به گزارش قدس آنلاین، کامران عبدولی در خصوص بازدیدهایی که سازمان آتش نشانی تهران قبل و پس از شیوع کرونا از مدارس انجام داده است اظهار کرد: سازمان آتش نشانی تهران نه فقط مدارس، بلکه به صورت مستمر از ساختمان های ناایمن شهر تهران بازدید می کند.
شناسایی ۹۳۰ مدرسه نا ایمن در تهران
معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: متاسفانه می توان گفت که مدارس تهران در شرایط ناایمنی قرار دارند. براساس آماری که از سازمان نوسازی مدارس شهر تهران دریافت کرده ایم، تاکنون حدود ۲۰۰۰ مدرسه به ما معرفی شده البته تعداد مدارس بیش از این است و حدود ۲۵۰۰ مدرسه وجود دارد که مابقی آن ۵۰۰ مدرسه در وضعیت ناپایدار و تخریب هستند. چندین بار آمار و آدرس ۲۰۰۰ مدرسه را به صورت کامل درخواست کردیم اما هنوز برای ما ارسال نشده است؛ با این حال سازمان آتش نشانی به صورت خودجوش و میدانی در شهر حضور پیدا کرده و درقالب طرح های متفاوت از جمله طرح های نظام بازرسی و ایستگاه محوری حدود ۹۳۰ مدرسه ناایمن را شناسایی کرده است. برای تمامی این ۹۳۰ مدرسه دستورالعمل ایمنی و اخطارهای متعدد ارسال شده است.
آمار وحشتناک ناایمنی در مدارس تهران
وی با بیان اینکه عمده ۹۳۰ مدرسه شناسایی شده دولتی هستند، گفت: از این مدارس درخواست کردیم که به آتش نشانی مراجعه کنند و پرونده تشکیل بدهند اما متاسفانه از این تعداد فقط ۱۱ مدرسه برای تشکیل پرونده مراجعه کرده اند و سایر موارد مراجعه ای نداشته اند. ۱۱ مدرسه ای هم که مراجعه کردند هیچ کدام به مرحله دریافت تاییدیه ایمنی نرسیده اند یعنی می توان گفت که متاسفانه هیچ کدام از مدارس تهران تاییدیه ایمنی و آتش نشانی ندارند. از نظر آتش نشانی ساختمانی که تاییدیه ایمنی ندارد، ناایمن محسوب می شود و این آمار واقعا وحشتناک است.
۷۹ درصد حوادث مدارس تهران به دلیل فرسودگی است
عبدولی با بیان اینکه طی دو سال گذشته شرایط بسیار خوبی فراهم بود که ضوابط ایمنی و آتش نشانی در مدارس اجرا شود اما این فرصت از دست رفت، اظهارکرد: براساس آمار واحد عملیات سازمان آتش نشانی تهران ۵۰ درصد حریق در مراکز آموزشی ناشی از ناایمنی در تاسیسات برقی و گازی است. در خصوص سایر حوادث نیز دلیل ۷۹ درصد از وقوع حوادث در مراکز آموزشی مربوط به عدم نگهداشت و فرسودگی ساختمان است. سقوط درخت، سقوط اجسام معلق، سقوط از پرتگاه ، نشت گاز، آبگرفتگی، ریزش چاه، سقوط افراد در گودال از جمله دلایل حوادث بوده است همچنین طبق آمار سال های گذشته ۵۰ درصد حوادث در مدارس ابتدایی (دوره اول ) رخ داده است.
مدارس کدام منطقه شرایط ایمنی بدتری دارند؟
وی ادامه داد: بر اساس بررسی که انجام شد به ترتیب بدترین شرایط از نظر ایمنی مربوط به مدارس منطقه ۱۵، ۳، ۲۰ و منطقه ۴ است.
معاون حفاظت و پیشگیری حریق آتش نشانی تهران در ادامه اظهار کرد: مراکز آموزشی باید در مرحله ساخت از نظر ضوابط ایمنی و آتش نشانی کنترل میشدند که نشده اند و فاقد حداقل های ایمنی هستند. با توجه به این موضوع تا زمان ایمن سازی بهترین راهکار فراگیری مهارت های چگونگی مقابله با حریق و حوادث به مربیان، معلمان، سرایدار و نگهبان این مدارس است. سازمان آتش نشانی آمادگی خود را جهت بازدید، صدور دستورالعمل متناسب با شرایط مدرسه و مشاوره لازم جهت اجرای ضوابط ایمنی را اعلام می کند.
به گفته وی با توجه به تجمعی بودن و اینکه همتی برای ایمن سازی مراکز آموزشی وجود ندارد، این مراکز در دسته اماکن پرخطر طبقه بندی می شوند.
وی با بیان اینکه شاخص خطر پذیری یک ساختمان با تعداد افراد و توانایی افراد تعیین می شود، گفت: در خصوص مدارس، با توجه به تراکم جمعیت و اینکه بچه ها قدرت تصمیم گیری در زمان حریق و حادثه را ندارند، ریسک حادثه بالاست پس لازم است که حتما اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حریق و حوادث در این نوع اساختمان ها انجام شود.
عدم اجرای مقررات در خصوص استعلام ایمنی مدارس
وی گفت: بر اساس پیوست یک نظامات اداری مبحث سه مقررات ملی ساختمان، ساختمان های غیر مسکونی باید در مرحله صدور پروانه و پایان کار نیز از آتش نشانی استعلام شود اما واقعیت این است که در مورد مدارس مطابق ضوابط و مقررات عمل نمی شود و ما در این خصوص نگران هستیم.
عبدولی با بیان اینکه برخی ساختمان ها که کاربری مسکونی دارند یکباره تغییر کاربری می دهند و تبدیل به ساختمان های آموزشی می شوند، اظهارکرد: معماری یک ساختمان مسکونی مناسب مرکز آموزشی نیست و باید قبل از تغییر کاربری حتما شرایط ایمنی آن کنترل و بررسی و در صورت مطابقت با کاربری جدید مجوز کاربری جدید صادر شود. آتش نشانی تهران این آمادگی را دارد تا در مورد مدارس قدیمی، موجود و تازه احداث این استعلام و کنترل های لازم را انجام دهد.
عمدهترین ناایمنی در مدارس چیست؟
به گفته وی عمده ترین ناایمنی ها در مدارس راه های خروج و مسیر های فرار، ناایمنی برق، عدم اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق است همچنین سازه آن ها در برابر حریق مقاوم سازی نشده و منطقه بندی حریق برای جلوگیری از توسعه حریق و انتقال دود صورت نگرفته است .
عبدولی با اشاره به فضاهای پرخطر موجود در مدارس گفت: در برخی از موارد مشاهده می شود که موتورخانه کنار یک کلاس درس قرار دارد یا مثلا آزمایشگاهی که دارای مواد شیمیایی است در مسیر خروج دانش آموزان واقع شده است. جانمایی این فضاها نیز باید به صورت دقیق بررسی و اصلاح شود.
وی افزود: برخی از مدارس در معابر باریک واقع شده اند که خودروهای آتش نشانی در زمان حریق و حوادث نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.
لزوم ارتقای ایمنی مدارس استثنایی به دلیل شرایط ویژه
عبدولی در ادامه اظهار کرد: جلسات مختلفی با سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش برگزار شده تا بتوانیم ایمنی مدارس را ارتقا دهیم. در مورد مدارس استثنایی نیز مکاتباتی انجام شده چراکه این مدارس شرایط ویژه ای دارند. درخواست کردیم که این مدارس را در اولویت قرار دهند چراکه شرایط ویژه ای دارند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه هنوز حادثه پرخطری در مدارس تهران رخ نداده است اما اگر این اتفاق بیفتد احتمال وقوع یک فاجعه انسانی وجود دارد، گفت: حوادثی که در مدارس اتفاق می افتد تبعات روحی، روانی و اجتماعی بسیاری به دنبال دارد که حتی قابل تصور نیست.
معاون حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش نشانی تهران در پایان اظهار کرد: طبق مقررات ملی ساختمان و بر اساس قوانین بالادستی کلاسهای درس دانش آموزان کلاس اول، مهد کودک و پیش دبستانی ابتدایی صرفا در تراز طبقه همکف برگزار شود اما می بینیم که با بی توجهی به این مهم در بسیاری از مدارس این کلاس ها در طبقات بالا یا پایین طبقه همکف برگزار می شود که این وضعیت در زمان وقوع حریق و حادثه بسیار خطرناک است و بچه ها نمی توانند جان خود را در زمان بحران نجات دهند.
منبع: ایسنا
نظر شما