تحولات منطقه

برخی بازی‌ها مانند تخت نرد، پاسور، شطرنج و بیلیارد باید از سایر تفریحات جدا شده و نظرات فقهی در این موارد مورد بررسی قرار گیرد.

حکم شرعی بازی‌های کامپیوتری، بیلیارد ، پاسور و تخت نرد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، نیاز انسان به تفریح و بازی موضوعی است که در آموزه‌های قرآن و حدیث هم به آن توجه شده و تأکید شده که انسان به این نیاز اساسی توجه داشته باشد تا نشاط و شادابی در زندگی حفظ شود؛ هرچند باید از افراط و پرداختن به امور بیهوده و لغو دوری کرد. در عین حال بعضی امور قمار و باطل در قالب بازی انجام می‌شود که باید دقت ویژه‌ای به آن شود. کارهایی مانند بیلیارد، بازی ورق و پاسور و... ازجمله این موارد هستند که متأسفانه در میان برخی افراد رواج دارند.

 با مرور برخی آموزه‌های فقهی در ارتباط با قمار و تداخل آن با بازی‌ها و تفریحات سالم، به بررسی نظر مراجع عظام تقلید در این باره پرداخته‌ایم.

بازی با کامپیوتر

سؤال: بازی قمار، به صورت تک نفره با رایانه چه حکمی دارد؟

همه مراجع (به جز بهجت، سیستانی، فاضل و مکارم): بازی با آلات قمار جایز نیست؛ خواه طرف مقابل، شخص باشد یا رایانه.

آیات عظام بهجت و سیستانی: بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.

آیات عظام فاضل و مکارم: اگر طرف دیگر رایانه باشد، اشکال ندارد.

بازی شطرنج

سؤال: بازی با شطرنج، بدون برد و باخت و به منظور تقویت فکر و حافظه، چه حکمی دارد؟

آیات عظام امام، تبریزی، خامنه‌ای، فاضل، مکارم و نوری: اگر (واقعاً ) در نظر عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد، بازی با آن اشکال ندارد.

آیات عظام بهجت و وحید: اگر بدون برد و باخت باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و این احتیاط بسیار شدید است.

آیات عظام سیستانی و صافی: بازی با شطرنج حرام است و انگیزه یاد شده، هیچ تأثیری در حکم ندارد و باعث جواز آن نمی‌شود.

***

سؤال: اگر برای مقلد ثابت شود که شطرنج در زمان حاضر آلت قمار بودن خود را از دست داده است، بازی با آن بدون برد و باخت، چه حکمی دارد؟

همه مراجع (به جز بهجت و صافی ): اگر احراز شود که از نظر عرف، آلت قمار بودن خود را از دست داده است، بازی با آن اشکال ندارد.

آیت‌الله  بهجت: بازی با شطرنج، اگر بدون برد و باخت باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و این احتیاط بسیار شدید است.

آیت‌الله  صافی: بازی با شطرنج، در هر حال حرام است.

جوایز ورزشی

سؤال: آیا در بازی های ورزشی، تعیین جایزه از سوی شخص یا گروه دیگر (غیر از مسابقه‌دهندگان) اشکال دارد؟

همه مراجع: در فرض یاد شده، اشکال ندارد.

شرط‌بندی

سؤال: آیا هر بازی که در آن برد و باخت و شرط‌بندی انجام شود، حرام است؟

همه مراجع: هر نوع بازی که به صورت برد و باخت و شرط بندی باشد، حرام است؛ مگر در مسابقه تیراندازی و اسب‌سواری.

تخت نرد

سؤال: حکم بازی با تخت نرد را بیان کنید؟

آیات عظام امام، تبریزی، خامنه‌ای، فاضل و مکارم: اگر از آلات قمار محسوب شود، بازی با آن هر چند بدون برد و باخت، حرام است.

آیات عظام بهجت و وحید: بازی با نرد، اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و بدون آن بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.

آیات عظام سیستانی، صافی و نوری: حرام است.

بازی با ورق

سؤال: بازی ورق و یا پاسور چه حکمی دارد؟

آیات عظام امام، تبریزی، خامنه‌ای، صافی، نوری و وحید: بازی با آلات قمار، هر چند بدون برد و باخت حرام است.

آیات عظام بهجت و مکارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.

آیت‌الله  سیستانی: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندی باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.

آیت‌الله  فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد، اشکال ندارد.

بیلیارد

سؤال: با توجه به رواج بیلیارد در سطح جامعه و تمایل بعضی مراکز آموزش عالی به استفاده از آن، نظر مراجع عظام تقلید در این خصوص چیست؟

آیات عظام امام، تبریزی، خامنه‌ای، صافی، فاضل، مکارم و نوری: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، بازی با آن جایز نیست؛ هر چند بدون برد و باخت باشد.

آیت‌الله  بهجت: بازی با بیلیارد جایز نیست.

آیت‌الله  سیستانی: اگر در نظر عرف محل، وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.

آیت‌الله  وحید: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.