تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشانگر شیب صعودی قیمت مواد غذایی در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی است به طوریکه برخی اقلام مانند روغن نباتی و ماکارونی بیش از ۶۰ درصد در عرض یک سال گذشته افزایش قیمت داشته است.

شیب صعودی قیمت مواد غذایی در انگلیس/روغن نباتی و ماکارونی ۶۰ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین و براساس گزارش روز سه‌شنبه مرکز ملی آمار انگلیس قیمت اقلام مواد غذایی ارزان‌قیمت ۱۷ درصد در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر افزایش یافته است که بیش از میانگین نرخ تورم مواد غذایی و نوشیدنی است.

برخی از اقلام حتی بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته که از جمله آن می‌توان به جهش ۶۵ درصدی روغن نباتی و ۶۰ درصدی ماکارونی و اشاره کرد.

این درحالیست که اوضاع اقتصادی انگلیس در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و طبق آمارهای رسمی، نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده که بالاترین میزان از فوریه ۱۹۸۲ بشمار می‌رود. بر اساس گزارش مرکز ملی آمار انگلیس بالا رفتن قیمت مواد غذایی سهم قابل توجهی در افزایش نرخ تورم داشته است. این نهاد انگلیسی سرعت افزایش قیمت مواد غذایی را در بالاترین حد از آوریل ۱۹۸۰ گزارش کرده است.
تحقیقات پژوهشکده انگلیسی کانتار نیز نشان می‌دهد که بر اثر تورم در قیمت مواد غذایی ۶۴۳ پوند دیگر به صورت‌حساب‌ سالانه مردم انگلیس در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی اضافه شده است. فروش محصولات ارزان با برچسب اقتصادی نسبت به سال گذشته یک سوم افزایش یافته و ۵۱.۱ درصد بازار را به خود اختصاص داده است.

بخشی از گزارش مرکز ملی آمار انگلیس به مشکلات مردم درباره پرداخت مخارج زندگی اشاره کرده و اینکه شهروندان انگلیسی چگونه تلاش می‌کنند با افزایش هزینه‌های زندگی کنار بیایند. بر اساس این گزارش، نیمی از مردم انگلیس برای پرداخت هزینه‌های زندگی مشکل دارند و این رقم رو به افزایش است.

این گزارش حاکیست که در سپتامبر گذشته ۴۵ درصد از بزرگسالان با پرداخت قبوض انرژی و ۳۰ درصد با پرداخت اجاره بهای مسکن مشکل داشتند. این ارقام در افراد دارای معلولیت بیشتر بود، به طوری که بیش از نیمی (۵۵٪) برای پرداخت قبوض انرژی و ۳۶٪ برای اجاره بهای مسکن مشکل داشتند.

این درحالیست که نهاد ناظر بر عملکرد بازار مالی انگلیس تخمین زده که ۷.۸ میلیون نفر - یا از هر ۱۰ بزرگسال - شش نفر در این کشور به سختی می توانند مخارج زندگی خود را پرداخت کنند.
مشکلات عمیق اقتصادی در انگلیس باعث تشدید بحران قدرت در این کشور شده و تاکنون دو نخست وزیر در یک سال گذشته از مقام خود استعفا کرده‌اند. ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلیس که امروز رسما کار خود را آغاز خواهد کرد، دیروز در نخستین نطق خود، رسیدگی به مشکلات اقتصادی را اولویت دولت جدید معرفی کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.