نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مرحوم آیت‌الله محمدی ری‌شهری عمر شریف خود را در کنار مجاهدات ارزشمند و اجرای مسوولیت‌های خطیر نظام به تحقیقات و تالیف آثار پربرکت در اخلاق و حدیث مصرف نمود که آثار این اندیشمند برجسته موجب تداوم زندگی فکری و علمی وی خواهد بود.

 آثار آیت‌الله ری‌شهری باعث تداوم زندگی فکری وی است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سیداحمد علم الهدی امروز  در پیامی به مناسبت درگذشت تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: رحلت جانگداز عالم فرزانه و مجاهد انقلابی حضرت آیت الله محمدی ری شهری را به مقام معظم رهبری و جامعه متدین انقلابی کشور و روحانیت مبارز و بازماندگان آن فقید سعید تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: به پاس خدمات ارزنده ایشان نسبت به مکتب اهل بیت الله علو درجات آن مرحوم را از درگاه حضرت احدیت خواستارم.

آیت الله محمّد محمّدی ری‌شهری هفتم آبان ماه ۱۳۲۵ در خانواده‌ای متدین در شهر ری دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۳۹ پس از پایان تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه شهر ری شد و در سال ۱۳۴۰ برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ - به‌جز مدّت کوتاهی که به دلایل سیاسی به حوزه‌های علمیه مشهد و نجف مهاجرت کرد ـ به گذراندن مدارج تحصیلی و تدریس در حوزه علمیه قم اشتغال داشت و پس از سال‌ها حضور در دروس خارجِ فقه و اصول، به درجه اجتهاد نایل آمد.

وی از ابتدای نهضت اسلامی به‌ویژه در جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به جمع نیروهای انقلاب پیوست و بارها در این مسیر دستگیر، محاکمه، تبعید و زندانی شد و پس ‌از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان به ‌فعالیت‌های اجتماعی ـ سیاسی اشتغال داشت و مسوولیت‌های مختلفی همچون حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب، ریاست دادگاه انقلاب ارتش، دادستانی کل کشور و دادستانی دادگاه ویژه روحانیت را بر عهده گرفت و در ششم شهریورماه ۱۳۶۳، با کسب آرای اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نخستین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

دبیرکلّی جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، نمایندگی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی ولی فقیه و سرپرستی حجاج، ریاست مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث و ریاست دانشگاه و پژوهشگاه قرآن و حدیث از دیگر مسوولیت‌های مرحوم محمدی ری‌شهری بود. وی یکم فروردین در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) تهران به دیار حق شتافت.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.