سازمان اطلاعات سپاه با رصد دقیق پهپادی خود، تعدادی از دیپلمات های کشورهای خارجی را که به جای رایزنی مشغول جاسوسی بودند ، شناسایی و بازداشت کرد

دیپلمات های جاسوس زیر ذره بین پهپاد های سپاه

به گزارش قدس آنلاین، صدا وسیما در گزارش اخیر خود به سراغ پرونده مهمی از  دیپلمات‌هایی که به جای رایزنی، جاسوسی می‌کردند رفته است و در همین زمینه به نقل از اطلاعات سپاه اعلام کرد که  چند دیپلمات اروپایی  هنگام جاسوسی از مناطق استراتژیک و مهم کشور دستگیر شده اند.

خبری که جزئیات آن و تصاویر پخش شده حاکی از رصد دقیق و حرفه ای نیروهای اطلاعات سپاه  و اشراف خیره کننده پهپادی روی این دیپلمات های اروپایی بوده است.در همین راستا و بنا به گزارش فارس، معاون سفیر انگلیس نیز یکی از همان دیپلمات هایی است که توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کشورمان  آن هم در حالی که مشغول فعالیت در خارج از حیطه دیپلماتیک خود و   جاسوسی بوده دستگیر شده است:« این دیپلمات های جاسوس در هنگام نمونه برداری از خاک منطقه ممنوعه در کویر مرکزی ایران توسط پهپادهای سپاه رصد می شدند.

معاون سفیر انگلیس نیز از جمله افرادی بوده است که با خانواده به عنوان گردشگر به کویر شهداد رفته اما آن گونه که تصاویر ثبت شده نشان می دهد این فرد به دنبال نمونه برداری از خاک این منطقه بوده است. » رسانه ای شدن  خبر بازداشت معاون سفیر انگلیس، با واکنش «سایمون شرکلیف» همراه شد و سفیر بریتانیا در تهران، در این خصوص در صفحه توئیتر خود مدعی شد که این دیپلمات بریتانیایی که در این گزارش از او نام برده شده، حدود هشت ماه پیش و پس از پایان ماموریتش ایران را ترک کرده است.

از سوی دیگر وزارت خارجه انگلیس نیز خبر جاسوسی دیپلمات کشورش را از اساس تکذیب کرد. در این بین اما این تکذیبیه های پی در پی انگلیسی ها با واکنش کاربران فضای مجازی همراه شد و در همین راستا کاربری نوشت :«‏سفیر انگلیسی، به وضوح دروغ می‌گوید، در هیچ کجا از مستند پخش شده حرفی از بازداشت معاون سفیر انگلیس نیامده و گفته شده که بعد از شناسایی، جایلز ویتاکر از این شهر اخراج شده و هیچ بحثی درباره زمان این موضوع به میان نیامده است...دروغگو نباش «آقای سفیر» !» نکته عجیب ماجرا این است که درست پس از انتشار این خبر در صداوسیما، لندن مدعی شده که چند ماه قبل، نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا محموله‌های قاچاق شامل موشک‌های ایرانی را توقیف کرده است.

حتی تصاویری از این موشک‌ها هم منتشر شده اما واقعا مشخص نیست این موشک‌ها متعلق به ایران است یا خیر. در کنار معاون سفیر بریتانیا، نامِ یک لهستانی نیز به چشم می خورد و آن طور که در گزارش صدا وسیما مطرح شده «ماچی‌اِی والچاک»، رئیس بخش بیولوژیکی دانشگاه کوپرنیک  همزمان با یک رزمایش موشکی با حضور در شهداد کرمان مشغول جاسوسی بوده و  به دلیل نمونه‌برداری از خاک  بازداشت شده است.

انتشار این خبر اما با تایید لهستان همراه شد و وزارت خارجه این کشور البته بدون انتشار هویت فردی که دستگیر شده  تایید کرد که یک محقق این کشور شهریور سال گذشته در ایران بازداشت شده است. از دیگر افرادی که به دست نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر شده اند، «ونالد گشین» ، همسر رایزن فرهنگی سفارت اتریش بود که او  نیز برای نمونه برداری به یکی از روستاهای دامغان رفته بود و  هنگام تصویربرداری از یکی از مناطق نظامی تهران شناسایی و بازداشت شد.

منبع: خراسان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.