به گزارش قدس آنلاین، وحید یعقوبی درباره انتشار اخبار و ادعاهای مبنی بر اینکه عامل اصلی افزایش قیمت خودرو نهادههای تولید از جمله فولاد بوده است، اظهار داشت: این ادعا درست نیست و با یک حساب و کتاب ساده میتوان دید که این ادعا واقعیت ندارد.
وی ادامه داد: تقریبا ۹۰۰ کیلوگرم متوسط میزان مصرف فولاد در هر خودرو است و میانگین نرخ تورم فولاد در ورق که مصرف بیشتری در خودرو دارد، در سال گذشته به طور حدودی ۴۰ درصد بوده و این عدد کمتر از نرخ تورم عمومی کشور است. نکته دیگر اینکه این ۹۰۰ کیلوگرم فولاد باید ۴۰ درصد رشد میکرد، حال اینکه میانگین قیمت ورق در سال گذشته حدود ۲۰ هزار تومان بوده که امسال این رقم به حدود ۲۸ هزار تومان تا ۲۹ هزار تومان رسیده است. بنابراین قیمت ۹۰۰ کیلوگرم فولاد مصرف شده در هر خودرو تنها به ۸ میلیون تومان میرسد.
معاون اجرایی انجمن فولاد گفت: قیمت فولاد مصرف شده در هر خودرو ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است حال آیا میزان افزایش قیمت خودرو از سال گذشته تا به امروز همین ۸ میلیون تومان بودهاست؟
یعقوبی با تاکید بر اینکه نرخ فولاد نقشی در افزایش قیمت خودرو ندارد، افزود: نقش فولاد در افزایش قیمت خودرو نزدیک به صفر است و یک محاسبه ساده این موضوع را ثابت میکند. قیمت تیبا از ۱۰۰ میلیون تومان در سال گذشته به حدود ۳۵۰ میلیون تومان رسیده یعنی افزایش ۲۵۰ میلیون تومانی داشته است و سهم فولاد در این میزان افزایش قیمت تنها ۸ میلیون تومان است.
وی ادامه داد: سهم فولاد در افزایش قیمت خودرویی مانند تیبا تنها ۳ درصد است و این ادعاهایی که مطرح میشود درست نیست و باید خودروسازان بگویند که چرا فولادیها را متهم میکنند.
معاون اجرایی انجمن فولاد گفت: همین محاسبات را در بخش لوازم خانگی و مسکن را داریم. مطابق آمار بانک مرکزی سهم فولاد در قیمت هر مترمربع مسکن حدود ۲.۵ تا ۳ درصد است.
نظر شما