تحولات منطقه

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با توضیح درباره سنجش سلامت پیش‌دبستانی‌ها گفت: غربالگری اختلالات یادگیری، نقص توجه و بیش‌فعالی و آسیب زبان و گفتار به سنجش سلامت اضافه شده است.

نقص توجه و بیش فعالی کودکان پیش‌دبستانی سنجش می‌شود
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، حمید طریفی حسینی درباره آغاز سنجش سلامت نوآموزان پیش‌دبستانی اظهار کرد: سنجش سلامت کلاس اولی‌ها تابستان امسال انجام و بعد از اینکه در مهرماه به اتمام رسید، تعدادی از پایگاه‌های سنجش را فعال نگه داشتیم تا افرادی که سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به کلاس اول می‌روند، کار سنجش برای آنها انجام شود.

وی افزود: ۲۴۹ هزار نوبت‌گیری کودکان پیش‌دبستانی در مراکز سنجش سلامت انجام شده و ۲۰۸ هزار نفر با روش گذشته مورد ارزیابی قرار گرفتند، هم‌اکنون سامانه سنجش سلامت به شیوه جدید فعال شده است و والدین بدون اینکه فرزندشان در مرکز پیش‌دبستانی ثبت‌نام کرده باشد، می‌توانند به سامانه مراجعه و نوبت‌گیری کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: والدینی که فرزندشان امسال در دوره پیش‌دبستانی ثبت‌نام کرده‌اند خودشان یا مدیر واحد پیش‌دبستانی می‌توانند به سامانه مراجعه و برای نوبت‌گیری اقدام کنند.

طریفی حسینی ادامه داد: سامانه نوبت‌گیری به آدرس sso.my.gov.ir در دسترس است و والدین می‌توانند برای کودکان ۴ سال و ۵ سال تمام خود نوبت‌گیری کنند همچنین از روی نقشه نزدیکترین مرکز سنجش به محل زندگی خود را انتخاب، روز و ساعت را تعیین و با پرداخت مبلغ ۶۰ هزار تومان ثبت‌نام خود را نهایی کنند همچنین اطلاعات مربوط به دهک‌های یک، دو و سه را از وزارت تعاون دریافت می‌کنیم تا به صورت رایگان سنجش شوند.

وی با اشاره به اینکه چند مورد جدید به سنجش امسال اضافه شده است، ادامه داد: غربالگری اختلالات یادگیری، نقص توجه و بیش فعالی و آسیب زبان و گفتار بررسی می‌شود و با توجه به اینکه فرصت مناسبی را تا شروع سال تحصیلی در اختیار داریم، پس از شناسایی کودکان آنها را به مراکز درمانی ارجاع خواهیم داد همچنین در طول سال تحصیلی هم می‌توانند به مراکز مربوطه مراجعه و خدمات را دریافت کنند.

طریفی حسینی درباره چگونگی رصد و شناسایی اختلالات یادگیری پیش دبستانی‌ها با توجه به اینکه هنوز خواندن و نوشتن را شروع نکرده‌اند، گفت: دانش‌آموزان در معرض خطر براساس ابزارهای در اختیار و توانمندی‌های شناختی دانش آموز شناسایی می‌شوند؛ دانش‌آموزان در معرض خطر از طریق فرم غربالگری اولیه شناسایی می‌شوند و مداخلات اولیه از جهت پیشگیری از وقوع اختلال انجام خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: اختلالاتی همچون نقص توجه، بیش فعالی و آسیب گفتار و زبان از سنین پایین کاملاً مشهود است و نشانه‌های آن قبل از ورود به مدرسه وجود دارد و با ورود کودک به مدرسه خود را در زمینه تحصیلی نشان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.