به گزارش قدس آنلاین بر اساس طرحی که وزارت حج و عمره عربستان سعودی چند هفته پیش اعلام کرد، مسلمانان ساکن اروپا، آمریکا و استرالیا قادر به تهیه بسته مسافرتی حج از طریق آژانس نبوده و در عوض باید از طریق سامانه قرعهکشی موسوم به مطوف اقدام کنند تا اگر بخت با آنها یار بود، راهی زیارت خانه خدا شوند.
موعد قرعهکشی اکنون به پایان رسیده و هنگامی که به تارنمای این سامانه مراجعه میکنید نوشته است: نتایج قرعه کشی بین ۱۵ تا ۱۸ ژوئن اعلام میشود. ما با تمام متقاضیانی که توسط سیستم قرعه کشی الکترونیکی ما انتخاب شده اند در تماس هستیم.
در بخش دیگری از تارنما ادعا شده است که این تشکیلات در بیش از پنجاه کشور جهان حضور دارد اما اشارهای به نحوه ارتباط با نمایندگیها نشده و خبری از شماره تماس نیست.
یکی از حجاج ساکن لندن به نام محمد به تارنمای خبری «نیوعرب» گفت: همه چیز ناگهان وارونه شد. ما دو هفته قبل هزینه سفر را به آژانس پرداخت کرده بودیم و اکنون در حال باز پس گرفتن آن هستیم.
او با بیان اینکه زمان کمی برای ثبت نام در تارنمای مطوف داشت، افزود: قرار بود با همسر و خواهرم به حج برویم. از سال ۲۰۲۱ پسانداز میکردیم و برای رفتن به این سفر با آژانس هماهنگ کرده بودیم. با وجود زمان کمی که داشتیم، نگاهی به سایت جدید انداختیم و ثبت نام کردیم، اما انتخاب نشدیم.
محمد از برخی مشکلات این سامانه گفت و توضیح داد: من تمام مراحل تقاضا را طی کردم؛ آنها دارای مجوز سازمان مسافرت هوایی انگلیس نیستند و حتی دفتری در کشورهای دیگر ندارد.
عایشه از دیگر مسلمانان ساکن انگلیس که با مشکلات مشابهی مواجه شده است ، گفت: من بیش از ۱۶ هزار پوند از پس اندازم را از طریق مطوف پرداخت کردم تا زیارتی را که سالها منتظرش بودم، انجام دهم. پس از تکمیل مراحل ثبت نام، پیامی را دریافت کردم مبنی بر اینکه پرداخت انجام شده اما رزرو انجام نشده است! حالا احساس میکنم همه پساندازهای زندگیام را از دست دادهام و نمیدانم حتی به حج میروم یا نه. دلم شکسته است.
او که در اثر نقص فنی سامانه احساس سردرگمی میکند و کسی هم پاسخگوی او نیست اضافه کرد: از راهاندازی این سامانه ناراحت نیستم، اما مشکل این است که بلیت و روادید خود را دریافت نکردهام و چیزی در مورد پروازها نمیدانم. پول از حساب من رفته است، اما وقتی میخواهم با مطوف تماس بگیرم، سیستم خودکار پاسخ میدهد و ارتباط انسان با انسان وجود ندارد.
یکی دیگر از متقاضیان حج که مایل بود کاملاً ناشناس بماند هم به «نیوعرب» گفت: "بزرگترین مشکل، تغییر سیستم در آخرین لحظه بود که باعث وحشت و سردرگمی حجاج شد. این سفر بسیار مهمی است و ما از قبل تحقیقات زیادی انجام دادیم. وی افزود: سیستم جدید وعده رزرو در "۵ مرحله آسان" را میدهد؛ اما این فقط در حد تبلیغ است.
او توضیح داد که سامانه جدید وعده صرفهجویی ۳۵ درصدی را به حجاج میدهد اما در عمل هزینه بیشتری دریافت میکند. «هیچ جزئیاتی هم در مورد نحوه انتقال ما از جده به مدینه وجود ندارد، هیچ اطلاعاتی نیست که چه کسی در فرودگاه با ما ملاقات می کند یا اینکه اصلاً کسی با ما ملاقات می کند یا خیر، هیچ ایده ای نداریم که چگونه به گروه تقسیم می شویم و آیا روحانی همراه وجود دارد؟»
«نادیا اختر» چهل ساله هم یکی دیگر از متقاضیان حج بود که گفت که راهاندازی سامانه جدید یک اقدام "وحشتناک و واقعا ناراحت کننده" بود. او که به عنوان معلم دبیرستان، مجبور بود برای تدارک سفر حج، از قبل مرخصی بگیرد گفت که از طریق آژانس مقدمات سفر را برای ۲۵ ژوئن هماهنگ کرده بود «اما، در آغاز ماه ژوئن، خبر بسیار ناراحت کننده ای دریافت کردیم که افراد ساکن کشورهای غربی قرار است در قرعه کشی حج شرکت کنند.» خانم اختر ادامه داد: این خبر واقعاً برای کارفرمای من خوشایند نبود، زیرا قادر به ارائه پاسخ قطعی درباره انجام سفر نبودم. آنها البته شرایط را درک میکردند، اما من خجالت میکشیدم.
مراسم حج به طور معمول هرسال میزبان حدود ۲ میلیون مسلمان از سراسر جهان است اما گفته میشود که امسال بنا بر مقررات عربستان در دوران کرونا، یک میلیون زائر از سراسر جهان مجاز به حضور در این مراسم شدهاند. مراسم حج امسال قرار است از ۱۶ تا ۲۱ تیرماه برگزار شود.
منبع: ایرنا
نظر شما