همزمان با جدیدترین تلاش های ارتش پاکستان و گروه غیرقانونی "تحریک طالبان پاکستان" برای پیشبرد مذاکرات صلح، شورشیان این گروه از تمدید مجدد آتش بس تا ۳۰ می‌ (۹ خرداد) خبر دادند.

طالبان پاکستان بار دیگر آتش بس با ارتش را تمدید کرد

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های پاکستانی روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه اعلام کردند: گروه تحریک طالبان برقراری آتش بس تا ۱۲ روز دیگر را تایید و چند شرط را به مذاکره کنندگان طرف پاکستانی اعلام کرد.

تصمیم گروه تحریک طالبان پاکستان برای تمدید مجدد آتش بس تنها چند روز پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر سفر فرمانده سپاه ارتش پاکستان در پیشاور به کابل و تلاش طالبان افغانستان برای میانجیگری بین اسلام‌آباد و شورشیان تحریک طالبان عنوان می‌شود.

سخنگوی طالبان پاکستان با نام «محمد خوراسانی» با تایید تمدید آتش بس مدعی شد، عناصر این گروه چند مطالبه از جمله آزادی فرماندهان این گروه توسط ارتش پاکستان، عفو عمومی برای خانواده‌های آنان و پایان عملیات نظامی در منطقه قبیله‌ای وزیرستان را مطرح کرده‌اند.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز گزارش داد: مسئولان امنیتی و اطلاعاتی این کشور به ریاست ژنرال «فیض حمید» فرمانده سپاه ارتش در پیشاور در مذاکره با سرکرده‌های گروه طالبان پاکستان حضور داشتند و شبکه حقانی نیز تحقق خواسته‌های طرفین را ضمانت داده است.

در مقابل ارتش پاکستان نیز از تحریک طالبان خواسته است تا سریعا به حملات از قلمروی افغانستان به مواضع نیروهای امنیتی پاکستان پایان دهند و ضمن تمدید آتش بس از خرابکاری علیه طرح حصارکشی مرزهای مشترک این کشور با افغانستان جلوگیری کنند.

تریبیون نوشت: تحریک طالبان پاکستان به جنگجویان خود در مورد سرپیچی از دستور آتش بس هشدار و به آن‌ها دستور داده بود تا اطلاع بعدی از درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان خودداری کنند.

تحریک طالبان پاکستان مسئولیت بسیاری از حملات مرگبار تروریستی در این کشور از جمله حمله به مدرسه پیشاور در دسامبر ۲۰۱۴ که دست کم ۱۲۰ کشته برجای گذاشت را بر عهده گرفته است.

دولت پاکستان هشت سال پیش در دوره "نواز شریف" نخست وزیر وقت این کشور طرح گفت‌وگوهای صلح با شبه نظامیان تحریک طالبان را آغاز کرد و پس از برگزاری چندین جلسه مذاکره میان نمایندگان دوطرف، این روند به دلیل عدم توقف حملات تروریستی و آغاز عملیات نظامی از سوی ارتش پاکستان، به نتیجه‌ای نرسید و دولت اسلام‌آباد تصمیم به ادامه سرکوب این گروه گرفت.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.