۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 790254

بازدید رئیس قوه قضاییه از گمرک شهید رجایی، عجایبی از وضعیت انبارهای بنادر را نمایان کرد.

عجایب ۷ گانه در گمرک!

به گزارش قدس آنلاین، «وضعیت گمرک منطقی نیست؛ معقول نیست». این عبارت اگرچه توصیف رئیس قوه قضائیه از وضعیت گمرک شهید رجایی در جنوب کشور است؛ اما می‌تواند از سوی هر کس دیگری غیر از او هم بعد از اطلاع از وضعیت انبارهای گمرکات کشور تأیید شود؛ اتفاقات عجیبی که باعث فاسد شدن بخش زیادی از خوراکی ها و کالاهای رسوب شده از گوشت و سرم گرفته تا گچ بنایی و نهاده های دامی شده است.

نکته قابل تامل آن جاست که برای نابودی این کالاهای فاسد شده باید از بیت المال هزینه شود. به هر حال داستان دعوای سازمان اموال تملیکی و گمرک بر سر کالاهای رسوب شده در گمرکات، رشته ای دراز دارد و متاسفانه هر کدام مشکل را گردن دیگری می اندازد و شاید همین اتفاق باعث شد محسنی اژه ای چند روز پیش خود شخصا وارد عمل شود و به سراغ انبار گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس برود.

بازدیدی که نشان می داد در بنادر گمرکات چه اتفاقات عجیبی در حال رقم خوردن است. در این گزارش سعی داریم به هفت مورد از عجیب ترین مواردی بپردازیم که باعث فاسد شدن کالا در بنادر گمرکات می شود و در گفت و گو با سخنگوی گمرک، دلیل آن را واکاوی کنیم.

کالای متروکه چیست و چه سرنوشتی دارد؟

طبق قانون، کالاهای متروکه، کالاهایی هستند که صاحب آن به هر دلیلی در مهلت قانونی برای ترخیص آن به گمرک مراجعه نکرده یا در ارائه اسناد تاخیر کرده یا به علت ارائه نکردن مجوزهای خاص موردنیاز، کالا در انبارها باقی مانده است.

بعد از طی شدن مهلت قانونی که حداکثر چهار ماه است، اگر مالک نتواند کالا را از گمرک ترخیص کند، گمرک اقدام به متروکه کردن کالا می کند و با متروکه شدن، آن کالا در اختیار سازمان اموال تملیکی به عنوان مسئول فروش کالای متروکه  قرار می گیرد. سازمان اموال تملیکی هم برای کالاهای مختلف اقدام به دریافت مجوز فروش می کند.

۴ هزار تن گچ فاسد!

در بازدید محسنی اژه‌ای از گمرک شهید رجایی، او وارد انباری شد که به گفته مسئولان گمرک ۴ هزار تن گچ فاسد در آن وجود داشت! اتفاقی که باعث تعجب رئیس قوه قضائیه شد و او وقتی دلیلش را پرسید، جواب فقط «فوت صاحب کالا» و پیگیری نکردن ورثه او برای ترخیص این ۴ هزار تن گچ از گمرک بود. نکته قابل تامل این جاست که در این بازدید که مسئولان گمرک و سازمان اموال تملیکی هم حضور داشتند، مسئول سازمان اموال تملیکی می‌گوید گمرک به ما دیر اعلام کرده است. گمرک می‌گوید به محض اعلام اداره بندر به ما، به سازمان اموال تملیکی اعلام کردیم وغیره.

پرسش‌ها و اذعان‌ها و تقصیر هم انداختن‌ها ادامه می‌یابد و از خلال آن مشخص می‌شود که اعلام اولیه با «۱۶ ماه تأخیر» انجام شده و بعد هر سازمانی هم ۶ ماه تأخیر و غیره در نهایت گچ‌ها فاسد شده و حالا باید امحا شود. متاسفانه امحاء هر کیلو از این کالا هم ۸۰۰ تومان هزینه خواهد داشت که می شود حدود سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان که باید از بیت المال پرداخت شود.

آمبولانس های بدون صاحب!

یکی دیگر از عجایب گمرک شهید رجایی، کانتینرهای حامل آمبولانس‌هایی است که سال هاست در این گمرک جا خوش کرده اند و نه تنها صاحب کالا مشخص نیست، بلکه به سازمان اموال تملیکی متروکه بودن آن ها اعلام نشده است. نکته قابل تامل این جاست که این آمبولانس ها از سال ۹۶ در انبار گمرک بندر شهید رجایی در حال خاک خوردن است.

غذای فاسد شده میگو، چای و برنج‌های فاسد

کانتینرهای غذای فاسد شده میگو، چای و برنج‌های فاسد هم بخش دیگری از عجایبی بودند که انبارهای بندر شهید رجایی را اشغال کرده‌اند. کالاهایی که از سال‌های ۹۳ و ۹۴ یعنی حدود هفت سال در انبارها مانده اند، این در حالی است که باید چهار ماهه تکلیف شان مشخص می شد و قبل از این که فاسد شوند، به فروش می رسیدند؛ اما نه تنها صاحبان کالاها که اداره بنادر، گمرک و سازمان اموال تملیکی هم در این دپوی وحشتناک و فاسد شدن کالاها مقصرند.

امحاء سرم های فاسد شده

شهریور امسال، در حالی که کمبود سرم دارویی در کشور رسانه ای شد و تلاش برای واردات آن انجام می شد، ناگهان خبر فاسد شدن ۵۰۰ تن سرمی که پنج سال در گمرک خاک می خورد، آه و افسوس از نهاد مردم برآورد که چرا قبل از این که این سرم ها فاسد شوند، در بازار توزیع نشدند؟

همچنین در ۱۲ اسفند هم ۲۵۰ تن سرم دیگر که در انبار گمرکات فاسد شده بود، امحاء شد. رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص این سرم ها گفته که این سرم ها سال ۹۶ وارد شده بود، معاون وقت سازمان غذا و دارو در آذر ۹۷ نامه می‌زند که به علت کمبود و نیاز بیمارستان‌ها این محموله ترخیص شود که این اتفاق نمی افتد و حالا شاهد امحاء آن ها هستیم.

جوهای سبز شده

دی ماه امسال ویدئویی از دپوی کالاهای اساسی در بندر چابهار در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد جوهای وارداتی با توجه به بارش‌های اخیر در این مناطق و نگهداری در شرایط غیراستاندارد، سبز شده است.

جو دپوشده، حدود ۱۵ هزار تن بود که باقی مانده دو اظهارنامه ۱۳۰ هزار تنی متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام بوده است. این در حالی است که در آن تاریخ با کمبود جو و البته نهاده های دامی در کشور مواجه بودیم که متاسفانه این گونه در انبارها نابود شد.

رسوب ۷ ساله ۳۲۰ تن گوشت در گمرک

بهمن سال ۹۹ ماجرای ۳۲۰ تن گوشت گوسفندی که از سال ۹۲ وارد کشور شده و بعد از هفت سال هنوز ترخیص نشده بود، سوژه روز رسانه های کشور بود. سال ۹۲ محموله ۳۲۰ تنی گوشت گوسفندی از مغولستان وارد کشور می‌شود.

در این هفت سال این محموله در گمرکات خراسان رضوی متوقف بوده و وارد بازار نمی شود و طبق آخرین گزارش ها قرار بود این مقدار گوشت برای خوراک طیور پودر شوند چون دیگر قابلیت مصرف انسانی را نداشتند.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.