کی‌یف شب سختی را گذراند. از یک سو درگیری‌ها در آن به اوج رسیده و از سوی دیگر راه‌هایی برای مذاکره با روسیه در حال باز شدن پیدا شد.

تازه‌ترین تحولات اوکراین ۳/ بیش از ۱۲۰ هزار نفر اوکراین را ترک کرده‌اند/ تمامی یگان‌های رزمی روسیه عملیات خود در اوکراین را از سرگرفتند

به گزارش قدس آنلاین، پایتخت اوکراین، در حالی امروز خودرا آغاز کرد که گزارش‌ها حاکی از هجوم نیروهای روس به داخل شهر است. هم اکنون صدای انفجار و تیراندازی از شرق، غرب و جنوب کی‌یف به گوش می‌رسد.

درگیری در اطراف پایگاه هوایی «واسیلکیف» و یکی از جاده‌های اصلی منتهی به شهر به اوج خود رسیده است. در این میان، دولت ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که به بلوک غرب تکیه کرده بود، به خود آمد و گزینه مذاکره با مسکو را انتخاب کرد.

رئیس دومای روسیه: زلنسکی «کی‌یف» را ترک کرده و ویدئوهای اخیر ضبط شده است

«ویچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه با اشاره به ویدئوهایی که روز و شب گذشته از حضور ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در خیابان‌های کی‌یف پخش شد، گفت: زلنسکی روز گذشته در کی‌یف نبود و این ویدئوها قبلاً ضبط شده است. او کی‌یف را به مقصد «لویو» ترک کرده است.

هلند ۲۰۰ موشک "استینگر" به اوکراین می‌دهد

خبرگزاری «تاس» روسیه از تصمیم هلند برای ارسال ۲۰۰ موشک ضد هوایی نوع «استینگر» ساخت آمریکا به اوکراین خبر داد. همزمان دولت چک با ارسال تسلیحات و مهماتی به ارزش ۸.۶ میلیون دلار به اوکراین موافقت کرد.

وزرای خارجه و دفاع هلند در پیامی به پارلمان بر لزوم ارسال تسلیحات به اوکراین در پاسخ به درخواست این کشور تاکید کردند.

بیش از ۱۲۰ هزار نفر اوکراین را ترک کرده‌اند

کلی کلمنتس، معاون کمیسیونر ارشد امور پناهندگان سازمان ملل امروز در مصاحبه با شبکه سی ان ان همچنین عنوان کرد که اوضاع در اوکراین احتمالا بدتر می شود.

وی افزود: شاهد این هستیم که بیش از ۱۲۰ هزار نفر تاکنون از اوکراین به کشورهای همسایه رفته اند.

این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد: بیشتر این افراد در حال عزیمت به لهستان و مولداوی هستند؛ اما برخی نیز در حال رسیدن به رومانی، اسلواکی و مجارستان هستند.

کلمنتس تصریح کرد: ممکن است بیش از چهار میلیون اوکراینی به دلیل جنگ در این کشور و تداوم احتمالی آن، خاک اوکراین را ترک کنند.

تل‌آویو درخواست آمریکا برای حمایت نمادین از اوکراین را رد کرد

پایگاه خبری  عرب ۲۴ به نقل از روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» در این خصوص گزارش داد که تل‌آویو به خواسته آمریکا مبنی بر پیوستن به جمع کشورهایی که از قطعنامه ضد روسیه در شورای امنیت حمایت می‌کنند، پاسخ مثبت نداده است؛ طرحی که در آن «تجاوز روسیه علیه اوکراین به‌ شدیدترین نحو» تقبیح شده و از مسکو خواسته شده «فورا» نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.

یدیعوت آحارانوت گزارش داد با آنکه تل‌آویو در شورای امنیت از حق رأی برخوردار نیست، برخی منابع در وزارت خارجه این رژیم خبر داده‌اند که واشنگتن از آن‌ها خواسته بوده که به‌صورت نمادین و میهمان در جلسه حاضر باشند و از این طرح حمایت کنند.

منابع مذکور ادعا کرده‌ بودند که علت این مخالفت، این بوده که تل‌آویو در شورای امنیت عضو نیست و این قطعنامه تحت هر شرایطی که شده، تصویب نخواهد شد چراکه پیش‌بینی می‌شد مسکو این طرح را وتو کند.

نیروهای مردمی در حال سنگربندی در شهر کی‌یف

نیروهای مردمی در حال سنگربندی در شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین برای جنگ با نیروهای روسیه هستند.

حمله سایبری علیه سایت‌های روسی

وب سایت‌های شرکت راه آهن و شرکت هوافضای روسیه هدف حملات سایبری قرار گرفتند.

گفته شده است که امکان خرابی یا بارگذاری طولانی صفحات این سایت‌ها محتمل است.

وزارت بهداشت اوکراین: ۱۹۳ غیرنظامی کشته شدند

شبکه الجزیره به نقل از وزارت بهداشت اوکراین گزارش کرد که ۱۹۳ غیرنظامی از جمله ۳ کودک در نبردهای سه روز گذشته کشته شدند.

تسلیم شدن ۸۰ نظامی اوکراینی در جزیره مار

ناوگان دریای سیاه روسیه اعلام کرد که ۸۰ نظامی اوکراینی در جریان کنترل جزیره مار تسلیم و به کریمه منتقل شدند.

موج پناهجویان اوکراینی در مرزهای لهستان

هزاران اوکراینی خود را با پای پیاده و یا با خودورهای شخصی به مرزهای لهستان رسانده اند و شاهدان از بروز نابسامانی در مناطق مرزی خبر می‌دهند.

دو روز پس از اقدام نظامی مسکو در خاک اوکراین که از بامداد روز پنجشنبه به دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه آغاز شده است، حدود ۱۰۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده اند. سازمان ملل متحد با تایید این آمار خبر داده که ۵۰ هزار اوکراینی نیز از این کشور خارج شده اند.

لهستان دیروز از ایجاد ۹ ایستگاه مرزی برای پذیرش پناهجویانی خبر داده بود که هر لحظه بر تعدادشان در مرزهای این کشور افزوده می شود.

کشتی باری ژاپن در دریای سیاه مورد هدف موشک قرار گرفت

خبرگزاری «کیودو» می‌گوید یک فروند کشتی باری ژاپن در آب‌های ساحلی اوکراین واقع در دریای سیاه هدف موشک قرار گرفته است.

یکی از ۲۰ خدمه فیلیپینی این کشتی که در حال حاضر برای تعمیر راهی ترکیه است، مجروح شده است.

همزمان، گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روسی مستقر در دریای سیاه، شهرهای شرقی اوکراین را با موشک‌های کالیبر کروز هدف قرار داده است.

کاخ سفید ۶.۴ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین از کنگره درخواست کرد

یک تارنمای آمریکایی نوشت: دولت جو بایدن از کنگره این کشور خواست مبلغ ۶.۴ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین به منظور جلوگیری از پیشروی روس‌ها در خاک این کشور کمک کند.

یک مقام دولتی آمریکا  به تارنمای آمریکایی اکسیوس تایید کرد که کاخ سفید از کنگره خواسته است این مبلغ را اختصاص دهد.

بر اساس این گزارش ۲.۹ میلیارد دلار از این مبلغ بیش از هر چیز صرف کمک های امنیتی، انسان دوستانه و نیازهای ایجاد ثبات اقتصادی و نیز تلاش های منطقه ای برای مقابله با حملات سایبری روسیه خواهد شد.

بخشی از این مبلغ ۲.۹ میلیارد دلار همچنین به کمک به کشورهای همسایه اوکراین اختصاص خواهد یافت.

دولت بایدن همچنین خواستار ۳.۵ میلیارد دلار دیگر برای واکنش وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) به بحران کنونی است.

تصاویر ماهواره‌ای از فرودگاه کی‌یف

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد فرودگاه بین‌المللی کی‌یف آسیبی ندیده؛ اما باندهای آن با خودروهایی مسدود شده است.

آغاز نبردهای خیابانی در کی‌یف

مقامات اوکراینی از آغاز نبردهای خیابانی در کی‌یف خبر می‌دهند.

ارتش اوکراین اعلام کرده است: نبردهای سنگین همچنان در کی‌یف در جریان است. مبارزه فعال در برخی از خیابان‌ها انجام می‌شود.

روزنامه ایندیپندنت هم اعلام کرد: در پایتخت اوکراین، بیش از ۵۰ انفجار در طول شب رخ داده است.

ژاپن و اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای تأمین گاز مایع اروپا هستند

خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داد که دولت توکیو در حال مذاکره با اتحادیه اروپا برای تأمین گاز طبیعی قاره سبز است.

تا این لحظه مفاد توافق احتمالی و حجم گاز ارسالی نامشخص است حال آنکه معلوم نیست که آیا قرار است ژاپن از ذخایر خود بهره برداری کند یا دست به دامن کشورهای ثالث و قرض گرفتن مازاد گاز طبیعی آنها می‌شود.

اروپا تا حد زیادی به گاز و نفت روسیه وابسته است حال آنکه در میانه بحران اوکراین و تبعات حاصل از آن، تعامل اقتصادی با مسکو دشوار شده است.

مقامات اوکراینی از ساکنان پایتخت خواستند در پناهگاه بمانند

به گزارش خبرگزاری فرانسه به ساکنان شهر گفته شده است که در پناهگاه های خود بمانند یا اگر در خانه هستند از پنجره ها دوری کنند.

ارتش اوکراین و نیروهای روسیه صبح شنبه در کی یف برای کنترل پایتخت اوکراین درگیر شدند.

سرویس ارتباطات ویژه اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسی در تلاش برای حمله به یک نیروگاه برق در منطقه ترویشچینا در شمال شرق کیف هستند.

به گزارش سرویس ارتباطات ویژه، آژیر ضد هوایی نیز در سپیده دم در خارکف، شهری بزرگ در شرق اوکراین در نزدیکی مرز روسیه به صدا درآمد.

همراهی ژاپن با بلوک غرب / تحریم اقتصادی بلاروس در دست بررسی است

وزیر خارجه ژاپن به همتای آمریکایی وعده داده که با ائتلاف ضد روسی واشنگتن همراهی کند و در حال حاضر توکیو، اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه بلاروس را به دلیل حمایت این کشور از اقدامات اخیر روسیه در اوکراین، در دست بررسی دارد.

ادامه درگیری‌های گسترده در کی‌یف

خبرنگار الجزیره بامداد شنبه از صدای انفجارهایی در کی‌یف و گزارش‌هایی درباره درگیری‌ها در منطقه آپولون خبر داد.

رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی از شنیده شدن صدای مکرر آتش توپخانه در مرکز کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داد.

بلینکن:به حمله روسیه پاسخ بی‌سابقه می‌دهیم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، با تأکید بر لزوم تحریم‌ مقام‌های عالیرتبه روسیه نوشتم «به همراه متحدان و شرکای خود از طریق اعمال تحریم‌های شدید علیه ولادیمیر پوتین، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه، به پاسخ بی‌سابقه به حمله روسیه به اوکراین ادامه‌ می‌دهیم».

۵۱ کشور خواستار مطرح شدن بحران اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل شدند

۵۱ کشور در بیانیه مشترکی پس از آنکه روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه خود را نشست شورای امنیت وتو کرد اعلام کردند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد.

درگیری شدید در خیابان‌های جنوب کی‌یف

شبکه آمریکایی «سی ان ان» گزارش کرد که شهردار شهرک «واسیلکیف»، در حدود ۳۵ کیلومتری (۲۱.۷۵ مایلی) جنوب کی‌یف پایتخت اوکراین اعلام کرده است که که درگیری شدید اکنون در وسط این شهرک در جریان است.

«ناتالیا بالاسینویچ» شهردار این شهرک که در اوایل روز شنبه در کانال پارلمان اوکراین صحبت می‌کرد، گفت: «این کشور کاملاً درگیر جنگ است».

وی در ادامه افزود که تلفاتی در اوکراینی‌ها برجای مانده است و «متأسفانه تعداد زیادی مجروح شده‌اند که شمار آن‌ها به بیش از ۲۰۰ نفر می‌رسد»

سی ان ان: شنیده شدن صدای تیراندازی در کی‌یف

شبکه سی ان ان گزارش کرد که در حدود ساعت ۰۵:۴۵ امروز(شنبه) به وقت محلی(حدود ساعت ۰۷:۱۵ به وقت تهران) صدای چندین تیراندازی در «کی‌یف» نزدیک به مرکز شهر شنیده شد. به نظر می رسد که این تیراندازی در جنوب شرقی کی‌یف رخ داده است.

مناطقی که نیروهای روسیه در اوکراین به آن تسلط یافته‌اند

بر اساس تحلیل موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن دی سی، نیروهای روسیه کنترل بخش‌هایی از شمال اوکراین را در خارج از کی‌یف، از جمله منطقه  انحصاری چرنوبیل، به دست گرفته‌اند.

مؤسسه مطالعات جنگ در واشنگتن همچنین مدعی شده است که نیروهای روسی به سمت شهر خرسون در شمال شبه‌جزیره کریمه نقل مکان کرده اند.

اعلام آمادگی کی‌یف برای مذاکره با مسکو

سخنگوی ریاست جمهوری اوکراین گقته است: با پیشنهاد روسیه برای مذاکره موافقت کردیم.

وی افزود: مسکو و کی‌یف در حال بررسی زمان و مکان برگزاری مذاکرات هستند.

وزیر خارجه مجارستان نیز در همین رابطه اعلام کرد: پیشنهاد میزبانی مذاکرات صلح روسیه و اوکراین را ارائه می‌دهیم.

پیش از این بلاروس از آمادگی خود برای میزبانی از مذاکرات مسکو و کی‌یف را مطرح کرده بود.

مسئولان اوکراین از استقرار نیروهای ویژه در اطراف مراکز و نهادهای رسمی کی‌یف خبر دادند.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد نیروهای روسیه بدون مقاومت وارد شهر ملیتوپول شدند.

درخواست بایدن برای کمک نظامی فوری به اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا یادداشتی را برای کمک نظامی فوری به اوکراین برای مقابله با روسیه ارائه کرده است که طبق آن به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا مجوز می‌دهد که خیلی فوری کمک‌های نظامی در اختیار اوکراین قرار دهند.

مقام‌های کاخ سفید همچنین اعلام کردند که بایدن قصد دارد ساعت ۱۰:۰۰ صبح امروز به وقت محلی (۶:۴۵ شنبه به وقت تهران) با تیم امنیت ملی کاخ سفید درباره اوضاع اوکراین نشست برگزار کند.

یکی از مقام‌های کاخ سفید اعلام کرد: «رئیس‌جمهور [بایدن] و کامالا هریس معاون وی ساعت ۱۰:۰۰ به وقت محلی از طریق یک خط ارتباطی امن با تیم امنیت ملی درباره جدیدترین تحولات اوکراین و حمله عمدی، بی‌دلیل و غیرقابل توجیه روسیه بحث و گفت‌وگو خواهند کرد. این گفت‌وگو پشت درهای بسته انجام می‌گیرد». 

زلنسکی‌: نیروهای روسیه سعی در تصرف کی‌یف دارند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بامداد شنبه با انتشار پیامی اعلام کرد که امشب (به وقت محلی) نیروهای روسیه سعی خواهند کرد قبل از طلوع آفتاب شهر کی‌یف پایتخت این کشور را تصرف کنند.

رئیس جمهور اوکراین به مردم این کشور هشدار داد که نیروهای روسیه امشب سعی خواهند کرد وارد کی‌یف شوند. 

زلنسکی عصر جمعه با انتشار یک ویدئو از خود اعلام کرد که وی در کی‌یف حضور دارد و قصد ندارد این شهر را ترک کند. 

در همین حال گزارش‌ها حاکی از شنیده شدن انفجارهای مکرر در بخش‌هایی از شهر کی‌یف پایتخت اوکراین است. 

تمامی یگان‌های رزمی روسیه عملیات خود در اوکراین را از سرگرفتند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که به تمامی یگان‌های رزمی روسیه در اوکراین دستور داده شد تا عملیات خود در تمامی جبهه‌ها را از سر بگیرند.

روسیه سدی که مانع از رسیدن آب به کریمه می‌شد را منفجر کرد

اینترفکس: روسیه سدی را که اوکراین با هدف جلوگیری از رسیدن آب به شبه‌جزیره کریمه ایجاد کرده بود را منفجر کرد.

 بمب گذاری در ایستگاه های قطار، فرودگاه و مرکز خرید در مسکو

خبرگزاری تاس نوشت: یک فرد ناشناس از وجود بمب در ایستگاه های قطار، ۲ فرودگاه و یک مرکز خرید در مسکو خبر داد.

پیشتر اسپوتنیک به نقل از سرویس اضطراری روسیه خبر داده بود تماس های ناشناسی صورت گرفت و در آنها ایستگاه های راه آهن و ۲ فرودگاه بین المللی مسکو به بمب گذاری تهدید شدند. بررسی ها در این باره در حال انجام است.

نیروهای روسی به حومه ماریوپل رسیدند

خبرنگار المیادین در کریمه به نقل از منابع موثق اوکراینی خبر داد: نیروهای روسی به حومه ماریوپل رسیدند.

ارتش روسیه از چندین جهت در حال پیشروی به سمت نیکولایف است تا شهر را محاصره کند.

المیادین همچنین نوشت نیروهای روسی به دنبال محاصره اودسا در شمال اوکراین هستند. این شبکه از فرار جمعی نیروهای اوکراینی در تمام محورهای جنوبی خبر داد.

نیروهای روس ۳۰ کیلومتری کی یف مستقر شدند

یک منبع آمریکایی اعلام کرد، نیروهای روسی در حال پیشروی هستند و در حدود ۳۰ کیلومتری خارج از کی یف پایتخت اوکراین مستقر شده اند و تعداد نامشخصی نیز از نظامیان روسی وارد پایتخت اوکراین شده اند.

روسیا الیوم، یک مقام ارشد نظامی آمریکا اعلام کرد که برآوردهای آمریکا نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از نیروهای رزمی روسیه مستقر در امتداد مرز اوکراین وارد اوکراین شده‌اند.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، اعلام نکرد که چه تعداد از نیروهای روسی وارد اوکراین شده‌اند، اما ایالات متحده کل نیروهای روسی مستقر در نزدیکی اوکراین را بیش از ۱۵۰۰۰۰ نفر تخمین زده است.

در همین حال، وزارت دفاع انگلیس روز شنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه در حال دور زدن شهرهای بزرگ اوکراین هستند و به محاصره و منزوی کردن آنها بسنده می‌کنند.

بایدن: به جای جنگ جهانی سوم، تحریم می کنیم!

بایدن رییس جمهور آمریکا مدعی شد: جایگزین اعمال تحریم های گسترده علیه روسیه به دلیل حوادث اوکراین، آغاز جنگ جهانی سوم است.

۱۲ شهرک دیگر به کنترل نظامیان جمهوری دونتسک در آمد

نظامیان جمهوری دمکراتیک خلق دونتسک گزارش دادند که کنترل ۱۲ شهرک دیگر را به دست گرفتند. همچنین داریا موروزوا، بازرس جمهوری خلق دونتسک، تأیید کرد که بیش از ۴۰ سرباز اوکراینی داوطلبانه سلاح های خود را زمین گذاشتند و تسلیم شدند.

زاخاروا: آمریکا و متحدانش علاقه ای به حل و فصل بحران اوکراین ندارند



«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی بیانیه ای اعلام کرد: کشورهای غربی به مدت ۸ سال بی تفاوت شاهد کشتار و آزار هزاران غیرنظامی در جنوب شرقی اوکراین بوده اند.

زلنسکی: علی اف و اردوغان درپی مذاکره بین روسیه و اوکراین هستند

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به دنبال مذاکره بین روسیه و اوکراین هستند. سناریوی اشغال کشور خنثی شد.

آلمان: ۵۰۰ موشک استینگر به اوکراین می دهیم

صدراعظم آلمان از تصمیم این کشور برای ارسال هزار سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک استینگر به اوکراین خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.