به گزارش قدس آنلاین، قدیریان اگر چه بیشتر از هر حرفه دیگری، نقاش است و تا امروز تابلوهای بسیاری خلق کرده و در نمایشگاههای متعددی به صورت گروهی یا انفرادی حضور داشته است اما بهعنوان کارگردان هنری و طراح صحنه نیز فعالیت دارد. از جمله مهمترین کارهای او در سینما و تلویزیون میتوان به مدیریت هنری سریال مریم مقدس(س) و فیلم سینمایی ملک سلیمان اشاره کرد. قدیریان همچنین مدیرهنری نورپردازی محوطه بیرونی مجلس شورای اسلامی، مدیرهنری اختتامیه بیستمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر و مدیرهنری ساخت موزه تهرانشناسی نیز بوده است.
نمیدانم عادت من است یا همه نقاشان که وقتی چیزی احساساتم را بهشدت آزرده میکند، برای تسکین روح و التیام احساساتم، برمیخیزم و نقاشی میکشم. بعد از شنیدن خبر تلخ شهادت دختران مدرسه سیدالشهدای افغانستان یک بوم برداشتم و مشغول به کار شدم، در حالی که هیچ طرح مشخصی هم از قبل در ذهن نداشتم. فقط شروع کردم و با بغض ادامهدادم. برای من مظلومیت و دل شکسته مادران این شهدا اهمیت داشت چون خود شهدا نزد خداوند روزی میخورند ولی این بازماندههایشان هستند که غمی سنگین و دردآور را متحمل میشوند. در نتیجه مضمون تابلو به سمتی رفت که شهدا را در موقعیتی به تصویر بکشم که شاید مادران این شهدا بعد از دیدن این تابلو کمی تسکین پیدا کنند.
چطور شد تابلو در مشهد رونمایی شد؟
زمانی که داشتید این نقاشی را میکشیدید و چهره دختربچهها را ترسیم میکردید، چه احساسی داشتید؟
مادران این دختران شهید چیزی به شما گفتند یا امکانی فراهم شد که حرف و نظرشان را بشنوید؟
شما معمولا به رویدادهای اینچنینی واکنش نشان دادهاید. این چندمین بار بود که یک اتفاق تلخ شما را بر آن داشت که دستبه قلممو ببرید و اثری خلق کنید؟
واقعه شهادت سردار سلیمانی هم از جمله اتفاقاتی است که دل انسان را به درد میآورد. هنرمند نمیتواند از کنارش بهسادگی عبور کند و اصلا انصاف نیست بیتفاوت از کنارش بگذریم آن هم در عصری که عصر ارتباط است و جنگها و نبردها هم با همین ابزارهای ارتباطی انجام میشود. دشمن توسط هنر و ابزارهای ارتباطی به ما یورش میآورد و ما را استحاله میکند. در چنین فضایی اگر هنرمند بیتفاوت بماند، ظلم بزرگی است. روی همین حساب درباره شهید حججی هم همین اتفاق برایم افتاد و نه فقط یک تابلو، بلکه چند اثر از این شهید بزرگوار کشیدم، چون شهیدحججی یک بسیجی بود که توانسته بود یک امت را تکان بدهد و این یعنی انگیزهای بزرگ برای خلق یک اثر هنری.
بنابراین از نظر شما، نقاشی، ابزاری برای انتقال پیام و ارتباط است. درست است؟
بله همینطور است. وقتی من برای آیتا... زکزاکی نقاشی کشیدم، نه جایی رونمایی شد نه انتشار خاص و ویژهای داشت. من فقط آن را در کانال خودم به اشتراک گذاشتم و از همانجا دست به دست شد و به نیجریه رسید. وقتی فهمیدم به خانههای مردم نیجریه راه پیدا کرده، حیرت کردم، چون حتی تبلیغات ویژهای برای این تابلو نداشتیم. این اتفاق نتیجه نفوذ کلام و هنر است که میتواند دلها را فتح کند. ابتدای انقلاب، هویت اصلی حوزه هنری تابلوهایی بود که به جامعه ارائه میداد؛ تابلوهایی که از جامعه الهام میگرفت و در نتیجه به قلب جامعه راه پیدا میکرد. من یادم هست زمان جنگ به هر سنگری که میرفتیم، تصویر تابلوهای ما وجود داشت و البته از دیدن آنها کیف میکردیم، از این نظر که به خط مقدم جبهه راه یافتهاند.
از میان هنرها به نظرم نقاشی تاثیر ویژهای دارد چون هنر پایه است. مثلا در سینما هم قبل از فیلمبرداری از صحنهها یک تصویر نقاشی (کانسپت) ترسیم میکنیم؛ یعنی اول نقاشی است و بعد سینما خلق میشود.
تابلویی که برای دختران شهید مدرسه سیدالشهدای افغانستان کشیدهاید، سبب شده بهعنوان نامزد چهره هنر انقلاب انتخاب بشوید. ارتباط بین هنر انقلاب با نقاشی کشیدن از یک رویداد تلخ در کشور همسایه چه چیزی میتواند باشد؟
همه چیز به این بستگی دارد که تعریف ما از انقلاب چه باشد. در همین هفته هنر انقلاب، بارها در بحثهای مرتبط گفتهام قبل از رسیدن به تعریف هنر انقلاب باید بدانیم منظورمان از انقلاب چیست؟ اگر انقلاب به این معنا باشد که بساط حکومت یک ظالم برچیده شد، این یعنی انقلاب تمام شده و به هدفش رسیده است اما اگر انقلاب همانی باشد که حضرت امام(ره) تعریف کردهاند: یک حرکت الهی که ثمرهاش دستگیری از مظلومان جهان است، یعنی انقلاب به هدفش نرسیده و تمام نشده است. با این تعریف از انقلاب به سمت ظهور منجی حضرت مهدی(عج) میرویم و اینجاست که پرداختن به شهیدان دختران افغانستان با مفهوم هنر انقلاب تطبیق پیدا میکند، چون هنر انقلاب موظف است راجع به رویدادهایی از این دست عکسالعمل نشان بدهد.
بر اساس همین تعریف است که شما معتقدید باید به رویدادهای جهان واکنش نشان داد؟
بله اما جدا از هنر انقلاب و جدا از مفهوم انقلاب، چنین فاجعهای آن هم برای مردم افغانستان که الان حدود ۵۰ سال است زیر فشار جنگ له میشوند، اهمیت دارد. چطور میشود از کنار چنین فجایعی که برای همسایههای خوب ما رخ میدهد، عبورکرد؟ اصلا لازم نیست هنرمند سیاسی باشیم یا حتی انقلابی. مگر میشود به عنوان یک انسان از کنار چنین فجایعی عبور کرد و هیچ عکسالعملی نشان نداد؟ مظلومان جهان انسان هستند، ما به عنوان انسان باید درد آنها را احساس کنیم و واکنش نشان بدهیم، چه رسد به اینکه ما با ملت افغانستان از نظر اعتقادی، فرهنگی، زبان، جغرافیا و تاریخ و بنیانهای تاریخی و خیلی چیزهای دیگر نزدیک هستیم. قرنهاست با هم همزیستی داریم و دورههای شکوفایی هنر ایران و افغانستان قابل اعتناست. تاریخ هنر پر است از دورههای خلق آثار هنری در هرات و سایر شهرهای افغانستان. نمیتوانیم به این راحتی سرمان را پایین بیندازیم و بیتفاوت باشیم.
انتخاب شدن به عنوان چهره سال هنر انقلاب برای شما چه معنایی میتواند داشته باشد؟
چه بخواهیم و چه نخواهیم در دورانی زندگی میکنیم که رفتارهای تبلیغاتی و حضور اجتماعی بسیار مؤثر است و حتی تبدیل به سلاح شده است. طبیعی است در چنین رویدادی که همه نیروهای تبلیغاتی بسیج میشوند، آن را حمایت میکنند و توسعهاش میدهند، بهترین فرصت برای طرح حرفها و ایدهها باشد.
آنچه اهمیت دارد حمید قدیریان نیست، مهم فرصتی است که در اختیارش قرار گرفته. این فرصت میتواند به عنوان یک تریبون در اختیارش قرار بگیرد تا اهداف و آرمانها را مطرح کند یا احیانا اگر راهکاری دارد برای برون رفت از این افول فرهنگی که چند سال است ما را گرفتار کرده و دغدغههای سنگین برای رهبری داشته، بیان کند. به نظرم این انتخاب فرصت خوبی است که چهره سال هنر انقلاب این مسؤولیت اجتماعی و انسانی خود را ادا کند.
نظر شما