تحولات منطقه

رییس گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سلامت درحوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اعلام کرد: حوادث ترافیکی، سالانه بیش از ۱۷ هزار کشته و بیش از ۴۴ هزار معلول دائمی برجای می گذارد و متاسفانه در کنار آن، ۵۳ مخاطره در ایران شناسایی شده است که ۱۳ مخاطره اولویت دارند و همه این حوادث سبب بیش از ۷۵۰ هزار مراجعه در سال به نظام سلامت می شود.

حوادث ترافیکی، سالانه بیش از ۱۷ هزار کشته و ۴۴ هزار معلول دائمی برجای می‌گذارد
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا خانکه همزمان با هفته سلامت و در گفت وگو با وبدا، افزود: این درحالی است که سالانه عددی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی کشورمان فقط برای حوادث هزینه می شود که حجم زیادی از آن به حوادث ترافیکی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: همواره نظام سلامت، بار ناشی از حوادث را تحمل می کند، در حالی که سازمان های متعددی در تامین ایمنی و امنیت باید مداخله کرده و مدیریت جامع خطر حوادث و بلایا را تامین کنند، اما بار اصلی بر دوش نظام سلامت است و در اسناد بین المللی از جمله سند " سندای " نیز وظیفه نظام سلامت بسیار پررنگ دیده شده، بطوری که در این سند، ۳۳ بار بحث " سلامت " مطرح شده است.

رییس بورد تخصصی رشته سلامت در حوادث و بلایا وزارت بهداشت تاکید کرد: نظام سلامت باید در مقابل حوادث و بلایا، تاب آور و آماده باشد. و به همین علت، طبق قانون دائمی مدیریت بحران کشور که سال ۱۳۹۸ تدوین شده، نظام سلامت باید سند متناظری برای آمادگی، پاسخ، بازیابی و در نهایت، پیشگیری تدوین کند.

وی افزود: باید این اسناد بزودی تدوین و ارائه بشوند و یکی از مهمترین ارکان این سند می تواند تاب آور کردن بیمارستان ها بعنوان محور اصلی تامین خدمات سلامتی باشد.  

وی لازم دانست که بمنظور تامین شعار عدالت که شعار دولت انقلابی است، در وهله اول، به توسعه خدمات بیمارستانی در سطح کشور و توسعه خدمات پیشگیری، تامین خدمات توانبخشی و افزایش ایمنی در سطوح مختلف خصوصا در حمل و نقل عمومی اهتمام داشته باشیم، چرا که هم اکنون به ازای هر هزار نفر، فقط ۱/۶ تخت در کشور داریم و بیمارستان های ما اکثرا توزیع نامتقارن و ناعادلانه ای دارند و از طرفی، دارای عمر بسیار بالایی هستند.

خانکه افزود: در حال حاضر، متاسفانه بالای ۹۰ درصد حمل و نقل در کشور ما ، جاده محور است، درصورتی که این عدد در دنیا، کمتر از ۵۰ درصد می باشد و بیشتر حمل و نقل عمومی در دیگر کشورها، ریل محور است. بنابر این، باید این زیرساخت ها فراهم بشود تا سلامت و ایمنی مردم تامین شده و بتوانیم جامعه ای پربار با توسعه پایدار داشته باشیم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.