تحولات لبنان و فلسطین

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به مناسبت «روز جهانی پناهنده» بابیان اینکه ۱۸۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی بدون هیچ مدرک هویتی و در مجموع نیم میلیون کودک افغانستانی در شرایط کاملاً برابر با دانش‌آموزان ایرانی در ایران تحصیل می‌کنند، اظهارکرد: سرانه مصرفی هر دانش‌آموز مهاجر۵۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ بوده است که سازمان‌های بین‌المللی تنها حدود یک درصد از این هزینه‌ها را جبران می‌کنند.

تحصیل نیم میلیون دانش آموز پناهنده در مدارس ایران

به گزارش قدس آنلاین، مهدی فیاضی به مناسبت «روز جهانی پناهنده» گفت: این روز، روزی بین‌المللی است که توسط سازمان ملل متحد به‌منظور احترام به پناهندگان در سراسر جهان تعیین شده است و به تاریخ ۲۰ ژوئن است که از قدرت و شجاعت افرادی که برای گریز از درگیری یا آزار و شکنجه مجبور به فرار از کشور خود شده‌اند تجلیل می‌کند. روز جهانی پناهنده فرصتی برای ایجاد همدلی و درک مشکلات پناهندگان و ارج نهادن به تاب‌آوری آن‌ها در بازسازی زندگی‌هایشان است. باید با افرادی که مجبور به فرار شده‌اند، با عزت و احترام رفتار شود. آن‌ها مانند همه‌ انسان‌ها مستحق رفتاری ایمن و همراه با کرامت هستند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه پذیرش جمعیت پناهندگان ششمین کشور دنیا محسوب می‌شود؛ آمار رسمی تعداد کل دانش‌آموزان خارجی اعم از پناهنده و مهاجر نیم میلیون نفر است که ۹۵ درصد از آن‌ها تبعه کشور دوست و همسایه افغانستان و تعدادی از عراق و... هستند.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در مورد آموزش فرزندان پناهندگان گفت: با حسب دستور طلایی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سال ۱۳۹۴ مبنی بر پذیرش و ثبت نام تمامی کودکان لازم‌التعلیم افغانستانی حتی در صورتی که فاقد مدارک هویتی(غیرمجاز) باشند؛ هم اکنون تعداد ۱۸۰ هزار نفر دانش‌آموز فاقد اوراق هویتی در شرایط کاملاً برابر با دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند و مجموعا نیم میلیون دانش آموز پناهنده در مدارس ایران در حال تحصیل هستند.

وی ادامه داد: روحیه اسلامی و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی در نظام آموزشی ایران باعث شده است، رویه سیاستی «ادغام آموزشی» به عنوان یک ویژگی تقریباً منحصر به فرد (در قیاس با کشورهای پناهنده پذیر دنیا) بر بدنه سیستم آموزش و پرورش اسلامی- انسانی حاکم شود که طی آن دانش‌آموزان اتباع خارجی و ایرانی در کنار یکدیگر بدون هرگونه تبعیض و نابرابری پذیرش شده و کودکان پناهنده و مهاجر همانند شهروندان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند.

فیاضی در مورد دیگر امکاناتی که از طریق آموزش و پرورش در اختیار کودکان مهاجر قرار می‌گیرد، اظهار کرد: علاوه بر دسترسی برابر این دانش‌آموزان به خدمات آموزشی، دریافت تسهیلات و خدمات بهداشتی-روانشناختی و فرهنگی-تربیتی نیز برای ایشان فراهم است به گونه‌ای که کودکان پناهنده غیر برخوردار خدمات بیشتری نیز دریافت داشته و به طور ویژه مورد توجه قرار می‌گیرند که عمدتاً دانش آموزان افغانستانی پناهنده را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرفی هر دانش‌آموز خارجی۵۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ بوده است، اظهار کرد: سازمان‌های بین‌المللی تنها حدود یک درصد از این هزینه‌ها را جبران می‌کنند که در برابر خدمات همه جانبه ایران بسیار ناچیز است.

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور افزود: کشور ایران علی‌رغم تحمل تحریم‌های ظالمانه آمریکا که متاسفانه حوزه آموزش و پرورش را هم در بر گرفته است، با گشاده دستی تمام و بر حسب وظیفه اخلاقی و اسلامی خود، این جمعیت عظیم پناهنده و کودکان آنها را پذیرا بوده و مانع از ورود حجم زیادی از افراد به دروازه‌های اروپا می‌شود، انتظار می‌رود کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی و نیز سازمان‌های بین‌المللی به اجماع جهانی نقض تحریم‌ها به ویژه تحریم‌هایی که مستقیماً بهداشت جسم و روان و نیز تعلیم و تربیت کودکان و نونهالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بپیوندند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، فیاضی در پایان گفت: ایران از رفتار کشورهای غربی و آمریکا در قبال رعایت حقوق پناهندگان گله دارد، زیرا غربی‌ها پناهندگان را در کمپ‌های مجزا از امکانات شهری نگه می‌دارند و بعضاً فرزندان پناهنده محروم از تحصیل می‌باشند، یا آمریکا فرزندان پناهندگان را در مرزهای خود در اقدامی غیرانسانی با جداسازی از والدینشان در قفس نگهداری می‌کند که با حقوق بشر ادعایی آن‌ها منافات دارد و لازم است غربی‌ها و آمریکایی‌ها رفتار خود را در قبال پناهندگان و فرزندان آن‌ها اصلاح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.