تهران- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج از برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک خبر داد.

برگزاری دومین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ساحل‌عاج در آینده نزدیک

به گزارش قدس آنلاین، کار و رفاه اجتماعی، «امیرحسین نیک‌بین» در نشست بررسی راه‌های توسعه و گسترش مناسبات تجاری و بازرگانی مجموعه‌های اقتصادی تابعه وزارت تعاون افزود: برگزاری مستمر کمیسیون مشترک بستری مناسب برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و انعقاد یادداشت تفاهم، موافقت‌نامه و قرارداد تجاری است.

نیک‌بین افزود: بندر «آبیجان» به عنوان دومین بندر بزرگ آفریقا و نقطه اتصال صادرات به کشورهای غرب آفریقاست که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ساحل عاج خاطرنشان‌کرد: زمینه‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های دارویی برای صادرات و ثبت وجود دارد؛ در این زمینه باید از ظرفیت‌های هلال‌احمر در ساحل عاج استفاده کرد.

نیک‌بین خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های صادرات اوره، گاز، قیر، انبوه‌سازی، کشاورزی برای همکاری وجود دارد، اما طرف ساحل‌ عاجی بیشتر دنبال سرمایه‌گذاری آن هم از سوی مجموعه‌های بزرگ در آن کشور است که با توجه به مشکلات حمل و نقل و دوری راه، همکاری به این شکل به‌صرفه‌تر است.

وی تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی نیز از زمینه‌های خوب همکاری با ساحل عاج است.

مشکل عدم شناخت دقیق بازار آفریقا

برپایه این گزارش، «حامد فروزان» مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: با توجه به تعویق برگزاری دومین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، در حال پیگیری و برنامه‌ریزی برای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور هستیم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود، امکان همکاری به‌صورت جدی وجود دارد.

فروزان، موضوع حمل‌ و نقل کالاهای صادراتی به کشورهای غرب آفریقا و ساحل عاج را یکی از موانع اصلی برای همکاری دو طرف دانست.

وی تصریح‌کرد: در این زمینه رایزنی‌های خوبی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان‌داشت: مشکل بعدی عدم شناخت دقیق بازار آفریقا برای ورود است که در این خصوص سفرا و رایزنان اقتصادی باید به طور پیوسته گزارش و اطلاعات به‌روز ارسال کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به عدم توسعه‌یافتگی غالب این کشورها، صدور خدمات فنی و مهندسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از این نظر مجموعه‌های اقتصادی می‌توانند نقش ویژه‌ای در ساحل عاج داشته باشند.

فروزان ادامه‌داد: از دیگر موضوعاتی که باید در کار با کشورهای آفریقایی و به ویژه ساحل عاج در نظر گرفته شود، رقبای ما در این کشورها هستند که باید از آنها شناخت دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم به‌ خوبی با آن‌ها رقابت کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.