تحولات منطقه

تقلیل جایزه‌های فیلمبرداری، صدا، تدوین و موسیقی به یک جایزه می‌تواند جشنواره سینما حقیقت را وارد مسیر غیرتخصصی‌شدن بکند، مگر آنکه در روزهای آینده اتفاقات دیگری رخ دهد.

در انتظار جلسه سرنوشت‌ساز برای "جشنواره حقیقت"
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، فراخوان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در شرایطی منتشر شد که جوایز این جشنواره نسبت به دوره‌های قبلی آن دچار تغییرات جدی شده و همین موضوع زمینه‌ساز انتقادات متعددی از سوی دست‌اندرکاران و فعالان سینمای مستند شد.

تغییرات در فراخوان جشنواره سینما حقیقت بدین صورت بود که جوایز بخش‌های فنی به ویژه جایزه فیلمبرداری، صدابرداری، تدوین، صداگذاری و موسیقی حذف شده و به جای آن جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری گنجانده شده است. این تصمیم در شرایطی تعجب و اعتراض مستندسازان را به همراه داشته که جشنواره سینما حقیقت همواره به عنوان جشنواره تخصصی سینمای مستند شناخته می‌شده است.

ماجرا زمانی قابل تأمل می‌شود که در سالیان گذشته هر بار اعتراض مستندسازان نسبت به «جشنواره فیلم فجر» و نوع مواجهه این جشنواره با مستندسازان بالا می‌گرفت، با این جمله کلیشه‌ای و تکراری روبه‌رو می‌شدند که سینمای مستند یک جشنواره تخصصی به نام «جشنواره سینما حقیقت» دارد که می‌تواند جایگاهی برای ظهور و بروز استعدادها و بهتر دیده شدن آنان باشد. اما فراخوان جشنواره اخیر همین جمله تکراری را هم زیر سوال برده و بدون شک سینما حقیقت را از مسیر تخصصی‌شدن خارج می‌کند.

با دیدن جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری به یاد جشنواره‌های نه چندان دور فیلم فجر می‌افتیم که ۴ سیمرغ به فیلم‌های مستند تعلق می‌گرفت؛ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، تحقیق و پژوهش و بهترین دستاورد فنی و هنری. این اتفاق، دقیقاً در فراخوان جشنواره شانزدهم نیز در حال تکرار است.

باید این سوال را پرسید که حذف جایزه‌های تخصصی فیلمبرداری، تدوین، صدابرداری، موسیقی و صداگذاری دقیقاً با چه هدفی انجام شده است؟ آنهم در شرایطی که همواره، جشنواره حقیقت محلی برای معرفی استعدادهای جوان در هر کدام از این عرصه‌ها بوده است.

از سویی دیگر نباید فراموش کنیم که سینمای مستند علاوه بر اینکه بر کاکُل تحقیق و پژوهش و سوژه‌یابی درست و دقیق می‌چرخد، هیچ‌گاه از بخش‌های فنی سینمایی به دور نبوده و به این عناصر نیز بالیده است. به ویژه هنر تدوین که می‌تواند مستند را از یک کار گزارشی صرف به اثری قابل تأمل و تأثیرگذار تبدیل کند. به نظر می‌رسد که اقدام اخیر از نگاه کارشناسی به دور بوده و تداوم آن می‌تواند فرصت رقابت در بخش‌های فنی را به شدت کاهش دهد.

حذف جوایز فنی از جشنواره سینما حقیقت اولاً آن را از مسیر تخصصی‌بودن خارج کرده و انگیزه‌های عوامل تولید فیلم مستند را پایین می‌آورد، ثانیاً زمینه را برای کوچ عوامل تولید سینمای مستند به سینمای داستانی فراهم می‌کند؛ همانطور که در سالیان اخیر جمع زیادی از این افراد عطای سینمای مستند را به لقایش بخشیده‌اند. ثالثاً و مهم‌تر از همه این است که در صورت تداوم این اتفاق در جشنواره حقیقت، شاهد نوعی بی‌اعتنایی به عوامل تولید سینمای مستند یعنی بخش فیلمبرداری، صدا، تدوین و موسیقی هستیم. 

با این حال، امروز طی خبری از سوی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اعلام شد که جلسه ویژه‌ای درباره جوایز فنی جشنواره «سینماحقیقت» از سوی شورای برگزاری جشنواره برگزار شده و در آن صنوف و مستندسازان جلسه مشترکی با محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره سینما حقیقت خواهند داشت.

شنیده‌های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که این جلسه قرار است روز دوشنبه برگزار شود، اما باید دید چه کسانی به این جلسه دعوت شده و قرار است چگونه صحبت کنند؟ آیا نمایندگانی از گروه‌های مختلف در جلسه حضور دارند یا خیر؟ خروجی جلسه چه خواهد بود و مواردی از این دست سوالات. با تمام این اوصاف، به نظر می‌رسد که مرکز گسترش به عنوان متولی برگزاری جشنواره سینما حقیقت در آستانه یک تصمیم مهم است؛ تصمیمی که شاید اگر به درستی اتخاذ نشود، سینمای مستند را با چالش‌های سنگینی مواجه کرده و چه‌بسا موفقیت‌های یکی دو دهه اخیر را تحت الشعاع قرار دهد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.