۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 808633

اگر بخواهیم نگرشی روشن بینانه به مقوله فرقه ها و مدعیان نوظهور مهدویت داشته باشیم باید بگوییم یکی از منابع دینی که متأسفانه همواره مورد سوء استفاده این مدعیان پوشالی قرار گرفته است احادیث و سنت معصومین(ع) بوده است.

پرونده ۱۰ قسمتی «تبار شیطان»

اگر بخواهیم نگرشی روشن بینانه به مقوله فرقه ها و مدعیان نوظهور مهدویت داشته باشیم باید بگوییم یکی از منابع دینی که متأسفانه همواره مورد سوء استفاده این مدعیان پوشالی قرار گرفته است احادیث و سنت معصومین(ع) بوده است. قدس آنلاین در پرونده ای ۱۰ قسمتی در گفت و گو با کارشناسان به تحلیل فرقه منحرف «مدعی یمانی» پرداخته است که می‌توانید این گفت‌وگو ها را در لینک های زیر بخوانید:

۱-مدعی یمانی در آئینه حدیث

اگر بخواهیم نگرشی روشن بینانه به مقوله فرقه ها و مدعیان نوظهور مهدویت داشته باشیم باید بگوییم یکی از منابع دینی که متأسفانه همواره مورد سوء استفاده این مدعیان پوشالی قرار گرفته است احادیث و سنت معصومین(ع) بوده است. در این میان فرقه مدعی یمانی در میدان استفاده ابزاری از حدیث تافته جدا بافته‌ای است. این جریان در تدلیس، تقطیع و تحریف احادیث به حدی تبحر دارد که توانسته با تمسک به این حربه کثیف بسیاری از افراد ساده دل را فریب دهد. در ادامه علی رحمانی خبرنگار و پژوهشگر قدس آنلاین برای فهم چرایی و چگونگی این سوء استفاده هدفمند در قسمت اول پرونده گفت و شنودی داشته با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شهبازیان کارشناس مسائل فرقه مدعی یمانی و نویسنده نام آشنای کتاب وزین «ره افسانه» تا در حد امکان با تلاش در جهت بیدارگری هر چه بیشتر افکار عمومی در این خصوص راه را برای تحقیق و پژوهش هر چه بیشتر در این خصوص هموار سازد.

۲-احمد اسماعیل بصری در هزارتوی تأویل

این دامها وقتی هولناک‌تر می‌شود که ابلیس به وسیله تسلطی که بر ذهن و فکر رهبران گروهها و فرقه های انحرافی پیدا می‌کند. کردار نازیبای آنها را در نظرشان زیبا و دوست داشتنی و یا حتی مطابق  با شرع و دین خد ا جلوه دهد. در این هنگام رهبران منحرف و پیروان چشم و گوش بسته آنها با قدرت به هزارتوی دامی که شیطان برای آنها تدارک دیده می‌غلتند و دست آخر هم چیزی جز آتش سوزان دوزخ نصیب خود و یارانشان نمی‌کنند. در این میان شاید با میزان زیادی از قطعیت بتوان گفت تأویل آیات و روایات دینی نیرومندترین ابزار یاران شیطان برای حق جلوه دادن باطل خویش و به ورطه گمراهی کشاندن عده‌ای از مؤمنان است. با عنایت به اهمیت تأویل در فرایند ایمان دینی و لزوم تشخیص تأویل درست از غلط برای در امان ماندن ایمان مؤمنان از توطئه‌های شیطان علی رحمانی خبرنگار و پژوهشگر قدس آنلاین در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین جواد اسحاقیان سعی دارد شیوه استفاده مدعی یمانی و پیروان او را از ابزار دینی تأویل آسیب شناسی کند.

۳-فرقه مدعیان یمانی در ترازوی نقد علم رجال

دست گذاشتن روی این مسئله برای نقد و بررسی جریان هواداران احمد اسماعیل بصری در منطقه با عنایت به این که این جریان از ابتدای ابراز وجود خویش در سال۲۰۰۰م ماهیت اخباری گرایانه خویش را به خوبی بروز داده است حائز اهمیت بسیار می‌باشد. چرا که  ضعف بسیار احمد اسماعیل و پیروانش در حوزه علم رجال به نوعی این علم را به پاشنه آشیل عقیدتی این جریان کاملاً منحرف مبدل نموده است. با عنایت به حساست موضوع علی رحمانی خبرنگار و پژوهشگر فرق و جریانهای انحرافی قدس آنلاین در گفتگویی با حجت الاسلام مسلم کامیاب متخصص نقد رجالی جریان احمدالحسن سعی دارد این ضعف جریان دجال بصره را به خوبی هویدا سازد.

۴-نقد و بررسی جریان مدعی یمانی در بستری نماد شناسانه

ناگفته پیدا است که جریان موسوم به مدعی دروغین یمانی یا فرقه احمد اسماعیل بصری نیز از این مقوله بر کنار نیست. برای دستیابی به یک تحلیل عاقلانه از مبحث نمادشناسی جریان تقریباً نوظهور مدعی یمانی موعود علی رحمانی خبرنگار و پژوهشگر حوزه فرق و مذاهب قدس آنلاین گفتگویی دارد با حجت السلام و المسلمین دکتر محمدرضا نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تا با موشکافی نمادهای مورد استفاده این جریان نوری هر چند کوچک بر حقیقت این فرقه منحرف و به دور از حقیقت بتاباند.

۵-فضای مجازی بستری مناسب برای رشد فرقه یمانی

محقق و پژوهشگر اندیشمند حوزه فرق انحرافی گفت: اگر می‌خواهیم شیوه‌های تبلیغی جریان احمد اسماعیل را بررسی کنیم باید بگوییم که در میان فرقه‌های انحرافی مختلف هیچ کدام به اندازه این فرقه ضاله از فضای مجازی استفاده نمی‌کند. حتی بهائیت با آن همه سرمایه و تشکیلات هنوز به اندازه فرقه احمد اسماعیل از فضای مجازی استفاده نمی‌کند.

۶-همه فرقه‌های انحرافی برای جذب حداکثری به لاابالی گری روی می‌آورند

فرقه‌های انحرفی یک قاعده و اصلی دارند که همه آنها در این قاعده با هم شریک هستند و آن این است که همه فرقه‌های انحرافی برای جذب حداکثری به لاابالیگری و اباحه‌گری روی می‌آورند.

تجربه تاریخی ثابت نموده است که رهبران فرقه‌های شبه مذهبی  دست ساز بشر که  مدعی دستیابی به حقیقت دین هستند زمانی که به بن بست سیاسی-اجتماعی می‌رسند برای پر کردن خلاء قدرت پیش آمده ناشی از بی‌کفایتی خود در ادار فرقه و خویش و نیز ارضاء امیال حیوانی و شیطانی خود دست به اباحی‌گری می‌زنند البته ترویج اباحه‌گری و شهوت رانی بی حد و حصر معمولاً زمانی رخ می‌دهد که رهبران فرقه‌ها و جریانهای منحرف دیگر حرف و سخنی برای گفتن به پیروان فریب خورده خویش نداشته باشند و ناگزیر برای پوشاندن ضعفهای تئوریک خود دست به ترویج اباحه و لااٌبالیگری در درون فرقه می‌زنند.

اما براساس تجربیات میدانی به دست آمده از نجات یافتگان فرقه منحوس احمد اسماعیل بصری می‌توان گفت رسمیت دادن به روابط بی قید و بند جنسی در درون این فرقه نه تنها براساس انگیزه‌های پیش گفته انجام گرفته، بلکه با هدف جذب حداکثری اقشار مختلف مردم نیز صورت می‌پذیرد. زیرپا گذاشتن اخلاق در فرقه‌های منحرف سابقه‌ای به اندازه تاریخ بشر دارد؛ اما این عمل ننگین هر اندازه که در میان پیروان شیطان قدمت تاریخی دارد  به همان میزان نیز مورد انزجار جریان پیرو حق و حقیقت است.

برای رونمایی از برخی اعمال ننگین این فرزقه که بر اساس تجربیات میدانی و با دقت علمی به دست آمده علی رحمانی خبرنگار حوزه فرق و مذاهب قدس آنلاین طی گفت وگویی بی‌طرفانه با حجت الاسلام و المسلمین نصرت الله آیتی نویسنده آثار متعدد در نقد فرقه دروغین مدعی یمانی سعی دارد با استعانت از خداوند متعال ماهیت واقعی این جریان را افشا سازد.

۷-فرقه منحرف یمانی در مرز بین رویای صادقه و توهمات شیطانی

مهم‌ترین استفاده‌های پیروان فرقه بصری از مسئله خواب را رؤیا در این موراد است: اثبات اینکه او فرزند امام زمان است، اثبات اینکه او فرستاده ایشان است، اثبات اینکه او حجت خداست، اثبات اینکه پیروی از او واجب و مخالفت با او حرام است، اثبات این که منکران این مسئله اهل جهنم هستند اینها ادعا می کنند که همه موارد را در خوابها دیده‌اند.

اگر یک محقق آگاه و روشن بین در پی آن باشد تا یک ویژگی در خور توجه  برای برای فرقه یمانی جستجو نماید پس از اندکی تحقیق و تفحص در خصوص این جریان به دور از حقیقت درخواهد یافت که شاید بارزترین مشخصه این فرقه شبه مذهبی توسل و تمسک رهبران این جریان به خواب و رویا حداقل به عنوان مؤیدی برای باورهای باطل خویش است.

پیروان گمراه و گاه فریب خورده احمدالحسن وقتی با برهان متقن احادیث اسلامی مبنی بر بطلان استدلال به خواب و رؤیا جهت اثبات باورهای دینی مواجه می‌شوند. لاجرم به رهبران خویش رجوع می‌کنند و تنها توجیهی که رهبران این فرقه برای پیروان خویش دارند این است که خواب و رویا نه اثبات کننده بلکه تأیید کننده ولایت و امامت احمد بصری است. لسان آیات و روایات اما به ما چیز دیگری را می‌گوید. به تعبیر امام صادق(ع):دین خدا آن‌قدر عزیز است که نمی‌توان با خواب و رؤیا آن را به دست آورد. به علاوه اگر به عنوان یک انسان متددین به هر دین آسمانی وجود اجنه و شیاطین را به عنوان یک اصل مسلم دینی که تمامی کتب ادیان آسمانی اعم از قرآ، انجیل و تورات و غیره بر آن صحه گذاشته‌اند بپذیریم به ناگزیر بایستی این نکته را هم تأیید کنیم که در عالم خواب و رؤیا این موجودات با وجود شرارت خویش با استفاده از ابعاد غیر مادی وجود خود نسبت به ابعاد مادی وجود بشر یکسری امتیازاتی دارند.

با عنایت به این واقعیت نمی‌توان انتظار داشت که جنود شیطان در عالم خواب نیز همچون بیداری مؤمنان در برابر انسان ضعیف ظاهر شوند. بلکه باید گفت در اینجا شیطان به عنوان دشمن درجه اول فرزندان آدم(ع) تلاش خواهد نمود تا به وسیله تمسک به حیله‌های کثیف مزورانه خویش آنها را از راه حق و حقیقت دور کند. در این وادی ابلیس از تمام توان و قوای خویش برای دست کاری و حتی تحریف خوابهای حقیقی آدمی سود می‌برد.

با این اوصاف باید گفت احتمال دیدن هر چیزی در هنگام دیدن خواب و رؤیا وجود دارد و اگر ما به عنوان یک پژوهشگر در این وادی به یکسری از توهمات شیطانی برخوردیم نباید چندان تعجب کنیم. با این حساب گریزی از این نیست که تئهمات مورد استناد فرقه بی پایه و اساس مدعی یمکانی را چیزی میان واقعیت و تخیلات نشأت گرفته از القائات شیطانی بنامیم نیازی به گفتن نیست که در میان اهل علم و معرفت اولین کسی که در حوزه مطالعاتی فرقه شناسی به افشای ماهیت سوء استفاده جریان مدعی یمانی از خواب و رؤیا پرداخت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی مجتهد سیستانی نویسنده کتاب مشهور و محبوب «خواب نما» است.

۸-تبار شیطان در بستر جریان شناسی

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین راه های مقابله با دشمنان منحرف دشمن شناسی و شناخت و بررسی نحله‌های فکری نشأت گرفته از جریانهای منحرف است. در این میان جای یک برسی جریان شناسانه از فرقه معلوم الحال مدعی یمانی که به راستی می‌توان آن را فرقه‌ای از تبار شیطان نامید بسیار خالی است.

به همین منظور و نیز به دلیل نیاز به داشتن چشم اندازی روشن از شاخ و برگهای شجره خبیثه جریان احمد اسماعیل بصری در گفت وگویی با دکتر سلمان خلیلی محقق، پژوهشگر و متخصص جریان شناسی این فرقه ضاله به دنبال ارائه یک نما و چشم انداز کلی از مدعیان مهدویت گرد آمده به دوره دجال بصری هستیم.

۹- پرده‌ برداری از توطئه جریان مدعی یمانی علیه مرجعیت

یکی از حربه‌های برنده فرقه‌های انحرافی همواره ضدیت با نهاد مرجعیت و زعامت دینی در تشیع بوده است. برای دستیابی به تحلیلی واقعی از این هدف شوم  با حضرت آیت الله شیخ نجم الدین طبسی استاد برجسته حوزه علمیه و مدرس دانشمند درس خارج مهدویت گفتگویی داشته ایم تا ابعاد و دلایل این هدف منحوس  بهتر مورد شناسایی قرار بگیرند.

۱۰-حکایتی از قرابت جریان مدعی یمانی با وهابیت

در صورت فراهم شدن امکان بررسی یک فرقه با اندیشه‌ای ژرف می‌توان گفت تیزبین‌ترین پژوهشگران در حوزه فرقه شناسی کسانی هستند که توانمندی استخراج شباهتهای گوناگون فرقه‌های مختلف را دارند زیرا ارائه چنین تحلیلی از ماهیت و عملکرد یک فرقه نیازمند یک نگاه وسیع به همراه داشتن مطالعاتی عمیق در حوزه فرق گوناگون است.

در همین راستا طی گفت وگویی صمیمانه با علی شریفی پژوهشگر و مجری توانمند شبکه جهانی ولایت به دنبال بررسی وجوه تشابه فرقه مدعی یمانی با فرقه منحوس وهابیت رفتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.