جایگاه مهم سازمان‌های مردم نهاد

وی عقیده دارد با واسطه گری و تسهیل گری مؤسسات خیریه به کودکان خیابانی کمک می‌شود و در کنار آن خانواده‌هایی که نیازمند نیستند و گاهاً با حمایت دلالان و افراد پشت پرده به تکدی گری می‌پردازند شناسایی و برخورد شوند.

شهر جهانی درگیر متکدیان بیگانه/ بی‌برنامگی در شورای توسعه گردشگری

خامسی گفت: بحث ساماندهی متکدیان و کودکان کار در یزد بسیار کمرنگ شده است و از طرفی در آستانه نوروز به ویژه شاهد افزایش حضور آنها در بافت تاریخی و بخش‌های دیگری از شهر هستیم از این رو لازم است که ستد ساماندهی تشکیل شده و با توجه به پررنگ‌تر شدن این مسئله، برای حل آن تصمیم گیری شود.

ضرورت فعال کردن ستاد ساماندهی متکدیان و کودکان کار یزد

عضو شورای شهر یزد اولین گام را فعال کردن ستاد و دومین گام را اطلاع رسانی و فرهنگسازی عنوان کرد و افزود: باید اطلاع رسانی لازم در بافت تاریخی یزد صورت گیرد که مردم در صورت مشاهده متکدیان و مواردی که باعث آزار گردشگران داخلی و خارجی می‌شوند، آن را به شهرداری اطلاع دهند.

وی به ضرورت ارتباط بیشتر فعالان صنعت گردشگری به ویژه راهنمایان تور برای برخورد با متکدیان تاکید کرد و افزود: به این ترتیب برنامه ریزی لازم صورت می‌گیرد که قبل از ایجاد مزاحمت متکدیان و کودکان کار برای گردشگران، آنها را از مسیر جمع آوری کرد به طوری که گردشگران متوجه حضور آنها نشوند.

عضو شورای شهر یزد با اشاره به اینکه برخی از نقاط بافت تاریخی یزد دور از دسترس است، تشکیل ستاد و بررسی شرایط بافت تاریخی به صورت ویژه در ایام نوروز را ضروری دانست.

خامسی گفت: از طرفی ساکنان بافت تاریخی هم باید برای ارائه گزارش به سامانه شهرداری و نیروی انتظامی آموزش ببینند از این رو سازمان‌های مردم نهاد فعال در بافت تاریخی باید نسبت به آموزش ساکنان وارد عمل شوند و از طرفی نسبت به شناسایی نیازمندان واقعی اقدام کنند تا حمایت‌های لازم از آنها صورت گیرد تا نیاز به تکدی گری نداشته باشند.

یزد نمونه‌ای از فرهنگ ایرانی‌ها

عضو شورای شهر یزد با بیان اینکه یزد در کل کشور تنها شهر ثبت جهانی شده و دومین شهر تاریخی دنیا است از این‌رو گردشگرانی که وارد شهر می‌شوند، رفتار مردم این شهر را به عنوان فرهنگ ایرانیان در ذهن خود ثبت می‌کنند و ثبت شدن حضور متکدیان و کودکان کار تصویر زیبایی از یک شهر جهانی و کشوری با پیشینه تاریخی غنی نیست.

وی ادامه داد: به این ترتیب این موضوع در شهر یزد حساس‌تر است و اگر به این دید نگاه کنیم نه تنها مسئولان و فعالان گردشگری و اجتماعی در شهر یزد بلکه در سطح کشور هم باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

شهر جهانی درگیر متکدیان بیگانه/ بی‌برنامگی در شورای توسعه گردشگری

خامسی تاکید کرد: با توجه به تشکیل شورای توسعه گردشگری از سوی استاندار یزد لازم است که موضوع ساماندهی متکدیان و جمع آوری کودکان کار به عنوان یک موضوع خاص در این شورا مطرح شده و برای آن راهکار اندیشیده شود تا هم چهره شهر مرمت شود و هم این افراد توانمند و ساماندهی شوند.

حضور متکدیان در شهر یزد در همه بخش‌هایی که گردشگران داخلی و خارجی حضور دارند رو به افزایش است. آنها که عمدتاً اتباع بیگانه هستند با حضور در مراکز گردشگری، بناهای تاریخی، مراکز درمانی، کلینیک‌های تخصصی و مراکز پاراکلینیکی حضور پیدا می‌کنند و هم از روحیه نوع دوستی یزدی‌ها و هم از حمایت گردشگران سو استفاده می‌کنند و شهر را بدنام می‌کنند.

شاید رسیدن به عنوان شهر بدون گدا مانند تبریز برای شهر یزد که شاهد حضور بیش از ۱۰۰ هزار اتباع بیگانه مجاز و غیرمجاز است، دشوار باشد اما می‌توان اقداماتی انجام داد که نیازمندان واقعی شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرند و از جمع متکدیان موجود کم شوند و متکدیان سودجو هم شناسایی شده و با آنها برخورد شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.